ریپورتاژ آگهی
لیستی از خوشمزه‌های بختیاری

لیستی از خوشمزه‌های بختیاری

طبیعت اقلیم استان ساكنان آنرا غنی از انواع مواد خوراكی و غذایی، غلات، دام و انواع میوه كرده است.متاسفانه برخی از غذاهای محلی این استان به دست فراموشی سپرده شده است و با وجود اینكه بسیار مقوی و مغذی هستند اما جای خود را به انواع فست فود ها و غذاهای آماده داده اند.
  • 1401/06/20
  • استان : چهارمحال و بختياري
  • شهر : شهرکرد
  • دسته : غذاهای محلی ایران

طبیعت اقلیم استان ساكنان آنرا غنی از انواع مواد خوراكی و غذایی، غلات، دام و انواع میوه كرده است.متاسفانه برخی از غذاهای محلی این استان به دست فراموشی سپرده شده است و با وجود اینكه بسیار مقوی و مغذی هستند اما جای خود را به انواع فست فود ها و غذاهای آماده داده اند.

 استان چهارمحال و بختیاری به دلیل مواد اولیه ارگانیك كه در غذاهایشان استفاده میكنند، جزء معروف ترین استان ها در خوشمزه و متنوع بودن غذا شناخته شده اند.

با توجه به شرایط اقلیمی و طبیعت خاص استان چهارمحال و بختیاری تنوع غذایی بالایی به چشم می خورد و غذاهای محلی این مرز و بوم از ارزش بالایی برخوردار هستند كه می توان گفت یك میراث ناملموس برای این منطقه به شمار می‌رود.

مردم این استان در گذشته های دور عمده مایحتاج غذایی خود را به دلیل ارگانیك و مغذی بودن از دل طبیعت برداشت می كردند به همین خاطر غذاهایی كه با این مواد تهیه می‌شدند ارزش غذایی بسیار بالایی در سبد خانوارها داشتند. بنابراین طبیعت اقلیم استان ساكنان آنرا غنی از انواع مواد خوراكی و غذایی، غلات، دام و انواع میوه كرده است.

متاسفانه برخی از غذاهای محلی این استان به دست فراموشی سپرده شده است و با وجود اینكه بسیار مقوی و مغذی هستند اما جای خود را به انواع فست فود ها و غذاهای آماده داده اند. البته كسانی هم هستند كه هنوز هم كه هنوز است سفره های رنگی خود را با بسیاری از غذاهای محلی و قدیمی مزین می كنند. با ما در این بخش از آشپزخانه نمناك همراه باشید تا با معرفی مجموعه كاملی از غذاهای محلی چهار محال و بختیاری با فرهنگ غذایی اصیل این منطقه آشنا شوید.

 

لیستی از خوشمزه‌های بختیاری-BADeh34rEM

نان تیری

نان تیری یكی از نان های خوشمزه بختیاری به شمار می رود. این نان شباهت زیادی به نان لواش دارد و دارای ضخامت ۲ میلی متری و قطر ۳۵ تا ۴۰ سانتی متری و وزن ۱۵۰ گرمی می باشد. نا گفته نماند كه این نان را با آرد گندم تهیه می كنند.

نان یوخا

در میان مردم استان چهارمحال و بختیاری نان یوخا از محبوبیت بالایی برخوردار است و در منازل توسط زنان روستایی پخته می شود. نان یوخا شامل نان و شیره ای است كه از گردو، شیره انگور، روغن حیوانی و بادام به دست می آید و در واقع یكی از محصولاتی است كه صفر تا صد توسط مردم منطقه پخته می شود.

نان ورچاله

این نان نیز یكی از نان های محلی بختیاری ها می باشد كه برخلاف نان تیری در تهیه آن از مایه خمیر یا خمیر ترش بكار برده می شود و در آخر ضخامت بیشتری نسبت به نان تیری پیدا می كند.

كاچی شیر

كاچی شیر یكی از غذاهای سنتی و محلی خوشمزه این استان می باشد كه با استفاده از شیر محلی و آرد تهیه می شود و در زمان بسیار كوتاهی آماده می شود. این غذای خوشمزه و مفید سرماخوردگی و گلو درد را درمان می كند.

آش دوغ

آش دوغ  چهارمحال و بختیاری را همچون شهرستان های دیگر به راحتی می توان در سطح مركز استان پیدا كرد و طبخ آن تفاوت چندانی با شهرهای دیگر ندارد. موادی كه در تهیه این غذا به كار برده می شود عبارتند از برنج، روغن، نخود، دوغ ترش، زردچوبه، سیر، لوبیا، عدس و پیاز. حتماً باید توجه داشته باشید كه در این غذا نخود و لوبیا و عدس حتماً باید كاملاً مغز پخت شوند تا موجب مشكلات گوارشی نشوند.

لیستی از خوشمزه‌های بختیاری-KdQ8iixhQF

آش شنگ و موچه

این غذا نیز همچون سایر آش های ایرانی طبخ می شود به طوری كه از شنگ و موچه، سیر صحرایی و پاغلاغ به جای سبزیجات رایج آش ها داخل آن به كار برده می شود. این آش خوشمزه از طرفداران به خصوصی برخوردار است.

آش انار

در زمان های قدیم به واسطه وجود بوستان‌های انار در برخی از مناطق استان چهارمحال و بختیاریآش انار  یكی از خاص ترین غذاهای این منطقه به شمار می رفت و امروزه نیز مورد توجه بسیاری از اهالی می باشد. طعم این غذا ملس متمایل به ترش می باشد و ناگفته نماند كه طرز تهیه این غذا مختص این منطقه است و خاصیت بسیار فراوانی دارد.

آش آماج بختیاری

یكی از ساده ترین آش های چهارمحال و بختیاری آش آماج می باشد كه در تهیه آن نوعی سبزی كوهی به نام بوسور یا لیز به كار برده می شود. گیاهی كه به ظاهر شبیه به طرح است و در كوه های غرب ایران رشد میكند و با نام هایی مثل پیاز یزدی، سوره بنه، بن سرخ،، لپو میشناسند.

آش كشك

یكی از آش های معروف ایرانی كه در هر شهری پخته می شود آش كشك نام دارد. این غذا متعلق به شهركرد یكی از شهرهای چهارمحال و بختیاری می باشد و دارای ارزش غذایی بالایی است و به خاطر استفاده از كشك داخل آن برای افرادی كه دچار پوكی استخوان شده اند بسیار مفید است. از مواد تشكیل دهنده این غذای مغذی می توان به پیاز، لوبیا، سبزی آش، نعنا، برنج، زردچوبه و فلفل سیاه اشاره كرد.

آو تفتاله

آو تفتاله نیز یكی دیگر از غذاهای بومی چهارمحال و بختیاری به شمار می رود كه بسیار خوشمزه است و طعم اصلی آن به دلیل وجود قیسی و ترشی ناردون به ترشی می زند. این آش جزو آش های اصیل منطقه بختیاری محسوب می شود. آب، روغن، پیاز، برگه زردآلو، ترشی ناردون و... از جمله موادی است كه در تهیه این غذا بكار برده می شوند.

 

لیستی از خوشمزه‌های بختیاری-IjafRjRc31

پرورد دوغ

پرورد دوغ از جمله غذاهای سنتی دیگری است كه در چهارمحال و بختیاری رایج است و در بین مردم این منطقه طرفداران زیادی به خود اختصاص داده است. در تهیه این غذای خوشمزه موادی همچون سبزی، دوغ، پیازداغ، برنج و آرد بكار برده می شود.

اوگندی

اوگندی یكی از خوراك های سنتی و محلی چهارمحال و بختیاری نام دارد كه با استفاده از عدس توسط زنان ایل این منطقه طبخ می شود و در زبان بختیاری به معنای عدس و آب می باشد كه از عدس و روغن و ادویه به دست می آید.

آبریز یا اوبریز

آبریز از غذاهای سنتی منحصر به فرد چهارمحال و بختیاری به شمار می رود. این غذا خوراك روزانه خانواده ایل این منطقه است كه با استفاده از گیاهانی همچون آویشن و سیر و تره پخته می‌شود و طعم دلپذیری دارد. جالب است بدانید كه در طبخ این غذا از آب استفاده نمی شود بلكه با آب خود گوشت و مقداری روغن پخته و سرخ می گردد. به عبارت دیگر این غذا بتدریج و آرام آرام پخته می شود.

كله جوش

كله جوش از غذاهای مورد علاقه عشایر این منطقه می باشد و در بین آنها بیشتر رونق دارد. پایه اصلی غذای كله جوش كشك میباشد و به همین خاطر یكی از غذاهایی است كه سرشار از كلسیم است و برای استحكام استخوان ها و درمان پوكی استخوان بسیار مفید است و از آنجایی كه زنان و مردان عشایری زندگی سختی را نسبت به شهر نشین ها می گذرانند سعی می كنند بیشتر غذاهای مقوی مصرف كنند.

روغن حیوانی

روغن حیوانی متداول بین عشایر منطقه چهارمحال و بختیاری می باشد كه با تركیبی از عسل یا شیره یك خوراك بسیار مقوی و خوشمزه به شمار می رود. بنابراین در بسیاری مواقع به عنوان یكی از دلچسب ترین خوراك های سنتی در بین مردم به شمار می‌رود.

 

لیستی از خوشمزه‌های بختیاری-MHyYbrnN4Q

پیه به جگر (جیر)

پیه به جگر از آن دسته از غذاهای سنتی به شمار می رود كه روی آتش پخته می شود و یك غذای بسیار مفید برای كم خونی به شمار می رود. البته ناگفته نماند كه این غذا را افرادی كه مبتلا به چربی خون هستند نباید استفاده نمایند چرا كه داخل آن چربی های گوسفندی استفاده شده است كه برای این افراد مضر است.

گوجه پلو

گوجه پلو نیز از غذاهای سنتی استان چهارمحال و بختیاری می باشد كه در فصل تابستان بیشتر رایج است و اهالی این منطقه در این فصل بیشتر علاقه مند به مصرف این غذا میباشند. از موادی كه در تهیه این غذا به كار برده می شود می توان به گوجه، برنج، كره، نمك، رب گوجه، پیاز و... اشاره كرد. جالب است بدانید كه به واسطه استفاده از گوجه و برنج در این خوراك كه خاصیت خون سازی دارند یكی از مقوی ترین و مفیدترین غذاها به شمار می رود.

عدسی

به جرات می‌توان گفت كه عدسییكی از مقوی ترین غذاهایی است كه در اكثر شهرهای ایران طرفداران زیادی به خود اختصاص داده است. عدسی را هم می توان با گوشت چرخ كرده و هم بدون گوشت طبخ كرد و پس از پخته شدن با مقداری آویشن و سیر می توان آن را طعم دار كرد. بختیاری ها این غذای خوشمزه را با نان خشك می خورند و معمولاً آن را برای صبح زمستان آماده می‌كنند.

 

لیستی از خوشمزه‌های بختیاری-Ynpy6qfftM

خوراك قارچ

خوراك قارچ یكی دیگر از غذاهای محلی این منطقه به شمار می‌رود كه با استفاده از قارچ هایی كه در كوهستان می روید پخته می شود و در پخت آن قارچ را كباب یا در روغن سرخ می كنند و به عنوان یك غذایی كه با نان سرو می‌شود مصرف می‌كنند.

شله بریان

شله بریان از غذاهای محلی خوشمزه این منطقه به شمار می رود. برای پخت شله بریان ۶ تا ٧ ساعت زمان لازم است تا خوب پخته شده و جا بیفتد. مواد اولیه این غذا شامل گوشت، برنج، كمی عدس و نخود می باشد كه همه را در قابلمه ریخته زیر آتش قرار می دهند و بعد از پخت قابلمه را در آورده و با گوشت كوب له می كنند و بعد به آن هل و زیره می افزایند. این غذا برای كسانی كه دچار سرما خوردگی شده اند توصیه می گردد.

كشك و كدو

كشك و كدو از غذاهای بومی و سنتی چهارمحال بختیاری است چرا كه تمامی مواد اولیه آن در استان موجود می باشد. این غذای خوشمزه دارای عطر و رنگ و طعم خاص می باشد چرا كه از تولیدات خود استان تهیه می شود.

كباب بختیاری

از پر طرفدارترین كباب های ایرانی است كه اصالتش به لرستان بر می گردد و در همه جای ایران و دنیا پخته می شود. این كباب لذیذ از راسته ی گوسفندی، فیله ماهی و سینه ی مرغ پخته می شود. كباب بختیاری اصیل، دارای یك طعم خوشمزه و بی نظیر است كه با گوشت بره و دنبه به شكل یك در میان سیخ می شود.

 

لیستی از خوشمزه‌های بختیاری-bPtOFwu1gZ

توله

توله یك نوع گیاه با برگ های نسبتا پهن است كه در فصل پاییز و زمستان در خوزستان می روید و از آن آش بسیار خوشمزه و لذیذی درست می كنند. برای پخت آش توله به روغن، برنج و نمك نیاز است.

كوفته بختیاری

كوفته بختیاری از غذاهای خوشمزه و پرطرفدار این استان است. اهالی چهار محال برای پخت كوفته از سبزیجات محلی و میوه استفاده می كنند و اغلب دو روز قبل از عید اقدام به پخت كوفته می كنند.

كوفته از تركیب گوشت چرخ كرده، ادویه، سبزی، پیاز، گردو، كشمش درست می شود.البته كوفته های عید مخصوص هستند و فقط با این مواد پخته نمی شوند.

خورشت آلو

خورش آلواز دیگر غذاهای چهار محال بختیاری است كه در آن از گوشت گوسفند، رب انار، ادویه و پیاز به همراه مقدار زیادی آلو خشك سیاه استفاده می شود. البته نوع پخت بختیاری ها با دیگر استان ها متفاوت است چرا كه خورشت بختیاری ها غلیظ تر می باشد و همچنین به جای آلو بخارا از آلو سیاه خشك استفاده می كنند.

چلو خورش به

خورش به دارای طبع معتدل به گرم می باشد و بسیار مفید بوده و سرشار از فیبر و سبوس است. همچنین خونساز بوده و برای پوكی استخوان بسیار مفید است و لیستی از ویتامین ها را در خود جای داده است. با پیاز، شكر، آلو،روغن، گوشت، رب، نمك، گوجه و به می توان این خورشت خوشمزه را تهیه كرد.

تاس كباب

از غذاهای قدیمی شهر كرد می توان به  تاس كباب اشاره كرد كه تركیبی از گوشت و سبزیجات است. گوشت مورد استفاده در این غذا، گوشت گوسفندی و ترجیحا دنده است. در پخت تاس كباب، گوشت باید كاملا مغز پخت شود. پخت تاس كباب در شهرهای دیگر نیز انجام می شود ولی خاستگاه اصلی آن به استان چهار محال بر می گردد. گوشت، سیب زمینی، پیاز، روغن، نمك، فلفل و به مواد اصلی این غذا می باشد.

 

لیستی از خوشمزه‌های بختیاری-OHc8Xz9Qmj

گردو پلو

گردو پلو بسیار مغذی و مقوی است كه در قسمت هایی از چهارمحال مخصوصا شهر سامان طبخ می گردد. شهر سامان به علت داشتن باغ های گردو و بادام در ایران شناخته شده است. مواد اولیه گردو پلو عبارتند:از گردو، گوشت، برنج، زرشك، پیاز، زعفران.

اوترشی

قوم عشایر در فصل گرم سال بیشتر اوترشی پخته و میل می كنند. این غذای خوشمزه برای پخت به زمان كمی نیاز دارد و از دانه های انار، مغز بادام، مغز گردو، پر زردآلو، آرد سبوس دار، پیاز و فلفل، زردچوبه و خرما درست می شود. دارای طعم و مزه ملس متمایل به ترش است و عطر و بوی اشتها بر انگیری دارد.

شوربای قیمه ریزه

از غذاهای محبوب در استان چهار محال است و طرفداران بسیاری دارد. با استفاده از موادی همچون گوشت چرخ كرده، سبزی آش، برنج، پیاز، نعنا خشك، زرد چوبه و نمك و فلفل تهیه می شود. اگر گذرتان به شهركرد افتاد حتما طعم بی نظیر این غذای خوشمزه را امتحان كنید.