ریپورتاژ آگهی
تفریحات طرقبه / تفریحاتی كه وقتی به مشهد سفر می‌ كنید حتما باید آنها را در طرقبه تجربه كنید

تفریحات طرقبه / تفریحاتی كه وقتی به مشهد سفر می‌ كنید حتما باید آنها را در طرقبه تجربه كنید

طرقبه یك موقعیت جغرافیایی بسیار قدیمی و پرجاذبه در كنار جاده قدیم طوس نیشابور است.
  • 1401/06/23
  • استان : خراسان رضوي
  • شهر : طرقبه
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : خراسان جنوبی - طرقبه
تلفن : 66059000-021

طرقبه یك موقعیت جغرافیایی بسیار قدیمی و پرجاذبه در كنار جاده قدیم طوس نیشابور است.

طرقبه یك موقعیت جغرافیایی بسیار قدیمی و پرجاذبه در كنار جاده قدیم طوس نیشابور است. نام این منطقه از استان مشهد از تركیب دو كلمه‌ طرق و به تشكیل شده است. كه به معنای آبادی بزرگ است. منطقه طرقبه ۱۳۳۴ متر ارتفاع دارد. و در بین دره­های پهناور و خرم رشته كوه­های بینالود قرار دارد. این منطقه در سال ۱۳۳۲ هجری شمسی به شهر تبدیل شد.

موقعیت خوب آب ­و هوایی طرقبه

گردشگران حتما اطلاع دارند كه استان خراسان رضوی در منطقه گرم ‌و خشك كشور واقع شده است. بنابراین وجود چنین نعمتی هم برای ساكنین استان و هم برای گردشگران موهبت بزرگی است. طرقبه به دلیل ارتفاع بیشتری كه نسبت به مشهد دارد و دارای بارش­های فصلی بیشتری به نسبت مشهد است.

 این پدیده باعث شده كه طرقبه سرسبزی و طراوت خود را در بهار و تابستان حفظ كرده و آب و هوای بسیار خنكی در این فصول دارد. البته ذكر اینكه شب‌های كمی سرد دارد كه خالی از لطف هم نیست.

پاییز هزار رنگ و زمستان سفیدپوش از برف نیز از دیگر جذابیت‌های آب‌ و هوایی این منطقه بشمار می­آید. تا بومی­ها و غیربومی­ها ‌خود را از هر گونه آلودگی شهر برهانند. و به دور از هیاهو خود را به آغوش طبیعت بكر طرقبه بی افكنند.

 

 روستاهای طرقبه مشهد

طرقبه مشهد به علت اینكه تنها چند كیلومتر با شهر فاصله دارد. و دسترسی راحت و آسان با استفاده از مسیر ماشین­های شهری، مترو و اتوبوس بسیار مورد توجه گردشگران است. مناطق دره جاغرق، ،روستای كنگ، روستای نغندر، روستای مایان، روستای دهبار، روستای كلاته آهن از روستاهای مطرح طرقبه هستند كه در ادامه به تفصیل درباره آنها به توضیح خواهیم پرداخت.

تفریحات طرقبه / تفریحاتی كه وقتی به مشهد سفر می‌كنید حتما باید آنها را در طرقبه تجربه كنید-aP5LgMmeDG

دره جاغرق طرقبه

اگر ۷ كیلومتر به سمت جنوب‌ غرب طرقبه برانید به آب‌وهوایی پاكیزه و بسیار مطبوعی می‌رسید. كه دارای رودخانه‌ای فصلی، تعدادی قنات و یك چشمه است. تابستان‌های بسیار خنك و زمستان­های بسیار سخت دارد. آن هم به دلیل ارتفاع ۱۵۰۰ متری آن است. شاید شما هم تعریف درخت چنار ۷۰۰ ساله با دومتر قد این دره را شنیده باشید. اما نكته قابل توجهی كه این دره طرقبه را بیشتر نزد علاقه‌مندان محبوب كرده است امكانات رفاهی آن است. رستوران‌های زیادی با طعم‌های رنگارنگ و متفاوت در آن­جا پذیرای گردشگران هستند.

تفریحات طرقبه / تفریحاتی كه وقتی به مشهد سفر می‌كنید حتما باید آنها را در طرقبه تجربه كنید-pz1Q4EHfTU
روستای كنگ طرقبه

بی‌شك همواره خانه‌های قدیمی روستاییان محل كاوش چشم­های جستجوگر و نكته بین است. تا از دل آن­ها برای خود هیجان و لذت و درس به ارمغان بیاورند. مخصوصا اگر خانه­هایی باشد كه شبیه معماری روستای ماسوله است. خانه­های روستای كنگ طرقبه چنین‌است. سقف­های خانه یكی، حیاط خانه همسایه فوقانی است.

 امكان اقامت در روستا هم در اقامتگاه بومگردی و هم در خانه­های مردم مهیا است. از دیگر جاذبه‌های این روستا می­توان به آبشار زیبای حمام گیر، قلعه حصار، قلعه فلسكه، رباط شاه عباسی، قبرستان تاریخی، چشمه مقدس، آرامگاه عبدالله انصاری و بی بی آمنه اشاره كرد.

 

روستای نغندر

روستای نغندر طرقبه در فاصله ۱۰ كیلومتری از طرقبه بعد از جاده چالیدره واقع شده است. منطقه­ای بسیار سرسبز با طبیعت بسیار بكر و با تابستان‌های گرم‌ و خشك و زمستان‌های سرد است. دامنه‌های شمالی بینالود در این روستا واقع است. در این روستا از گذشته تا كنون كرم ابریشم می­پروانده­اند. از این رو آن را نوغان دره می­نامیده­اند كه بعدها به نغندر شهرت یافت.

روستای مایان

این روستا نیز دومین روستای پلكانی با طبیعت جادویی و زیبای طرقبه است. دره مایون یا مایان شامل بخش مایان سفلی، مایان وسطی و مایان علیا است. درآمد مردم این روستا از راه دامداری و كشاورزی است. و باغستان­های این روستای زیبا با شیروانی­های رنگی سرشار از آلبالو، ارغوان، گردو و توت است. مزار امامزاده میرزا عرب نیز در این روستا قرار دارد.

روستای دهبار

روستای دهبار ۱۴ كیلومتر بعد از طرقبه و در دامنه كوه‌های بینالود واقع است. كه البته برای رسیدن به آن باید یك مسیر به نسبت پر پیچ و خم گذرانده شود. تا به دره­ای چشم‌نو رسید. این روستا در آن دره قرار گرفته است. روستایی كه با رودخانه­های پرآب و باغ­های زیادی كه دارد همواره مقصد بسیار مناسبی برای گردشگری است. برای آسوده گشتن از رخوت شهر گزینه بسیار خوبی می­تواند باشد.

روستای كلاته آهن

روستای كلاته آهن را به درختان تمشكش می­شناسند. درختان تمشك ودرختچه‌های سماق و زرشك و به علاوه درخت‌های سیب و گردو و آلو و گیلاس زینت بخش این روستا هستند.

مجموعه گردشگری چالیدره

رودخانه‌ای كه هم‌اكنون از قطب‌های‌گردشگری و تفریحی هیجان‌انگیز طرقبه به شمار می­آید. این رودخانه از رودخانه جاغرق نشات می­گیرد. كه همچون شهر زیبای طرقبه قدمت زیادی دارد كه البته سد چالیدره در سال ۱۳۷۶ افتتاح شد.

 

تفریحات طرقبه / تفریحاتی كه وقتی به مشهد سفر می‌كنید حتما باید آنها را در طرقبه تجربه كنید-QgdCV7ZTqe

 امروزه با تفریحاتی همچون بانجی جامپینگ، زیپ لاین، برج‌گردان، تله ‌سیژ، تله كابین، غواصی، ماهیگیری، اسكی روی آب، ترن و.. پذیرای گردشگران عزیز است. گردشگرانی كه مدتی است به فكر تزریق آرامش هستند تا روح ‌و جسمشان از ملالت‌ها و سختی‌های زندگی شهری پاك گردد.

 

پیست سواركاری طرقبه

پیست‌ سواركاری طرقبه برای آنان كه همواره علاقه‌مند سواركاری هستند بسیار هیجان‌انگیز است. البته یك مقدار بودجه بیشتری را می­طلبد كه البته طرفداران خودش را دارد.

پیست اسكی طرقبه

پیست اسكی طرقبه از مورد توجه­ترین تفریحات افراد بومی و غیربومی در فصل زمستان محسوب می‌شود. و همواره با استقبال بسیار زیادی هم روبه­رو است.

پیست اتومبیل‌رانی طرقبه

از تفریحات لوكس و مدرن طرقبه، كه هیجان را به معنای تمام آن رقم میزند، پیست اتومبیل‌رانی است. رانندگی با سرعت بالا همواره ایده­آل رانندگان حرفه­ای است. كه محدودیت­ها همواره این لذت را از آن­ها می­گیرد. كه البته پیست اتومبیل‌رانی نسبت به دیگر تفریحات كمی هزینه بیشتری را می­طلبد.

رستوران­های طرقبه

در دهه اخیر به دلیل اینكه طرقبه به قطب تفریحی گردشگران استان خراسان رضوی تبدیل شده است. به همان نسبت خدمات رفاهی آن نیز ترقی یافته است. مخصوصا انواع رستوران­های مختلف كه آن­ها را نام خواهیم برد. رستوران تشریفات، رستوران سران، رستوران آرتیمان، رستوران گنجعلی خان و فست فود دیدار.

پارك‌­های طرقبه

علاوه­ بر طبیعت بكر و سرسبز طرقبه پارك­هایی بسیار زیبا و متنوع نیز ایجاد شده است. از مطرح‌ترین آن­ها می­توان به پارك وكیل آباد، پارك كمرمقبولا، پارك جنگلی بهمن و پارك پونه اشاره كرد.

تصور می­شود كه توانسته باشیم به صورت مختصر دیدگاه كلی درباره شهر پرجاذبه طرقبه به شما داده باشیم. به راستی كه به غیر از گردشگران، اهالی مشهد نیز به چنین حال و هوایی و به چنین آب و هوایی برای زدودن روح و جسمشان از ناملایمات و هیاهوی شهر احتیاج مبرم دارند.

 

تفریحات طرقبه / تفریحاتی كه وقتی به مشهد سفر می‌كنید حتما باید آنها را در طرقبه تجربه كنید-pWFsIYTum0