ریپورتاژ آگهی
ماجرای هدی رستمی و فم تریپ چیست؟

ماجرای هدی رستمی و فم تریپ چیست؟

این روزها هدی رستمی و فم تریپ محل دعوای جدی و مهمی شده‌اند. منتقدان رستمی معتقدند او تصویری غیرواقعی از ایران ارائه می‌دهد كه امكان دسترسی به آن نه تنها برای ایرانیان بلكه برای بسیاری از گردشگران خارجی هم ممكن نیست.
  • 1401/06/19
  • استان : تهران
  • شهر : تهران
  • دسته : اخبار گردشگری
آدرس : تهران -تهران
تلفن : 66059000-021

این روزها هدی رستمی و فم تریپ محل دعوای جدی و مهمی شده‌اند. منتقدان رستمی معتقدند او تصویری غیرواقعی از ایران ارائه می‌دهد كه امكان دسترسی به آن نه تنها برای ایرانیان بلكه برای بسیاری از گردشگران خارجی هم ممكن نیست.

ماجرای هدی رستمی و فم تریپ چیست؟-g2vE9zuavX

حالا دو سه روزی می‌شود كه نام هدی رستمی و پروژه گردشگری او یعنی فم تریپ به صدر فضای مجازی آمده است و تقریبا همه درباره شخص هدی رستمی، پروژه Feeliran و فم تریپ او حرف می‌زنند. یكی از مزایای آن می‌گوید، دیگری آن را تصویری غیر واقعی از ایران می‌داند و كس دیگری آن را یك پروژه شخصی و بی‌ربط به مردم ارزیابی می‌كند.

برای نگاهی درست به ماجرای چند روز اخیر بد نیست ابتدا به چند سوال ساده پاسخ دهیم تا اگر بیشتر با ماجرا آشنا شوید و بدانید چه كسی و چطور باعث این جنجال شده است.

هدی رستمی كیست؟

هدی رستمی یك بلاگر سفر، اینستاگرامر یا همان اینفلونسر است كه چند سالی است با سفرهای خود به دور دنیا و البته ایران حسابی مورد توجه قرار گرفته است.

هدی رستمی متولد سال ۱۳۶۵ در تهران است. او در سال‌های كودكی با خانواده‌اش به سوئد مهاجرت كرد و سال‌ها در همان كشور درس خواند و زندگی كرد. بعد از مدت‌ها وقتی سفرهای خود را شروع كرد و به ایران برگشت تصمیم گرفت كه زندگی خود را به ایران منتقل كند.

او حالا دفتر كار  و استودیویی هنری به نام روستودیو در تهران دارد، هر چند همچنان فعالیت اصلی او سفر است و بخش قابل توجهی از سال را به سفر در نقاط مختلف دنیا اختصاص می‌دهد.

فیل ایران (Feel Iran) و فم تریپ چیست؟

هدی رستمی در سال ۹۸ تصمیم به راه اندازی یك پروژه ی گردشگری به نام فم تریپ (Fam Trip) با شعار Feel Iran گرفت، پروژه‌ای كه روی استفاده از ظرفیت‌های اینفلونسرها برای معرفی ایران متمركز است. رستمی در پروژه ی فم تریپ با دعوت از اینفلوئنسرها و بلاگرهای شناخته شده ی خارجی حوزه ی سفر، آن ها را به ایران آورد و سعی كرد تصویر متفاوت از تصاویر رسانه‌های غربی از ایران ارائه دهد.

ماجرای هدی رستمی و فم تریپ چیست؟-XWvQhE6u48

نقطه تمایز فم تریپ هدی رستمی این است كه سفری با سناریوی مشخص است و میهمانان در آن مجموعه‌ای از تجربه‌های خاص را می‌كنند كه بعضی وقت‌ها برای گردشگر معمولی ممكن نیست.

 

اتهام به هدی رستمی؛ ارائه تصویر غیرواقعی از ایران

حالا این روزها هدی رستمی و فم تریپ محل دعوای جدی و مهمی شده‌اند. منتقدان رستمی معتقدند او تصویری غیرواقعی از ایران ارائه می‌دهد كه امكان دسترسی به آن نه تنها برای ایرانیان بلكه برای بسیاری از گردشگران خارجی هم ممكن نیست.

۵ نكته هدی رستمی و فم تریپ

نكته اول: هدی رستمی سعی كرده كاری كند! دستمریزاد. این اتفاقی خوب، كاری درست و تلاشی قابل تحسین است كه به هر شكل نباید آن را فراموش كرد.

نكته دوم: كاری كردن خوب است، اما این به معنای بی‌عیب و ایراد بودن كار نیست. واقعیت این است كه بخشی از تصویری كه هدی رستمی به خارج مخابره می‌كند می‌تواند برای توریست خارجی دردسر آفرین باشد.

ماجرای هدی رستمی و فم تریپ چیست؟-owdwFVWL7k
نكته سوم: از هدی رستمی انتقاد كنیم اما یادمان باشد در توریسم هیچ كشوری نمی‌آید ضعف‌های خود را ارائه كند، بلكه تلاش دارد بهترین تصویر را حتی از ضعیف‌ترین ظرفیت‌های خود ارائه كند. ویژگی صنعت توریسم و تبلیغات همین است.

نكته چهارم: شاید بتوان هدی رستمی را به بهره‌بردن از تبعیض، رانت و حتی ارائه تصاویری درهم آمیخته از راست و دروغ متهم كرد، اما این كه برخی او را متهم كسب‌وكار با روح مردم  می‌كنند اتهامی دروغین و ناجوانمردانه است.

نكته پنج: برخی مخالف حاكمیت هر نوع فشاری از جمله تحریم‌های ضد بشری را مجاز می‌دانند. با این نگاه آن‌ها فم تریپ به عنوان پروژه‌ای كه دنبال ارائه تصویر متفاوت از ایران است