ریپورتاژ آگهی
پترا شهری عجیب كه توسط جن‌ها ساخته شده است

پترا شهری عجیب كه توسط جن‌ها ساخته شده است

شهر پترا در اردن یكی از عجایب هفتگانه در دنیا است كه به دلیل جاذبه های دیدنی و جذابی كه دارد كه جز مقاصد ماجراجویانه و تاریخی گردشگران قرار گرفته است. این شهر دیدنی پر از جاذبه های مرموز و جالبی است كه گفته می شود توسط موجودات فرازمینی ساخته شده است.
  • 1401/06/18
  • استان : تهران
  • شهر : تهران
  • دسته : مكانهای تفریحی جهان
آدرس : تهران-تهران
تلفن : 66059000-021

شهر پترا در اردن یكی از عجایب هفتگانه در دنیا است كه به دلیل جاذبه های دیدنی و جذابی كه دارد كه جز مقاصد ماجراجویانه و تاریخی گردشگران قرار گرفته است. این شهر دیدنی پر از جاذبه های مرموز و جالبی است كه گفته می شود توسط موجودات فرازمینی ساخته شده است.

اگر اهل سفرهای تاریخی و ماجراجویانه هستید پیشنهاد می كنیم كه شهر پترا در اردن را برای سفرتان انتخاب كنید، چرا كه طبق گفته ی بسیاری این شهر با توجه به ساختار خارق العاده و كنده كاری های خیره كننده ای كه در دل صخره های خود دارد از دایره ی قدرت افراد در آن زمان دور بوده و تنها جن ها و فرازمینی ها می توانستند سازنده ی آن باشند. شهر پترا محل حكومت نبطی ها به مدت ۲۰۰ سال بوده و با توجه به شواهد تاریخی و آنچه كه از این شهر می توان مشاهده كرد حكومتی باشكوه و پر رونقی را داشته اند. با تمام این تفاسیر شهر پترا در اردن یكی از عجایب هفتگانه دنیاست و در لیست میراث جهانی یونسكو قرار دارد. در ادامه ی این مطلب از مجله ی گردشگری الی گشت همراه با ما باشید تا بیشتر با این جاذبه ی گردشگری آَشنا شوید.

 

پترا شهری عجیب كه توسط جن‌ها ساخته شده است-aftx2CjNZs

شهر پترا در اردن یكی از عجایب هفتگانه در دنیا است كه به دلیل جاذبه های دیدنی و جذابی كه دارد كه جز مقاصد ماجراجویانه و تاریخی گردشگران قرار گرفته است. این شهر دیدنی پر از جاذبه های مرموز و جالبی است كه گفته می شود توسط موجودات فرازمینی ساخته شده است. پترا یك كلمه یونانی است كه معنی صخره دارد و از آنجایی كه در میان صخره هاست به آن پترا می گویند. فكر می كنید چرا این شهر تا این حد باشكوست چون حكومت نبطی ها به مدت ۲۰۰ سال در این شهر حكومت كردند و اینجا را پر رونق و باشكوه ساختند. این شهر از عجایب هفتگانه دنیاست و در لیست میراث جهانی یونسكو قرار دارد.

 

پترا شهری عجیب كه توسط جن‌ها ساخته شده است-r0jcacx5m6

در میان جاذبه هایی كه شهر پترا در اردن داراست، قصر البنت یكی از جذاب ترین جاهایی است كه عده ای ساخت آن را كار موجودات فرازمینی می دانند، موجوداتی كه مدتی را هم در این قصر ساكن بودند و بعد از سال ها ناپدید شدند. حتی محلی ها هم این منطقه را كار موجودات ماورائی می دانند و می گویند شب ها صداهای عجیبی از اینجا به گوش می رسد همین حرف ها باعث شده تا هیچ توریستی در هنگام شب به این ناحیه نرود. در ادامه الی گشت را همراهی كنید تا از جاذبه های پترا بیشتر بدانید

 

پترا شهری عجیب كه توسط جن‌ها ساخته شده است-bekHoCWHtV
در جنوب كشور اردن، و در میان بیابان های كوهستانی آن، شهر باستانی و بسیار زیبا و مرموز پترا واقع شده است. برخی افسانه ها می گویند كه این شهر توسط جن ها ساخته شده و به تسخیر آن ها در آمده. پترا در داخل كوه ساخته شده و در واقع صخره های سرخ رنگ كوه را تراشیده و این شهر را ساخته اند.  برای اینكه به شهر پترا بروید چند مسیر را می توانی انتخاب كنید. اول اینكه از سمت شمال اردن به پترا بروید كه مسیری هموار و مسطح انتظار شما را می كشد. دومین گزینه شما،‌ حركت از سمت جنوب است كه باید از میان دشت پترا و كوه هارون عبور كنید. ولی امروزه گردشگران مسیر جدیدتری را كه از سمت شرق می گذرد انتخاب می كنند، چراكه این مسیر از تنگه ی سیق می گذرد؛ تنگه ای باریك و زیبا كه به جذابیت های بازدید شما از پترا قطعاً‌ می افزاید. معماری و گذشته‌ منحصر به فرد این شهر باعث شد تا در میراث جهانی یونسكو ثبت شود. جالب است بدانید شهر پترا در سال ۲۰۰۷ به عنوان یكی از عجایب هفتگانه جدید به حساب آمد.

پترا شهری عجیب كه توسط جن‌ها ساخته شده است-W39h3lxpOY

حكومت نبطی ها در شهر پترا

تمدن ها و حكومت های بزرگی در طول تمامی اعصاری كه بشر بر روی كره ی خاكی زندگی می كرده نیز در جهان به وجود دارد و از بین رفته و تنها آثاری از آن ها برای آیندگان باقی مانده است كه یك نمونه از حكومت نبطی ها است. این حكومت در ساحل شهر عسقلان در غرب فلسطین امروزی نیز بوده و تا صحرای شام در شرق نیز ادامه داشته است. شهر پترا در اردن حلقه ی اتصال میان تمدن های بین النهرین، سرزمین شام و شبه جزیره ی عربستان و مصر بوده است. به دلیل موقعیت جغرافیایی این شهر از لحاظ اقتصادی رونق فراوانی داشته و اكثر كاروان ها از این شهر عبور می كردند؛ نبطی ها در شكل گیری دبیره یا همان خط عربی نقش پر رنگی داشته اند.

پایان حكومت نبطی ها در سال ۱۰۵ میلادی زمانی كه رومی ها به پترا حمله كردند، این شهر تحت محاصره آن ها درآمد و آب بر روی مردمان شهر پترا بسته شد، از همین رو بعد از گدشت تنها چند روز توانستند این شهر را فتح كنند. بعد از فتح رومیان تغییرات زیادی را در شهر اعمال كردند كه از جمله ی آن ها تغییراتی بوده كه در زمینه فرهنگ و پوشش مردم آن كشور نیز بود.

معماری خارق العاده ی شهر پترا در اردن

با توجه به منحصر به فرد بودن معماری كه شهر پترا در اردن جنس تمام دیوارها و بناها از سنگ و صخره های قرمز رنگ كه سبب شده جذابیت آن برای گردشگران بیشتر است. مجمموعه بناهایی كه در این شهر وجود دارد، مكان های عبادتی، سالن های بزرگ، استراحتگاه زیبا نیز هستند كه همگی نشانده عظمت شهر پترا و حكومت شكوهمند نبطی ها در مدت ۲۰۰ سال حكومتی بوده است كه در این شهر داشته اند. در ارتفاعات جبل الهارون، در نزدیكی شهر آرامگاه برادر حضرت موسی، هارون واقع شده است. آمفی تئاتری به سبك معماری رومی در قسمتی از شهر ساخته شده كه گنجایشی برابر ۳ هزار نفر دارد.

این شهر باستانی امروزه هزاران گردشگر را از سراسر دنیا به اردن می كشد و گردشگران را به سفری تاریخی می برد . محققان و مورخان به پترا می آیند و تحقیق می كنند و هر دفعه به حقایق جالبی دست پیدا می كنند .

 

پترا شهری عجیب كه توسط جن‌ها ساخته شده است-Jx1Z1E0JWt

تعدادی از جاذبه های باقی مانده در شهر پترا

  • صومعه | The Monastery

یكی از بزرگترین بناهای تاریخی كه در شهر پترا در اردن می توانید مشاهده كنید، صومعه است كه ۴۷ متر عرض و ۴۸ متر ارتفاع دارد. از این بنا برای برگزاری جلسه های مذهبی استفاده می شده و دیوار پشتی آن كه رو به حیاط های عقبی است كلمه صومعه به زبان عربی بر روی دیوار آن نوشته شده است.

  • آرامگاه سرباز رومی و سالن تشییع | The Tomb of the Roman Soldier and Funeral Ballroom

با توجه به شواهد تاریخی كه اخیرا بدست آمده معماری این بنا بسیار جالب و هیجان انگیز بوده است. این آرامگاه از طریق یك حیاط با دو ساختمان تاریخی در هر دو طرف خود نیز راه ارتباطی دارد.

  • كلیسا | Church

ساختمان كلیسا در شهر پترا در اردن دومین كلیسایی است كه بعد از آرامگاه URN ساخته شد و ساختمان آن دارای راهروهای ۲۸ متر و ۱۷متری، حیاط و برجك و اتاق هایی در سمت شمال و شرق می باشد.

 

پترا شهری عجیب كه توسط جن‌ها ساخته شده است-2W6TmNBSXw

  • عبادتگاه بزرگ | The Great Temple

یكی از مشهورترین بناهایی كه در شهر پترا در اردن وجود دارد عبادتگاه بزرگ است كه كاوش گران از سا ۱۹۹۳ عملیات باستان شناسی را بر روی آن آغاز كرده اند و این تحقیقات تحت نظارت Antiquates نیز انجام شده است. این بنا یكی از پر بازدیدترین بناهای شهر پترا در بین گردشگران محسوب می شود.

  • باب ال سیق | Bab Al Siq

Siq در زبان عربی به معنای دروازه است، آنچه كه در این محدود می توانید مشاهده كنید سه بلوك عظیم است كه از دل صخره های قرمز رنگ پترا به سمت بیرون تراشیده شده است. در بالای این بنا چهار آرامگاه از اهرام “نافش” را مشاهده خواهید كرد نماد كسانی است كه در دل كوه ها دفن شده اند.

 

پترا شهری عجیب كه توسط جن‌ها ساخته شده است-E4gon0fipU

  • خزانه داری | The Treasury (Al Khazna)

وقتی كه از دروازه ی شهر پترا عبور كردید چشم شما به بناهای تاریخی و ارزشمند دیگری می افتد كه یكی از آن ها خزانه داری است كه ارتفاع آن چیزی حدود ۴۰ متر است. بر اساس روایات موجود این بنای عظیم در شهر پترا در اردن گنجینه ی فرعون بوده است.

پترا شهری عجیب كه توسط جن‌ها ساخته شده است-X7N2AlcmCN

  • سد | The Dam

  • در سال ۱۹۶۴ توسط حكومت نبطی ها سدی ساخته شده تا آب و سیلاب هایی كه توسط بارش های فصلی در این منطقه به وجود می آمد نیز در آن ذخیر شود و از آن آب برای زندگی خودشان نیز بهره ببرند. همانطور كه در متن بالا ذكر كردیك این شهر شكوهمندی خاصی داشته است.

    • تئاتر | The Theatre

    در كنار كوه در پای مقبره قدیمی، یك سالن آمفی تئاتر ساخته شده است كه شامل سه ردیف صندلی و هفت پله برای بالا رفتن می شده و ظرفیت پذیرش ۴۰۰۰ تماشاگر را نیز داشته است.

پترا شهری عجیب كه توسط جن‌ها ساخته شده است-Mvlm4or4hK

نابودی در كمین شهر پترا در اردن

با تمام تفاسیری كه در بالا درباره شهر پترا در اردن گفتیم، این شهر دیدنی و جذا در خطر نابودی و از بین رفتن به صورت كامل است و از جمله دلایل آن طوفان های شن، باران های فصلی و بالا رفتن غلظت نمك و تاثیر آن ها بر روی سنگ ها  و همچنین از همه مهمتر حضور بالای گردشگرانی كه برای بازدید به این شهر سفر می كنند، باعث شده تا پترا بسیار آسیب پذیر شود.

با تمام تلاش های زیادی كه برای نجات شهر پترا در اردن از نابودی انجام گرفته سازمان جهانی در تكاپو است تا این وضعیت را بهبود بخشد و از تخریب این جاذبه های منحصر به فرد جلوگیری نماید. باستان شناسان با استفاده از چسب های زد آب و نصب آن ها بر روی دیوار های شهر و صخره ها سعی دارند از نفوذ آب جلوگیری كنند و همین طور با تغییر دادن جهت باد و میزان قدرت آن كمی از تخریب شدن پترا و فرسایش بیش از اندازه كاسته اند.

وزارت جهانگردی و دانشگاه یرموك كشور اردن با كنترل كردن و محدود كردن میزان بازدید كنندگان قدم هایی برای حفظ این شهر تاریخی برداشته اند .