ریپورتاژ آگهی
معرفی خاص‌ترین شیرینی‌های كرمانشاه

معرفی خاص‌ترین شیرینی‌های كرمانشاه

شیرینی‌های سنتی كرمانشاه به دلیل آب و هوای خاصی كه دارد بسیار خاص و و البته خوشمزه است. از معروف‌ترین این شیرینی‌‎ها می‌توان به شیرینی برنجی، كاك، شیرینی شكری و ... اشاره كرد.
  • 1401/06/20
  • استان : کرمانشاه
  • شهر : کرمانشاه
  • دسته : دانستنی های سفر
آدرس : كرمانشاه_ كرمانشاه
تلفن : 66059000-021

شیرینی‌های سنتی كرمانشاه به دلیل آب و هوای خاصی كه دارد بسیار خاص و و البته خوشمزه است. از معروف‌ترین این شیرینی‌‎ها می‌توان به شیرینی برنجی، كاك، شیرینی شكری و ... اشاره كرد.

غذاهای كرمانشاه همیشه زبانزد خاص و عام بوده و در دیگر استانهای كشورمان نیز طرفدار دارد. اگر روزی گذرتان به كرمانشاه افتاد و از غذاهای خوشمزه ی آن خوردید حتما در منزلتان نیز پخت آن را برای بار دیگر امتحان خواهید كرد.

از معروفترین غذاهای كرمانشاه می توان خورشت خلال و دنده كباب را نام برد كه در بین گردشگران و توریستها جایگاه خاصی دارند و همچنین سیب پلو، كوفته ریزه، آش عباسعلی، ترخینه دست پیچ، چلو گوشت، كوكوی پاغازه و خورشت كنگر نیز از دیگر غذاهای به نام در كرمانشاه می باشند. 

نان برنجی

نان برنجی های استان كرمانشاه در نوع خود بی نظیر هستند و در سراسر كشور برای همه شناخته شده می باشند و در دورهمی های خانوادگی پذیرایی با نان برنجی صفای خاصی به مجلس می بخشد.

این خوراكی نرم و لطیف علاوه بر كرمانشاه در یزد و قزوین نیز به عنوان سوغاتی تهیه می گردد و از تركیب كره یا روغن حیوانی، آرد برنج، تخم خرفه، تخم گشنیز، گلاب، زعفران، سیاه دانه و شكر تهیه می گردد.

معرفی خاص‌ترین شیرینی‌های كرمانشاه-PefFmI3vWv

قاووت

یكی از خوراكی های محلی كرمانشاه، قاووت نام دارد كه در كرمان نیز پخت شده و به عنوان سوغاتی نیز محسوب می گردد. قاووت پودری خوراكی است كه بسیار پر منفعت و مغذی است و برای نیرو بخشیدن جسم و تن مورد استفاده قرار می گیرد. البته در هر منطقه ای تركیبات این خوراكی مختلف است.

در استان كرمانشاه بانوان و مادران از نخود گل (نخود مشكل گشا بدون نمك)، پودر زنجبیل، قرص كمر، پودر میخك، جوز هندی، رازیانه، پودر قند، تخم گشنیز پسته، بادام، تخم كتان را مخلوط كرده و یك بمب انرژی بسیار خوشمزه درست می كنند قاووت برای مادرانی كه به تازگی بچه دار شده اند نیز بسیار مفید است.

نان كلانه

نان كلانه را می توان به عنوان یك میان وعده ی كامل استفاده كرد و از تركیب خمیر آرد گندم با یك گیاه محلی به نام پیچك تهیه می شود. سپس به شكل نان روی ساج پخته می شود و بعد روی آن كره یا روغن حیوانی زده و به همراه ماست یا دوغ میل می كنند كه بسیار لذیذ و خوشمزه است.

كاك

كاك از شیرینی های خوشمزه كرمانشاه است كه مخصوص این استان است و از محبوبیت بیشتری نیز برخوردار است. البته كاك در شیراز با نام یوخه مشهور است این شیرینی از ورقه های بسیار نازك خمیر درست می شود كه با استفاده از ساچ های ویژه ای درست می گردد.

كاك یك شیرینی بسیار خوشمزه و مغذی است كه در كنار یك لیوان چای داغ به یادماندنی خـواهد شد و از تركیب آرد گندم، تخم مرغ، شكر، روغن هل، پودرپسته، پودرنارگیل، خلال بادام و آب درست می گردد این شیرینی دلپذیر در جریان برگزاری هفتمین اجلاس سراسری شورای سیاستگذاری ثبت آثار معنوی كشور در لیست میراث معنوی قرار گرفته است.

معرفی خاص‌ترین شیرینی‌های كرمانشاه-3rtz4IHkH0

شیرینی شكری

شیرینی شكری مختص استان كرمانشاه و از خوراكی های پرطرفدار و سنتی این استان است. مادران هنرمند اغلب نان شكری را برای میان وعده ی عصرانه تهیه كرده و در كنار خانواده از خوردن آن لذت می برند. این شیرینی خوشمزه از روغن شكر، وانیل ،نمك، آرد و تخم مرغ درست می شود.

نان خرمایی

نان خرمایی از قدیمی ترین خوراكی های خوشمزه و سنتی استان كرمانشاه است كه به علت دارا بودن خرما مفید و مقوی است. خوردن یك لیوان چای با نان خرمایی بسیار دلچسب است مسافرت به كرمانشاه و نخریدن نان خرمایی هیچ صفایی ندارد.

مادران و بانوان هنرمند كرمانشاهی در پخت این شیرینی محبوب از گلاب، كره، خرما، آرد گندم زرده ی تخم مرغ، ماست، بكینگ پودر، مغز گردو استفاده می كنند و از خوردن آن در كنار اعضای خانواده لذت می برند.

نان برساق

نان برساق، نانی محبوبی كه در دیگر شهرهای كشورمان به نام نان روغنی معروف است دارای ظاهری جذاب و عطر و بوی مشام برانگیز كه در پخت آن روغن كرمانشاهی به كار می برند كه موجب خوشمزه تر شدن آن می شود. نان ساجی و نان چنگال از دیگر نان های مشهور كرمانشاه می باشد.

معرفی خاص‌ترین شیرینی‌های كرمانشاه-bzXq308kzF

شیرینی بژی

تنوع بی نظیر شیرینیجات سنتی و محلی در استان كرمانشاه زبانزد خاص و عام می باشد و تمام مردم ایران از گوشه و كنار كشور با این شیرینیجات آشنایی دارند. یكی از این شیرینی ها شیرینی بژی نام دارد كه طعم بسیار دلپذیر و فوق العاده ای دارد.

جالب است بدانید از این شیرینی به عنوان نان بر سر سفره صبحانه استفاده می كنند. موادی كه در تهیه این شیرینی خوشمزه به كار برده می شود عبارتند:از شیر، رازیانه، شكر، روغن حیوانی، زیره، زعفران