ریپورتاژ آگهی
دریاچه سیاه رود، طبیعت كمتر شناخته شده نزدیك تهران + عكس

دریاچه سیاه رود، طبیعت كمتر شناخته شده نزدیك تهران + عكس

دریاچه لزور یكی از جذاب‌ترین مقصدها برای سفرهای یك‌روزه و كوتاه اطراف تهران است
  • 1401/06/20
  • استان : تهران
  • شهر : تهران
  • دسته : تالاب و دریاچه های ایران
آدرس : در استان تهران، شهرستان فیروزكوه، بخش ارجمند، دهستان قزقانچای و روستای لزور قرار دارد
تلفن : 66059000-021

 دریاچه لزور یكی از جذاب‌ترین مقصدها برای سفرهای یك‌روزه و كوتاه اطراف تهران است. این دریاچه كه به دریاچه سیاه رود نیز شناخته می‌شود، در مكان خوش‌ آب‌وهوایی با طبیعتی بكر قرار گرفته و با توجه به هم‌جواری با پایتخت مقصد ایده‌آلی برای گردش‌های كوتاه تهرانی‌ها در دامان طبیعت است

دریاچه سیاه رود، طبیعت كمتر شناخته شده نزدیك تهران + عكس-QfY0mmNrf9

دریاچه لزور كجاست؟
دریاچه لزور (دریاچه سیاه رود) در استان تهران، شهرستان فیروزكوه، بخش ارجمند، دهستان قزقانچای و روستای لزور قرار دارد. دریاچه لزور فیروزكوه در حد فاصل ۱۷۰ كیلومتری شمال شرق تهران واقع شده است. سد لزور همچنین در فاصله‌ ۴۵ كیلومتری شمال غربی فیروزكوه و دامنه‌ جنوبی رشته كوه البرز مركزی قرار گرفته است. دریاچه سیاه رود در واقع آبگیر نامتقارنی با طول حدود ۳۰۰ متر و عرض تقریبا ۲۰۰ متر است. این دریاچه دیدنی و خوش‌منظره حدود ۱۵ متر نیز عمق دارد. این دریاچه را می‌توان از جاهای دیدنی اطراف جاده فیروزكوه محسوب كرد.

دریاچه سیاه رود، طبیعت كمتر شناخته شده نزدیك تهران + عكس-0MAIw0KCNc

درباره روستای لزور

سد لزور، كنار روستایی به همین نام قرار گرفته كه از بزرگ‌ترین روستاهای استان تهران هم به حساب می‌آید. روستای لزور در روزگاران دور در غیاب وسایل حمل و نقل كنونی از اصلی‌ترین توقفگاه‌های مسیر تردد از جنوب به شمال و بالعكس بوده است. اما با راه‌اندازی راه‌آهن تهران- فیروزكوه خیلی زود روستای لزور از این مسیر حذف شد. شواهد باستان‌شناسی خبر از سكونت چند هزار ساله انسان‌ها در روستای تاریخی لزور می‌دهد. دشت‌ها و مراتع وسیع و همین‌طور رودخانه پر آب فرح‌رود باعث رونق همیشگی پرورش دام و كشاورزی در این منطقه شده است.

عمده محصولات كشاورزی این منطقه شامل گندم، جو، سیب‌زمینی، گیلاس، گلابی و آلبالو است. خیاطی و نجاری نیز از دیگر پیشه‌های پررونق اهالی لزور است. مردمان این منطقه به گویش فیروزكوهی از گویش‌های زبان مازنی (مازندرانی) صحبت می‌كنند. واژه‌ لزور نیز در زبان مازنی به معنای «فرد قوی ‌هیكلی كه غذای بسیار می‌خورد» است. روستای لزور مبدأ صعود به ارتفاعات برخی از بلندترین قله‌های رشته كوه البرز شرقی از جمله میشینه مرگ و بوم است. منطقه لاسك، امامزاده خوش‌نام، سد لزور و تنگه فرحزاد از جاهای دیدنی این روستای چشم‌نواز هستند.

دریاچه سیاه رود، طبیعت كمتر شناخته شده نزدیك تهران + عكس-MvxZXkUQyM

آب‌و‌هوای روستا و دریاچه لزور فیروزكوه

روستای لزور فیروزكوه با توجه به نزدیكی به رشته‌كوه البرز آب‌وهوای كوهستانی دارد. به این جهت، هوای لزور در بهار و تابستان هوای بسیار خنك و دل‌پذیری است. زمستان‌های لزور نیز برفی و سرد است. به این ترتیب، مسافرت در فصول سرد سال به این روستا به دشواری و فقط با پوشاك و تجهیزات زمستانی امكان‌پذیر است.

 یكی از اصلی‌ترین ویژگی‌های روستای لزور، هوای تمیز و سالم آن است كه باعث شده تبدیل به بهشت دوست‌داران طبیعت و گردشگران شود. هوای پاك لزور به خصوص برای تهرانی‌ها كه از وضعیت آشفته هوای پایتخت فراری هستند، فرصت مناسبی برای استشمام هوای تازه و سالم و بدون هرگونه آلودگی را فراهم می‌كند.

 

دریاچه سیاه رود، طبیعت كمتر شناخته شده نزدیك تهران + عكس-QOkhTaEi3j

بهترین زمان برای سفر به دریاچه لزور

بهترین زمان برای سفر به دریاچه لزور در فصل تابستان است. هوای منطقه در فصل بهار اگرچه مطبوع است، اما همچنان خنكای زمستان را دارد و شب‌های آن زمستانی و سرد هستند. اما در تابستان می‌توانید از هوای بسیار دلپذیر و خنك منطقه نهایت لذت را ببرید. با این حال، فراموش نكنید حتی در تابستان هم توصیه می‌شود لباس گرم به اندازه كافی همراه داشته باشید. بسیاری از مسافرانی كه به منطقه سفر كرده‌اند خیلی زود با وزش اولین نسیم‌های شبانگاهی غافلگیر شده‌اند.

 اگر سرمای هوا چندان برای شما آزاردهنده نیست، پاییز دریاچه سیاه رود نیز زیبایی‌های خاص خود را دارد. به خصوص اگر از علاقه‌مندان به عكاسی باشید می‌توانید مناظر دلفریب زیادی برای عكس گرفتن پیدا كنید. حتی اگر زمستان هم به سد لزور سفر كنید، باز هم از سفرتان لذت كافی می‌‌برید؛ هر چند راه‌بندان و بارش سنگین برف ممكن است سفر شما را دشوار كند.

دریاچه سیاه رود، طبیعت كمتر شناخته شده نزدیك تهران + عكس-uCDER0MUpW

در دریاچه لزور چه كار كنیم؟

اگر تصمیم گرفته‌اید بازدید از این دریاچه را در برنامه‌تان قرار دهید، بد نیست با فعالیت‌هایی كه در دریاچه لزور می‌توان انجام داد هم آشنا شوید:

  • هوای پاك سد سیاه رود به این معناست كه می‌توانید ریه‌های خود به هوای سالم منطقه مهمان كنید، بنابراین كمترین فعالیت هم كه استراحت است، در این منطقه لذتبخش خواهد بود. در ضمن، بكری طبیعت منطقه به دور از ترافیك و آلودگی‌های نوری شهری باعث شده دریاچه سیاه رود تبدیل به مكان ایده‌آلی برای رصد آسمان شب به خصوص برای منجمان و ستاره‌شناسان آماتور شود.

  • پیاده‌روی و كوه‌نوردی در مناظر بكر و قله‌های اطراف دریاچه لزور، انتخاب اول اكثر گردشگران است.

  • ماهیگیری یكی دیگر از تفریحات مسافرانی است كه در فصل‌های گرم سال به دریاچه سیاه رود سفر می‌كنند.

  • دوچرخه‌سواران نیز از فرصت استفاده می‌كنند تا در مسیر كوهستانی بی‌نظیر اینجا ركاب بزنند.

  • چمنزارهای سرسبز اطراف دریاچه كاملا مناسب برپا كردن چادر و كمپینگ هستند. اگر هم وسایل كمپ و اتراق در طبیعت را برنداشته بودید، اصلا نگران نباشید. می‌توانید یكی از خانه‌ها یا كلبه‌های روستایی بالاتر از دریاچه را با هزینه بسیار مناسبی اجاره كنید.

  •  یكی دیگر از كارهایی كه می‌توانید در سفر به سد لزور انجام دهید، عكاسی است. قطعا تماشای دشت‌های سرسبز منطقه با گل‌های خوش‌رنگ و لعاب به اندازه كافی تجربه خاطره‌انگیزی است، اما با عكس گرفتن از این مناظر می‌توانید خاطرات فراموش‌نشدنی ‌ خود را با دیگران (به خصوص دنبال‌كنندگان‌تان در شبكه‌های اجتماعی) سهیم شوید.

دریاچه سیاه رود، طبیعت كمتر شناخته شده نزدیك تهران + عكس-2afQLNK2ET

آدرس دریاچه لزور

بعد از اینكه با این جاذبه گردشگری بكر آشنا شدید، بهتر است با آدرس دریاچه لزور آشنا شویم. ابتدا باید بدانید فاصله تهران تا روستای لزور حدود ۲۰۰ كیلومتر است. مسیر راحت پایتخت تا روستای لزور فیروزكوه هم باعث شده تا همیشه به تعداد گردشگرانی كه به این روستای خوش‌منظره سفر می‌كنند، اضافه شود.

نحوه دسترسی به دریاچه لزور

برای آغاز سفر خود به دریاچه لزور، ابتدا باید از تهران به سمت جاده فیروزكوه برانید. پس از گذر از پمپ‌ بنزین نمرود، باید به سه‌راهی لاسم رفته و از آنجا به سمت شمال و بخش ارجمند رانندگی كنید. پس از ۲۷ كیلومتر به ارجمند و سپس با پیمودن ۱۳ كیلومتر به روستای لزور می‌رسید. در این مسیر از روستاهای مختلفی از جمله شادمهن و اهنز عبور می‌كنید. خوشبختانه تمام جاده تا روستای لزور آسفالت است.

 اگرچه مسیر جاده‌ فیروزكوه نسبتا سرراست‌ است، اما از جاده هراز هم می‌توانید به سمت سد لزور رانندگی كنید. از این مسیر باید در نزدیكی پلور وارد جاده هراز- لاسم شوید و از آنجا روستاهای زیار، نجفدر و لاسم عبور كنید. پس از رسیدن به یك دوراهی باید به سمت چپ بروید تا به ارجمند برسید.

برای دسترسی به دریاچه سیاه رود دو انتخاب دارید:

  • انتخاب اول از طریق جاده خاكی تنگه لاسك است. این مسیر ۲۵ كیلومتری با ماشین بین ۱۵ تا ۲۰ دقیقه زمان می‌برد.

  • روش بعدی برای دسترسی به سد لزور پیاده‌روی است كه البته تنها به طبیعت‌گردان حرفه‌ای توصیه می‌شود؛ چرا كه برای پیمودن این مسیر باید از دو دشت، یك تنگه و برخی نواحی صخره‌ای، سنگلاخی و صعب‌العبور گذر كنید. نكته دیگر اینكه تنگه فرح‌رود كه در مسیر قرار دارد همیشه پر آب است. بنابراین باید در قسمتی از مسیر از درون آب عبور كنید. در مجموع، پیاده‌روی تا دریاچه تنها به ورزشكاران، ماجراجوها و كسانی كه آمادگی جسمانی بالایی دارند توصیه می‌شود.

دریاچه سیاه رود، طبیعت كمتر شناخته شده نزدیك تهران + عكس-fLV260Qqyy

سخن پایانی
در این مطلب به معرفی دریاچه لزور یا سیاه رود و همینطور روستای لزور پرداختیم و از جاذبه‌‌ها، تاریخچه و ویژگی‌هایش گفتیم. دریاچه سیاه رود مقصد بسیار خوبی برای گردش‌های یك‌روزه به خصوص در فصل‌های گرم سال برای تهرانی ها است. با اینكه این دریاچه خارج از تهران قرار دارد اما جزو یكی از جاهای دیدنی تهران محسوب می‌شود. در پایان خوشحال می‌شویم نظر شما را هم درباره این دریاچه زیبا بدانیم و اگر هم به آن سفر كرده‌‌اید از سفرتان به دریاچه برایمان بگویید.