ریپورتاژ آگهی
چرا بوم گردی همیشه برای محیط زیست مفید نیست؟

چرا بوم گردی همیشه برای محیط زیست مفید نیست؟

اكوتوریسم امروزه یك صنعت رو به رشد ۶۰۰ میلیارد دلاری است كه با سرعتی سریع در حال گسترش و توسعه گردشگری پایدار است
  • 1401/06/21
  • استان : تهران
  • شهر : تهران
  • دسته : اخبار گردشگری
آدرس : تهران_تهران
تلفن : 66059000-021

بازدیدهای توریستی نمی‌تواند بدون تاثیر باشد. بسته به عجله ممكن است بیشتر یا كمتر باشد. با وجود ایدئولوژی‌های مربوط به فلسفه سفر كم‌تأثیر، بیشتر حجم گردشگران، احتمال اختلال در اكولوژی را افزایش می‌دهد.

چرا بوم گردی همیشه برای محیط زیست مفید نیست؟-9OVm9VAyyg
اكوتوریسم امروزه یك صنعت رو به رشد ۶۰۰ میلیارد دلاری است كه با سرعتی سریع در حال گسترش و توسعه گردشگری پایدار است. اما تا چه حد به هدف خود عمل می‌كند؟ آیا اكوتوریسم واقعا برای محیط زیست مفید است یا صرفا در یك اصطلاح نظری خلاصه شده است؟

زمان ارزیابی اثرات منفی اكوتوریسم قبل از جبران ناپذیر شدن آسیب فرا رسیده است. به گفته یكی از نویسندگان، دانیل بلومستاین، رئیس اكولوژی و زیست شناسی تكاملی در UCLA، اكوتوریست‌ها از نظر تئوری در تلاش برای حفظ تنوع زیستی هستند، اما ناآگاهانه بیش از آنكه فایده داشته باشند، ضرر می‌كنند.

بازدیدهای توریستی نمی‌تواند بدون تاثیر باشد. بسته به عجله ممكن است بیشتر یا كمتر باشد. با وجود ایدئولوژی‌های مربوط به فلسفه سفر كم‌تأثیر، بیشتر حجم گردشگران، احتمال اختلال در اكولوژی را افزایش می‌دهد. تأثیرات زیست‌محیطی اكوتوریسم ممكن است از مزایایی كه از گردشگران به جوامع محلی سرازیر می‌شود، مضرتر باشد.

 

شكار یكی از اثرات منفی اكوتوریسم:

چرا بوم گردی همیشه برای محیط زیست مفید نیست؟-nDpBUs6Jzi

این یك درك سخت از نظر كاهش سریع حیات وحش بوده است! ماجراهای بوش آفریقا را در نظر بگیرید. به نام اكوتوریسم، تسهیل‌گران بازی‌هایی را برای جمع‌آوری غنائم باارزشی مانند سر گاومیش‌ها و شیرهای كیپ، شاخ كرگدن، عاج فیل و پوست پلنگ برگزار می‌كنند كه اتاق نشیمن گردشگران ثروتمند را زینت می‌دهد.

گوشت شترمرغ وحشی تبدیل به وسایل جشن روی میز ناهار خوری می‌شود. این یك حمله مستقیم به جمعیت حیات وحش است كه بخش مهمی از محیط را تشكیل می‌دهد. اكوتوریسم با چنین فعالیت‌هایی كه توسط خود گردشگران انجام می‌شود لكه دار می‌شود.

 

تأثیر اكوتوریسم بر رفتار حیوانات

افزایش تردد گردشگران در پناهگاه‌های حیات وحش تأثیر نامطلوبی بر خلق و خوی حیوانات دارد. آنها شروع به رفتار بسیار عجیب و غریب می‌كنند كه نشان دهنده نارضایتی است. در دو مطالعه جداگانه در آفریقا، مشخص شد كه حضور و غیاب گردشگران تأثیر متفاوتی بر واكنش حیوانات دارد.

مطالعات انجام شده نشان داد كه افزایش تعداد گردشگران باعث ایجاد سطح استرس در شیرها می‌شود. اگر شیرها نیاز به مقابله دائمی با استرس داشته باشند، در برابر بیماری‌ها آسیب پذیر می‌شوند.

اكوتوریسم در رابطه با طرح "نجات حیوانات" در واقع طنزی است كه در آن تورگردانان غیراخلاقی كمترین اهمیت را برای رفاه حیوانات دارند. در اكسپدیشن‌های تماشای نهنگ، آنها شما را تا جایی كه ممكن است به لویاتان‌ها نزدیك می‌كنند، بدون توجه به این كه احتمال انتقال بیماری‌های انسانی از گردشگران به نهنگ‌ها وجود دارد.

 

توسعه اكوتوریسم بر اساس تقاضای گردشگران

چرا بوم گردی همیشه برای محیط زیست مفید نیست؟-1d8ThZqqkS

مضرات اكوتوریسم از جنون گردشگران سرچشمه می‌گیرد. این گردشگران هستند كه در ایجاد مشكلات رایج اكوتوریسم نقش اساسی دارند. گاهی خواسته‌های ما خیالی است. انتظارات ما در نظر نمی‌گیرند كه آیا آنها برای گیاهان و جانوران محلی مفید هستند یا خیر.

ما اپراتورهای تور خود را ترغیب می‌كنیم تا در سفرهای اقیانوسی به نهنگ‌ها و دلفین‌ها نزدیك شوند. چقدر می‌توانیم به غرور شیرها در یك سافاری آفریقایی نزدیك شویم؟  آیا ژست گرفتن برای عكس گرفتن یا لمس حیوان وحشی از یك محوطه امن عالی نیست؟

اثرات منفی اكوتوریسم ناشی از چنین فعالیت‌هایی است كه اغلب عمدا نادیده گرفته می‌شوند. اگر امیال وحشیانه ما به حیوان فشار روحی یا جسمی وارد می‌كند، اهمیتی نمی‌دهیم كه احتمال انتقال بیماری را به حال خود رها كند!

 

اكوتوریسم متمایل به سودجویی

اثرات منفی اكوتوریسم گاهی زمانی مشهود است كه تجربه دست اول سفر با یك آژانس مسافرتی را داشته باشید. آنچه در ابتدا توسط آژانس مسافرتی وعده داده شده است اغلب رد می‌شود. اكوتوریسم به یك ترفند بازاریابی تبدیل شده است كه در آن كسب درآمد از درآمد حاصل از گردشگران انگیزه اصلی آن است.

حتی بخش كوچكی از آن با جوامع محلی به اشتراك گذاشته نمی‌شود. ماسای مارا در شرق آفریقا یك مكان گردشگری حماسی حیات‌وحش است. مهاجرت افسانه‌ای گله‌های گورخر و وحشی یكی از جاذبه‌های گردشگری است كه بسیار مورد توجه قرار گرفته است. با این حال، جوامع محلی از این امر سودی نمی‌برند.

گسترش اكوتوریسم در اینجا منجر به رشد هتل‌ها و سایر زیرساخت‌ها شده است كه سكونتگاه‌های محلی را بیشتر به مرز فلاكت سوق می‌دهد. رقابت سختی برای زمین، منابع آب و غذا بین گردشگران و مردم محلی وجود دارد. مردم ماسایی در حال از دست دادن زمین‌های چرای دام و زمین‌های كشاورزی خود با سرعتی سریع هستند.

چرا بوم گردی همیشه برای محیط زیست مفید نیست؟-yqzuh4q0FP

  تاثیر سفر بر محیط زیست

اثرات زیست محیطی اكوتوریسم به اندازه كافی شدید است كه باعث اختلال در اكولوژی می‌شود. پروازها منجر به آلودگی محیط زیست می‌شود. فرودگاه‌های راه اندازی شده در حیات‌وحش باعث از بین رفتن زیستگاه حیوانات می‌شود.

حتی آسمان هم در امان نیست. عبور هواپیماها از مسیر با پرندگان باعث آسیب به ماشین و پرنده می شود.  اتومبیل‌ها و قایق‌ها گازهای گلخانه‌ای دارند كه منجر به تخریب محیط‌زیست می‌شود.