ریپورتاژ آگهی
از قیرمیزی گول آذرشهر چه می‌دانید؟

از قیرمیزی گول آذرشهر چه می‌دانید؟

این شهرستان در دامنه شمال غربی كوه های سهند و در ۲۰ كیلومتری جنوب شرق دریاچه ارومیه قرار دارد. نزدیكی به مركز استان سبب شده تا گردشگرانی كه به تبریز سفر كرده اند، به آذرشهر نیز سر بزنند و لذت گردش در طبیعت و روستاهای این شهرستان را تجربه كنند.
  • 1401/06/19
  • استان : آذربايجان شرقي
  • شهر : آذرشهر
  • دسته : روستاهای ایران
آدرس : در دامنه شمال غربی كوه های سهند و در ۲۰ كیلومتری جنوب شرق دریاچه ارومیه قرار دارد
تلفن : 66059000-021

این شهرستان در دامنه شمال غربی كوه های سهند و در ۲۰ كیلومتری جنوب شرق دریاچه ارومیه قرار دارد. نزدیكی به مركز استان سبب شده تا گردشگرانی كه به تبریز سفر كرده اند، به آذرشهر نیز سر بزنند و لذت گردش در طبیعت و روستاهای این شهرستان را تجربه كنند.

از قیرمیزی گول آذرشهر چه می‌دانید؟-ApGBdvREzm
قیرمیزی گؤل منطقه ای سرسبز و دیدنی است كه درختان سربه فلك كشیده و چشمه های حیات بخش آن با صدای دل نشین، ندای شكوه بیكران خدا را می رساند. گلهای سرخ این منطقه از آذربایجان كه در فصل بهار فضا را عطر آگین میكند، از شهرت خاصی برخوردار است. قیرمیزی گؤل از روستاهای استان آذربایجان شرقی است كه در دهستان ینگجه بخش حومه در شهرستان آذرشهر واقع شده‌ است و از بخش مركزی شهرستان آذرشهر نزدیك دو كیلومتر فاصله دارد. حمام قیرمیزی گؤل جزو آثار باستانی دوره قاجار است كه به ثبت آثار ملی ایران نیز رسیده است.

از قیرمیزی گول آذرشهر چه می‌دانید؟-vEqHuzwpdC
وقتی از سمت تبریز به سمت جنوب غربی آذربایجان شرقی سفر می كنید، طبیعتی زیبا و چشم نواز اطراف جاده شما را مجذوب خود می كند. همینطور كه در جاده ترانزیتی استان های غربی كشور مشغول رانندگی هستید از شهرهای سهند، خسروشهر، اسكو و ایلخچی عبور خواهید كرد و بالاخره بعد از پیمودن ۵۰ كیلومتر به آذرشهرمی رسید. این شهرستان در دامنه شمال غربی كوه های سهند و در ۲۰ كیلومتری جنوب شرق دریاچه ارومیه قرار دارد. نزدیكی به مركز استان سبب شده تا گردشگرانی كه به تبریز سفر كرده اند، به آذرشهر نیز سر بزنند و لذت گردش در طبیعت و روستاهای این شهرستان را تجربه كنند.

از قیرمیزی گول آذرشهر چه می‌دانید؟-w2QZnuO98m
در سفر به آذرشهر اگر سری به قیرمیزی گؤل نزدید ، مطمئن باشید كه سفرتان ناقص مانده است. این منطقه به جهت آب و هوای خاص و بی مانند خود و وجود چشمه های مختلف دارای مناظر طبیعی و خدادادی است. عطر خوش گل سرخ (محمدی) كه در همه جای این منطقه به صورت خود رو رشد كرده، لطافت خاصی به این منطقه بخشیده است. بوته های گل سرخ در بیشتر باغات آذرشهر می روید و این گیاه را باغداران نیز تكثیر می كنند و در فصل بهار فضا را معطر می سازند. عمده محصول گل سرخ در مناطق ییلاقی و سردسیر به عمل می آید، از جمله قیرمیزی گؤل، ینگجه، جراغیل، هفت چشمه و خود آذرشهر و همچنین روستای گون بر (گونبرف) در شهرستان اسكو كه در نزدیكی قیرمیزی گؤل واقع شده است.

از قیرمیزی گول آذرشهر چه می‌دانید؟-p8aDRZxu2a

آذرشهر و دیدنی‌هایش

شهرستان آذرشهر كه در دامنه شمال غربی كوه های بلندی از سلسله كوه های سهند غربی و جلگه و سواحل دریاچه ارومیه قرار گرفته است دارای تعداد زیادی روستا با آثار تاریخی و مناظر طبیعی است و خود شهرستان و بخش های تابعه نیز از مناطق دیدنی و تاریخی برخوردار است. شهرستان آذرشهر به جهت واقع شدن در كنار گذر جاده ترانزیتی استان های غربی، از اهمیتی ویژه برای مسافران برخوردار است. از اماكن دیدنی روستاهای این شهرستان می توان به منطقه توریستی و روستای قیرمیزی گؤل، روستای قدیمی و مسجد سنگی چراغیل، معبد تاریخی روستای بادامیار، دربند روستای الوانق، آبهای معدنی تاپ تاپان و قزل داغی، سد خاكی و قبرهای بی بدیل تاریخی روستای ینگجه، تپه تاریخی پیرقطران، زیارتگاه دستجرد، تپه باستانی شیرامین، آثار روستای متروك تورامین و روستای بادامیار، باغات فیروز سالار و حمام باستانی چهارسوق اشاره كرد. از مكانهای دیدنی و تاریخی بخش های این شهرستان نیز میتوان به پیرجابر ممقان، پیرمحمود تیمورلو و چشمه چهارسو، گورستان پیرحیران، مسجد چهارسو ستوباد و رومیان، مصلای تاریخی و درخت چنار هزار ساله در خود شهرستان اشاره نمود.