ریپورتاژ آگهی
بانكول چشم‌اندازی رنگارنگ در ایلام

بانكول چشم‌اندازی رنگارنگ در ایلام

در منطقه گردشگری بانكول با آمیختن فضای كوه و جنگل، مناظر و چشم ‌اندازهای رنگارنگی پدید آمده است
  • 1401/06/22
  • استان : ايلام
  • شهر : آسمان آباد
  • دسته : مكانهای تفریحی جهان
آدرس : بین چرداول و شیروان واقع شده مشرف به شهر آسمان آباد است
تلفن : 66059000-021

طبیعت این كوه كه از سمت جنوب شرقی به كوه مانشت اتصال یافته، با درآمیختن فضای كوه و جنگل، مناظر و چشم اندازهای رنگارنگی را پدید آورده است. جاده كرمانشاه به ایلام از غرب كوه بانكول می‌گذرد.

بانكول چشم‌اندازی رنگارنگ در ایلام-cjJRvq9pBn
در منطقه گردشگری بانكول با آمیختن فضای كوه و جنگل، مناظر و چشم ‌اندازهای رنگارنگی پدید آمده است. این منطقه سرسبز و خرم از بهترین مكانهای اكوتوریسم طبیعی در منطقه غرب ایران است و گردشگران زیادی را به این منطقه جلب می كند. قسمتی از این منطقه جنگلی با عنوان "بانكول گَدَمه" كه دارای بلوطهای چند صد ساله است مهم ترین ذخیره گاه بلوطهای كهنسال زاگرس غربی در ایران است كه در آستانه نابودی قرار دارد.

منطقه گردشگری بانكول كه بین چرداول و شیروان واقع شده مشرف به شهر آسمان آباد است و دارای جنگلهای بسیار زیبا و متنوع بلوط و مراتع سرسبز و خرم است كه به علت عبور جاده ایلام-سرابله و همواری نسبی، وسعت قابل توجه و امكان دسترسی سهل و آسان به آن، در فصل بهار قابلیت پذیرش جمعیت بسیار زیادی را در دامن سرسبز و خرم خود بوجود آورده و از بهترین مكانهای اكوتوریسم طبیعی در منطقه غرب كشور می‌ باشد. در تعطیلات بهاری بسیاری از مردم منطقه با برپایی كمپ‌ ها و چادرهای موقت، مدتی را در داخل جنگلها و ارتفاعات این منطقه سپری می كنند كه منظره زیبایی را از زندگی در دل طبیعت با امكانات صنعتی و با شیوه سنتی به نمایش می ‌گذارد.

كوه بانكول نیز كه در مختصات ۳۳.۸۶۵۲° N, ۴۶.۳۷۲۱° E واقع شده با ارتفاع ۲۳۰۴ متر در این منطقه واقع شده است. این كوه از شمال غربی به سوی جنوب شرقی با طول ۳۰ كیلومتر و با عرض متوسط شش كیلومتر كشیده شده و رودخانه‌های مورت، گنگیر و آب زنگوان از این كوه سرچشمه می ‌گیرند. طبیعت این كوه كه از سمت جنوب شرقی به كوه مانشت اتصال یافته، با درآمیختن فضای كوه و جنگل، مناظر و چشم اندازهای رنگارنگی را پدید آورده است. جاده كرمانشاه به ایلام از غرب كوه بانكول می ‌گذرد. در داخل كوه بانكول غارها و نقاط بكر طبیعی و با آثار تاریخی وجود دارد. وسعت و گستردگی فضای جنگلی منطقه قابل توجه است، بخصوص دامنه كوه لنه كه در جنوب و غرب شهر سرابله قرار گرفته و دارای پوشش جنگلی و مرتعی بسیار مناسب است.

معضلات

در سالهای اخیر قطع درختان این منطقه چشمگیر بوده است. بر اساس ماده ٤٢ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل‌ ها و مراتع، متخلفان قطع درخت در عرصه‌ های منابع طبیعی علاوه بر جریمه نقدی به حبس نیز محكوم خواهند شد. برای جلوگیری از تخریب عرصه‌ های ملی و نیز عدم سوء استفاده از این عرصه‌ ها، مردم استان در صورت مشاهده هرگونه تخریب، تصرف، قطع درخت، زغال گیری در عرصه ‌های جنگلی و مرتعی، مراتب را می توانند از طریق شماره رایگان ١٥٠٤ گزارش دهند.