ریپورتاژ آگهی
راز عجیب و غریب اهرام مصر كشف شد!

راز عجیب و غریب اهرام مصر كشف شد!

همیشه با تماشای سنگ های اهرام مصر این پرسش در ذهن مطرح می‌شود كه این اهرام با این اندازه چطور ساخته شده‌اند
  • 1401/06/21
  • استان : تهران
  • شهر : تهران
  • دسته : اخبار گردشگری
آدرس : تهران_تهران
تلفن : 66059000-021

همیشه با تماشای سنگ های اهرام مصر این پرسش در ذهن مطرح می‌شود كه این اهرام با این اندازه چطور ساخته شده‌اند؟ نظریه‌ها و پاسخ‌های زیادی برای چگونگی ساخت اهرام مصر مطرح شده است و حتی برخی افراد نظریه‌های عجیب كمك موجودات عجیب و غریب مثل غول‌ها و موجودات فضایی را مطرح كرده‌اند، اما برای اثبات یك نظریه، باید شواهد و مدارك كافی وجود داشته باشد. در یك تحقیق جدید شواهدی كشف شده است كه می‌تواند این راز چند هزار ساله را برملا كند.

مورخ مشهور یونانی دیودور سیسیلی در حدود ۲۰۰۰ سال قبل وقتی اهرام مصر را دید به شدت تعجب كرد، چون در آن زمان ماشین‌آلاتی وجود نداشت كه بتواند سازه‌ای به آن عظمت را بسازد یا وزن سنگ های اهرام مصر را تحمل كند. تا چندین سال قبل هم همین پرسش برای دنیای مدرن بدون جواب مانده بود تا این كه شواهدی باستانی  مبنی بر استفاده از تعداد زیادی نیروی انسانی كشف شد، اما ساز و كار چگونگی تراشیدن و بالا بردن این سنگ‌‌ها و طراحی شگفت‌انگیز آن، سوالات بیشتری را مطرح كرد. اما قبل از كشف جواب سوالات، بهتر است با هرم بزرگ آشنا شویم تا ابعاد و سختی جابه‌جایی سنگ‌ها را بهتر درك كنیم، پس همراه لست سكند باشید.

عظمت سنگ های اهرام مصر در هرم بزرگ

هرم بزرگ كه در اصل در ارتفاع 146.5 متری قرار دارد، هرمی است كه تا پیش از ساختن كلیسای جامع لینكلن در قرن چهاردهم، به عنوان بلندترین سازه ساخت بشر محسوب میشد. هرم بزرگ به نام آخت خوفو نیز شناخته می شود. این سازه حیرت‌انگیز از 2.3 میلیون بلوك سنگی تشكیل شده است. تعداد سنگ های اهرام مصر بسیار زیاد است و همچنین هر بلوك سنگی درون هرم تقریباً 2267.96 كیلوگرم (2.5 تن) وزن دارد. عظمت هرم بزرگ خوفو تا حدودی از عكس‌ها مشخص است، اما هر كسی كه هرم را از نزدیك ببیند حتی با وجود اسناد علمی، واقعی بودن ساخت آن به دست بشر كهن را باور نمی‌كند. اگر شما هم جزو این افراد هستید، پس در ادامه راز و رمز واقعی شدن این افسانه را بخوانید

راز عجیب و غریب اهرام مصر كشف شد!-ejfeDYmNai
جابه‌جایی سنگ های اهرام مصر

كشف شدن سطوح شیب‌دار ۴۵۰۰ ساله

گروهی از محققان دانشگاه لیورپول و موسسه فرانسوی باستان شناسی شرقی واقع در قاهره، توانستند سطوح شیب‌دار ۴۵۰۰ ساله را در اطراف معدن قدیمی سنگ‌های آلاباستر در بیابان‌های مصر كشف كنند. به گفته گروه تحقیقات، این سطح شیب‌‌دار باستانی می‌تواند نشانه خوبی برای اثبات نظریه استفاده از سطوح شیب‌دار برای ساخت و جابه‌جایی سنگ های اهرام مصر باشد. طبق این نظریه، كارگران به كمك وسیله‌هایی شبیه سورتمه‌ بزرگ، می‌توانستند سنگ‌های چند تنی را به ارتفاع ده‌ها متر برسانند.

این سیستم شامل یك سطح شیب‌دار مركزی در كنار دو پلكان بوده است. سنگ‌ها روی سورتمه‌ بزرگ چوبی قرار می‌گرفت و كارگران سنگ های اهرام مصر را با طناب روی شیب حدود ۲۰ درجه یا بیشتر به سمت محل ساخت اهرام و سپس به بالا می‌كشیدند.

سطح شیب دار كشف شده در نزدیكی معدن، سنگی به نام «Hatnub» است كه نشان می‌دهد دو مسیر پلكانی در دو طرف آن وجود داشته است تا كارگران در دو طرف سنگ های اهرام مصر راه بروند و طناب‌های بسته شده به سورتمه را بكشند. نكته‌ جالب، وجود ستون‌هایی چوبی در سطح شیب‌دار است كه به گروهی از كارگران اجازه می‌داد تا طناب را از پایین بكشند و گروهی دیگر از بالا.

راز عجیب و غریب اهرام مصر كشف شد!-v7gMlbqEpI
اهرام ثلاثه مصر

رازهای سطوح شیب دار مصر

از پیش حتی با وجود كشف سطوح شیب دار، محققان نمی‌دانستند كه چطور كارگران با ابزارآلات چوبی، امكان جابه‌جایی آن حجم از سنگ را با وزن سنگ های اهرام مصر در حدود 10 تن داشتند، اما امروز بر اساس یك مطالعه جدید، مشخص شده است كه ممكن است مصریان باستان كه این اهرام را ساخته‌اند، توانسته‌اند بلوك‌های سنگی عظیم و سنگین را با كمك آب جابه‌جا كنند.

فیزیك‌دانان دانشگاه آمستردام با انجام تحقیقاتی روی اصطكاك و ایستایی شن و ماسه، متوجه شدند كه این میزان در هنگام وجود رطوبت كاهش می‌یابد. در واقع محتمل است كه كارگران باستانی با ریختن آب روی سطح شیب‌دار توانسته باشند اصطكاك را كاهش دهد و نیروی لازم برای جابه‌جایی سنگ های اهرام مصر را به‌دست آورند.

همچنین محققان برای این كشف خود، مداركی از مصریان باستان به دست آوردند. یك نقاشی دیواری كشف شده در مقبره باستانی Djehutihotep كه قدمت آن به حدود 1900 قبل از میلاد باز می‌گردد، 172 مرد را نشان می‌دهد كه با استفاده از طناب‌هایی كه به سورتمه متصل شده‌، مجسمه‌ای عظیم را می‌كشند. دانیل بون، سرپرست تیم تحقیق، استاد فیزیك دانشگاه آمستردام، گفت: در این نقاشی، فردی را می توان دید كه جلوی سورتمه ایستاده و آب را روی ماسه می‌ریزد.

در واقع وجود رطوبت باعث بهم چسبیدن دانه‌های شن شده و سطحی یكنواخت را برای حركت سورتمه‌ها ایجاد كرده است. در این حالت، می‌توان سنگ های اهرام مصر را با كمك سطح لغزنده جابه‌جا كرد.

راز عجیب و غریب اهرام مصر كشف شد!-PVzDqkJbb3
سنگ های اهرام مصر

راز عجیب و غریب اهرام مصر كشف شد!-3jqryq4uLE
نحوه جابه جایی سنگ های اهرام مصر

سنگ روكش هرمی

در مجموع حدود 5.5 میلیون تن سنگ آهك، 8000 تن گرانیت (انتقال از اسوان، 800 كیلومتر دورتر) و 500،000 تن ملات برای ساخت هرم بزرگ استفاده شده است و همان‌طور كه خواندیم این سازه شگفت‌انگیز قریب به 4000 سال بلندترین سازه بشری بوده است. اما چگونه ساختمانی با این ارتفاع در مقابل تمام بلایای طبیعی مقاومت كرده و سالم مانده است؟ جنس سنگ های اهرام مصر چیست كه در برابر جابه‌جایی‌های پرخطر مقاوم بوده است؟

در ادامه تحقیقات دانشمندان به سنگ روكش هرمی می‌رسند. سنگی كه به عنوان لایه یكپارچه و محافظ برای اهرام عمل كرده است. این سنگ قدرتمند بخشی از یك لایه بیرونی از سنگ آهك سفید ریز را تشكیل می‌دهد كه دو طرف هرم را كاملاً صاف می‌كرد. سنگ روكش قبل از جاگذاری، آنقدر صیقل داده می‌شد كه باعث شود هرم زیر نور خورشید بدرخشد.

راز عجیب و غریب اهرام مصر كشف شد!-hZEplQMirf
هرم مصر

سنگ های اهرام مصر از كجا آمدند؟

كارگران، این بلوك‌های پوشش سنگ آهك را از معادن تورا در 15 كیلومتری پایین رودخانه جیزه استخراج كرده و تا محل ساخت جا به جا می‌كردند. در قرن نوزدهم، از سنگ‌هایی كه كنده و پای هرم افتاده بودند، برای كارهای ساختمانی دیگر استفاده می‌شد. استحكام سنگ های اهرام مصر دولت را برای بهره گیری دوباره تشویق كرد. اگرچه هنوز هم بسیاری سنگ در دامنه هرم وجود دارد. پیاتزی اسمیت و وینمن دیكسون تحقیقاتی مبنی بر سنگ‌شناسی را در مورد سنگ‌های هرم انجام دادند. دیكسون و گرانت از قاهره كار خود را در جیزه در سال 1872 با اجازه سرویس آثار باستانی مصر انجام دادند. منبع و جنس سنگ‌ها نیز در بخشی از تحقیقات مشخص شد.

سرپرست این تیم تحقیقاتی می‌گوید نمونه مشابه این سیستم در هیچ جای دنیا دیده نشده است. طبق تحقیقات انجام شده روی دو كتیبه خوفو و ابزارهای به جامانده از آن دوران می‌توان گفت كه قدمت این سیستم به دوران حكومت خوفو بازمی‌گردد. خوفو دومین فرعون مصر باستان و سازنده هرم بزرگ جیزه است.

هرم بزرگ با حدود ۲ میلیون بلوك سنگی ساخته شده است. سنگ های اهرام مصر كه هركدام وزنی بیش از ۲ تن دارند. هرم بزرگ جیزه در مصر تنها بازمانده عجایب هفتگانه جهان به‌شمار می‌آید و احتمالاً مشهورترین سازه باستانی دنیا است. اهرام سه‌گانه مصر در منطقه جیزه در نزدیكی شهر قاهره واقع شده‌اند. مورخان می‌گویند این اهرام در دوران خوفو ساخته شده است كه بین سال‌های ۲۵۸۹ تا ۲۵۶۶ پیش از میلاد مسیح زندگی می‌كرد.

راز عجیب و غریب اهرام مصر كشف شد!-QjEX1mhG07
اهرام ثلاثه مصر

سخن آخر

چندین نظریه مختلف برای هدف ساخت اهرام مصر وجود دارد اما تنها نظریه‌ای كه بیش از بقیه مورد قبول واقع شده است این است كه آن‌ها مقبره‌ای برای پادشاهان هستند. این ایده كه اهرام به دست برده‌ها ساخته‌ شده‌اند یا نه محل بحث است. برخی از مورخان می‌گویند همه كارگران و كاركنان اهرام مصر به خاطر مهارت و توانایی‌هایشان استخدام شده‌اند و همه دستمزد دریافت می‌كردند و برخی دیگر باور دارند این گونه نبوده است و برده‌ها مجبور به كار در اهرام بودند. جالب است كه نظریه دیگری مطرح می‌كند كه تعداد زیادی از مردم مصر به دلیل اعتقادات و باورهایشان در ساخت این اهرام به عنوان جایگاه ابدی فرعون مشاركت داشتند.

اگرچه هنوز هم در جزئیات سنگ های اهرام مصر رازهای زیادی بی‌پاسخ مانده است اما مشخص است كه برای ساخت این سازه‌ها آن هم در حدود ۴۵۰۰ سال قبل، تعداد زیادی كارگر حضور داشته‌اند و هزینه زیادی هم برای ساخت آن‌ها صرف شده است. این اهرام سند محكمی برای اثبات هوش، ذكاوت و معماری بی بدیل گذشتگان است.