ریپورتاژ آگهی
روایت مملیكا از كوه نمك جاشك، جاذبه‌ای شگفت‌انگیز در استان بوشهر

روایت مملیكا از كوه نمك جاشك، جاذبه‌ای شگفت‌انگیز در استان بوشهر

مملیكا؛ بلاگر، راهنمای سفر و جهانگرده. اون كشورهای مختلفی رو در چهار قاره دنیا دیده، بهشون سفر كرده و تورهای متفاوتی رو درشون طراحی و اجرا كرده.
  • 1401/06/20
  • استان : بوشهر
  • شهر : بوشهر
  • دسته : دانستنی های سفر
آدرس : بوشهر - بوشهر
تلفن : 66059000-021

مملیكا؛ بلاگر، راهنمای سفر و جهانگرده. اون كشورهای مختلفی رو در چهار قاره دنیا دیده، بهشون سفر كرده و تورهای متفاوتی رو درشون طراحی و اجرا كرده. مملیكا لیسانس مكانیك داره و سال‌ها در صنعت نفت و گاز ایران مشغول بوده تا این‌كه در سال ۹۵ تصمیم می‌گیره استعفا بده و به علاقه‌اش یعنی سفر بپردازه. مملیكا ماجراجو هست و از تجربه‌های خاص و جدید استقبال می‌كنه. اون در سفری به بوشهر جذاب، از این استان و جاذبه‌هاش می‌گه. با ما همراه باشید تا با روایت این ایرانگرد و جهانگرد، بیشتر از بوشهر بدونیم.

مملیكا از علاقه‌ای كه به دیدن بوشهر داشته می‌گه و در ادامه به یكی از جاذبه‌های طبیعی و بی‌نظیر استان با نام «كوه نمك جاشك» اشاره می‌كنه كه اون‌طور كه باید و شاید ازش مراقبت نشده. این پدیده شگفت‌انگیز، یك جاذبه‌ی منحصر به فرده كه درون خودش غار، آبشار، چشمه و دودكش‌های نمكی داره. گنبد یا كوه نمكی جاشك عنوان بزرگ‌ترین گنبد نمكی ایران رو داراست و در خاورمیانه هم شهرتی پیدا كرده: "همیشه دوست داشتم استان بوشهر رو ببینم اما فرصتش نمیشد. داستان از پنج سال پیش شروع میشه كه استعفا داده بودم و از سفر هند برگشتم و تصمیم گرفتم سه هفته ایرانگردی كنم. مسیر اصفهان شیراز بوشهر بندر عباس چابهار رو انتخاب كرده بودم كه بتونم كلی جاهای دیدنی رو ببینم. دی ماه سال ۹۵ بود. اما تو شیراز گیر كردم و بعدش رفتم قشم و هرمز خلاصه كه جور نشده بود. اینجایی كه عكس گرفتم كوه نمك جاشك هست بین بوشهر و كنكان در مسیر عسلویه. برام عجیب بود كه ورودیه نداشت و رایگان میشد بازدید كرد و البته كه به این دلیل چه آسیب‌هایی كه ندیده قبلا. ظاهرا در گذشته حتی نگهبان هم نداشته ولی الان بدون اجازه نمیشه بازدید كرد و حتما لیدر محلی باید داشته باشید."

 

روایت مملیكا از كوه نمك جاشك، جاذبه‌ای شگفت‌انگیز در استان بوشهر-m3bvyMzem8

كوه نمك جاشك یك اثر طبیعی ملی ثبت شده هست كه چشم‌اندازهای زیبا و بكری رو داره و بین دو شهرستان دیر و دشتی قرار گرفته. این كوه نمكی وسعتی حدود ۳۶۶۶ هكتار داره و قله‌ی اون ۱۳۵۰ متر بالاتر از سطح دریاست. مملیكا كه خودش راهنمای سفره، طی گشت‌وگذاری كه در این منطقه داشته، به اهمیت حضور راهنمای محلی اشاره می‌كنه: "اینكه لیدر محلی داشته باشید چند تا مزیت داره. اول كه در منطقه اشتغال زایی میشه. دوم كوه بزرگی هست و شما گم نمیشید. سوم اینكه از وقتتون بهتر استفاده میكنید و جاهای قشنگی میرید. چهارم اینكه به خاطر نا بلد بودن و اشنا نبودن با اصول بازدید به اینجا آسیب نمیزنید، به هر چیزی دست نمیزنید و اجازه پیدا نمیكنید چیزی از اینجا ببرید. پنجم اینكه با دادن هزینه باعث نگهداری بهتر اینجا میشید. اگر شما هم طرفدار این چیزا بشید به صورت قانون میشه و جلوی سو استفاده گرها گرفته میشه. درسته كه باید هزینه بدیم، اما در بلند مدت به نفع همه هست. اینكه هر كسی یه تكه از كوه ببره خونه كه نمیشه. با پست اموزشی و توصیه و اینا هم همه چیز كامل درست نمیشه. بیاید پول بدیم ولی ازشون خدمات هم بخوایم. جای قشنگیه اینجا و حتی میتونه ثبت جهانی هم بشه. هر جایی از ایران كه ثبت جهانی بشه به نفع كل ایران هست چون گردشگر میاد و ممكنه جاهای دیگه هم بره، خرید كنه و دوستی‌ها شكل بگیره و دیدگاه دنیا به ایران هم تغییر مثبت كنه."

 

روایت مملیكا از كوه نمك جاشك، جاذبه‌ای شگفت‌انگیز در استان بوشهر-PR0Y6mtFc4