ریپورتاژ آگهی
عكس گونه‌ای در شرف انقراض در آغوش توریست ایرانی

عكس گونه‌ای در شرف انقراض در آغوش توریست ایرانی

مملیكا؛ جهانگرد راهنمای سفره. اون عاشق ماجراجویی و سفر كردنه، تورهای زیادی رو طراحی و اجرا كرده و پر واضح برای این كار حسابی انرژی می‌گذاره و انرژی دریافت می‌كنه.
  • 1401/06/20
  • استان : تهران
  • شهر : تهران
  • دسته : اخبار گردشگری
آدرس : تهران-تهران
تلفن : 66059000-021

مملیكا؛ جهانگرد راهنمای سفره. اون عاشق ماجراجویی و سفر كردنه، تورهای زیادی رو طراحی و اجرا كرده و پر واضح برای این كار حسابی انرژی می‌گذاره و انرژی دریافت می‌كنه. مملیكا به واسطه رشته مكانیكی كه خونده، سال‌ها در صنعت نفت و گاز مشغول به كار بوده اما زمانی تصمیم می‌گیره تا با دنیای مهندسی خداحافظی كنه و بیش از قبل به علاقه‌اش یعنی سفر بپردازه. این جهانگرد به ۴ قاره دنیا سفر كرده و تجربه‌های بی‌نظیری كسب كرده، یكی از این تجربه‌ها رفتن به ماداگاسكار دیدنی و مواجه شدن با «نخستی‌سانان» هست، جانوری اجتماعی كه با حس بویایی خودش با دیگری ارتباط برقرار می‌كنه. با ما همراه باشید تا از طریق روایت مملیكا بیشتر و بهتر از ماداگاسكار و «لِمورها» بدونیم.

«لمورها» جانورانی با پوزه‌ی بلند، پنجه و انگشت‌های منعطف و دست و پایی كشیده هستن كه فقط در ماداگاسكار و جزایر كومورو پیدا می‌شن. گونه‌های متفاوتی دارن و تعدادی از این گونه‌ها زیستگاه‌شون رو از دست دادن و در معرض خطر قرار گرفتن چرا كه انسان‌ها محل زندگی این جاندران رو از بین می‌برن تا جنگل‌های بومی رو به مزرعه تبدیل كنن. مملیكا با رفتن به ماداگاسكار از لِمورها دیدن كرده و از لذت عكس گرفتن باهاشون این‌طور می‌گه: "اینكه بدونیم میلیون‌ها سال پیش لِمورها تبدیل به میمونها، سپس شامپانزه (با ۹۹ درصد شباهت زنتیكی با ما)، سپس گوریل (با ۹۸ درصد شباهت)، و سپس گونه‌های انسانی شدن تا اینكه در نهایت ما (از گونه هوموساپینس یا انسان هوشمند) به وجود اومدیم، اونوقت عكس گرفتن باهاشون خیلی حال میده. میلیون‌ها سال پیش كشور ماداگاسكار از قاره افریقا جدا میشه و به صورت جزیره‌ای مستقل باقی می‌مونه. گونه‌های جانوری و گیاهی در این جزیره مستقل و جدا از باقی جهان دچار فَرگشت و تكامل متفاوتی میشه و الان ۸۰ درصد گیاهان و جانورانش خاص خودش هست. در قاره افریقا، Lemur ها تبدیل به میمونها میشن و فرگشت ادامه پیدا می‌كنه و گونه‌های مختلف انسانی هم به وجود میان، اما در ماداگاسكار بحث متفاوت میشه و این لِمورها تبدیل به میمونها نمیشن، بلكه فقط گونه‌های مختلفی از لمورها به وجود میان. برخیشون منقرض میشن و الان بالای ۱۱۰ گونه و ۵ خانواده لمور باقی میمونه."

 

عكس گونه‌ای در شرف انقراض در آغوش توریست ایرانی-9LcN1jDVfY

جالبه كه لمورها از نظر رنگ، اندازه و وزن شامل نوع‌های متفاوتی می‌شن و با توجه به این‌كه اكثر اون‌ها درختزی هستن، زمان زیادی رو بر روی درخت‌ها و بوته‌ها می‌گذرونن. لمورها گروهی یا تنها زندگی می‌كنن و این سبك زیست بستگی به این داره كه روز زی باشن یا شب‌زی، اون‌ها بیشتر گیاهخوار هستن و از برگ‌ها و میوه‌ها تغذیه می‌كنن، البته گاهی اوقات حشرات و حیوانات كوچك رو نیز مصرف می‌كنن. مملیكا با دیدن این موجودات هیجان‌انگیز حسابی به وجد اومده و در ادامه نظرش رو درباره ارزش زمان و انرژی كه برای دیدن این جاندار صرف كرده می‌گه: "به هر حال این موجودات زیبا فقط در ماداگاسكار پیدا میشن الان، و در هر منطقه گونه خاص خودش پیدا میشه. ما الان در یك هتل خیلی زیبا كه منو یاد مالدیو میندازه با ساحل سفید رنگ كنار یك دریاچه آب شیرین با كمی فاصله از اقیانوس هستیم كه فقط دسترسی با قایق داشت. واسه خودش یه ناكجا آباد وسط پارك ملی هست. مسیر زیادی اومدیم ولی به نظرم واقعا ارزششو داشت. البته آدم اهل سفر واقعی میخواد. آدمی كه ماجراجو باشه و ارزش چیزایی كه میبینه رو بدونه. اگر همچین كسی هستید و طبیعت و گیاهان و جانداران رو دوست دارید، این كشور رو حتما باید برید."

 

عكس گونه‌ای در شرف انقراض در آغوش توریست ایرانی-qBgIgvNTbV