ریپورتاژ آگهی
لیلاكوه منطقه‌ای ییلاقی در گیلان

لیلاكوه منطقه‌ای ییلاقی در گیلان

لیلا كوه برگرفته از نام« لیاشاه» می‌باشد. لیاشاه ، مترادف با واژه‌های اسمی دخترانه‌ی « لكو شاه» ، یا پادشاه دختران و یا «شاه دختر» ، است
  • 1401/06/21
  • استان : گيلان
  • شهر : لنگرود
  • دسته : مناطق ییلاقی و دریاكنارها
آدرس : از میدان فرمانداری لنگرود تا میدان لیلا كوه حدود ۳ كیلومتر جاده آسفالته میباشد
تلفن : 66059000-021

لیلا كوه برگرفته از نام« لیاشاه» می‌باشد. لیاشاه ، مترادف با واژه‌های اسمی دخترانه‌ی « لكو شاه» ، یا پادشاه دختران و یا «شاه دختر» ، است . برخی هم « لیاشاه» را دختر یكی از پادشاهان باستانی شرق گیلان می‌شناسند، كه دلاوری هایش در نبرد با اعراب هنوز هم در كتاب‌های تاریخ به یادگار مانده است .

لیلاكوه منطقه‌ای ییلاقی در گیلان-fCUl8Ja2BA
منطقه ییلاقی لیلاكوه یكی از مناطق گردشگری و زیبای شمال ایران است كه در نزدیكی شهر لنگرود در استان گیلان قرار دارد و همه ساله مسافران و طبیعت‌دوستان بسیاری را به خود جذب می‌كند.

منطقه لیلا كوه در جنوب غرب لنگرود واقع شده و به خاطر وجود قهوه‌خانه‌ها و قلیان‌سراهای متعدد در مسیر و كوهپایه‌ها، امروزه تبدیل به قطب قلیان‌سرای استان گیلان شده است كه معروف‌ترین آن قهوه‌خانه دیشلمه می‌باشد.

لیلاكوه یا به گفته اهالی محلی لیله كوه، منطقه ای است در نزدیكی شهر لنگرود در استان گیلان در شمال ایران و یك منطقه توریستی و گردشگری زیباست كه هر ساله مسافران زیادی را به خود جذب می‌كند.

لیلاكوه منطقه‌ای ییلاقی در گیلان-io51ABe8ST
برخی هم معتقدند ، لیلا كوه برگرفته از نام« لیاشاه» می‌باشد. لیاشاه ، مترادف با واژه‌های اسمی دخترانه‌ی « لكو شاه» ، یا پادشاه دختران و یا «شاه دختر» ، است . برخی هم « لیاشاه» را دختر یكی از پادشاهان باستانی شرق گیلان می‌شناسند، كه دلاوری هایش در نبرد با اعراب هنوز هم در كتاب‌های تاریخ به یادگار مانده است .

بخاطر وجود قهوه خانه و قلیان سراهای متعدد در مسیر و كوهپایه ها، لیلاكوه امروزه تبدیل به قطب قلیان سرای استان گیلان شده است.

علی آباد، ملات و كومله و بعد زیبائی‌های آن طرف كوه لیله كوه یعنی اطاق ور (اطاقور) و در نهایت خرما بهشت پنهان ایران را یك جا جمع كرده اند. مسحور شدگان آن خطه بسیارند، كوه‌های سر سبز شالیزار و رودخانه پر از ماهی همه در كنار هم جمع اند.
مسیر لیلا كوه در ابتدای لنگرود و میدان فرمانداری، سمت راست ،اولین خیابان از سمت لاهیجان است.

لیلاكوه منطقه‌ای ییلاقی در گیلان-RMzfBBmunn
از میدان فرمانداری لنگرود تا میدان لیلا كوه حدود ۳ كیلومتر جاده آسفالته میباشد كه این جاده به سمت روستای پرشكوه و بعد از آن به بخش كومله میرسد.
یك جاده خاكی كه از میان باغ‌های سرسبز چای می‌گذرد، میدان لیلا كوه را به خط الراس عطا كوه می‌رساند. در این جاده در فصل برداشت چای ماشین‌های مخصوص دو دیفرانسیل می‌توانند تردد كنند. با یك ساعت پیاده روی در این جاده می‌توان به خط الراس«عطاكوه » رسید و با نیم ساعت پیاده روی در مسیر«پاكوب»، خط الراس كه از میان باغ‌های چای و جنگل می‌گذرد، می‌توان به قله عطا كوه رسید.

قله عطا كوه به ارتفاع تقریبی ۷۰۰ متر از سطح دریا مرتفع‌ترین قله منطقه لنگرود و لاهیجان می‌باشد كه از شمال شرق به شهرستان لنگرود و از شمال غرب به شهرستان لاهیجان مشرف می‌باشد.

بر روی این قله دكل‌های مخابراتی رادیو تلوزیون و مخابرات قرار دارد كه به همین علت اهالی منطقه و بومی‌ها این قله را دكل می‌نامند. برای صعود به قله مسیرهای متعددی از لنگرود در دسترس می‌باشد كه معروفترین و عمومی‌ترین آن جاده لیلاكوه و از میدان لیلا كوه می‌باشد.چهار مسیر به قله منتهی می‌شوند.

لیلاكوه منطقه‌ای ییلاقی در گیلان-gzQcNdxyzc
اولین مبدأ حركت از روستاهای لیلا كوه و دیوشل می‌باشد.
بجز این‌ها مسیرهای فرعی دیگری هم برای صعود وجود دارند كه در صورت آشنا بودن به كوه و منطقه می‌توان از آن‌ها برای صعود استفاده كرد. مسیرهای منتهی به قله عطا كوه از میان باغهای چای، درختان مركبات و در انتهای مسیر از میان جنگل می‌باشد كه پیاده روی لذت بخش و خاطره انگیزی را بهمراه دارد.

اگر بر روی خط الراس كه حركت می‌كنید مناظر زیبایی از دره، جلگه و كوه‌های اطراف و همچنین نمایی چشم نواز از شهر لنگرود را خواهید دید كه هر بیننده ای را سر ذوق می‌آورد. همین طور اگر هوا صاف و آفتابی باشد دریای خزر نیز بصورت یك پهنه آبی بزرگ در دور دست مشاهده می‌شود

در فصل بهار و تابستان كه سر سبزی و طراوت باغات چای و جنگل‌های مسیر به حد اعلای خود می‌رسند، میتوانید به تماشای این خطه از ایران بیایید.

لیلاكوه منطقه‌ای ییلاقی در گیلان-FQ9rbLnFmq

تذكر به آنانی كه به این كوهها آشنایی ندارید، تنها مسیری كه سر راست بوده و می‌توانید با كمی راهنمایی گرفتن از یك آدم بلد (قبل از حركت) از آنجا به قله برسید همان مسیر عمومی میدان لیلا كوه می‌باشد. چرا كه باقی مسیرها در بین راه به دو راهی‌های متعدد می‌رسند كه پیدا كردن راه درست دشوار می‌باشد. كما این كه خطر گم شدن در جنگل و یا جاده ای كه ابتدا و انتهایش را نمی‌شناسید هم وجود دارد. اگر قصد صعود از مسیرهای جدید و فرعی را دارید حتما صبح حركت كنید كه در صورت گم شدن و یا معطلی بین راه به شب نخورید.

لیلاكوه منطقه‌ای ییلاقی در گیلان-eb5PjMjfkl
دومین مبدا ؛ برای صعود به قله از مسیر شماره ٢، یعنی مسیر روستای گالش كلام هم می‌توان استفاده كرد. حدود ۵۰۰ متر كه از میدان لیلا كوه به سمت بالا حركت می‌كنید به یك دو راهی می‌رسید كه راه مستقیم همان مسیر اصلی و عمومی لیلا كوه بوده و راه سمت چپ پس از حدود ۴۵ دقیقه پیاده روی به روستای گالش كلام می‌رسد. جاده آسفالته بوده و با ماشین هم می‌توانید تا روستا بروید. انتهای روستا امام زاده ای قرار دارد كه با عبور از كنار آن و سپس ارتفاع گرفتن از مسیر پاكوب به سمت راست باید خود را به خط الراس رسانده و از آنجا به سمت دكل ادامه مسیر دهید.

توجه ! ؛ بهترین مسیر از لحاظ زیبایی و كیفیت ، صعود از مسیر – از روستای دیوشل و جاده مال رو آقا سید جلیل- و فرود از مسیر شماره یك یعنی همان جاده عمومی لیلا كوه می‌باشد. در این مسیرها چشمه و نهر آب زیاد دیده می‌شود اما بعضی هایشان همیشگی نیستند و نمی‌شود به وجودشان اطمینان داشت. از مسیر عمومی لیلا كوه كه بروید در انتهای مسیر و قبل از خط الراس به چشمه آب گوارایی می‌رسید كه همیشه جاری می‌باشد. و همینطور از مسیر روستای« دیوشل»، نیز پس از پشت سر گذاشتن روستا می‌توانید از آب رودخانه برای نوشیدن و پر كردن بطری استفاده كنید. به دلیل وجود دكل مخابراتی قله عطا كوه، در بیشتر طول مسیر به جز نقاط كور آنتن موبایل برقرار می‌باشد.