ریپورتاژ آگهی
حاج وكیل قلعه ای با دو قرن قدمت در مركزی

حاج وكیل قلعه ای با دو قرن قدمت در مركزی

این بنا كه به قلعه حاج وكیل شهره است حدود ۹۰۰ متر مربع را به خود اختصاص داده است و شامل قسمت هایی از جمله حیاط، شبستان،ایوان،بالاخانه است
  • 1401/06/17
  • استان : مرکزي
  • شهر : مركزی
  • دسته : مناطق توریستی ایران
آدرس : مركزی - مركزی
تلفن : 66059000-021

این بنا كه به قلعه حاج وكیل شهره است  حدود ۹۰۰ متر مربع را به خود اختصاص داده است و شامل قسمت هایی از جمله حیاط، شبستان،ایوان،بالاخانه است. بنای اصل از دو بخش شمالی و جنوبی تشكیل شده است كه بخش شمالی آن برونگرا و بخش جنوبی آن درونگرا است و به وسیله كاشی های لعابدار تزئین شده است.

شهرستان اراك مملو از جاذبه های بی نظیری است كه علاقه مندان بسیاری را از سراسر دنیا به خود جذب می كند. این شهر كه در دوران قاجار ساخته شده است به قدمت دو قرن می رسد و می توان می گفت یكی از شهر های جوان ایران به شمار می رود كه آثار تاریخی زیادی از دوران قاجار در آن به جای مانده است قلعه حاج وكیل كه یكی از آثار باستانی این شهر محسوب می شود كه در اواخر دوره قاجار ساخته شده است و به خاطر ویژگی های متمایزی كه در معماری آن به كار گرفته شده در سال ۱۳۷۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

حاج وكیل قلعه ای با دو قرن قدمت در مركزی-lngra4fjPD

شهر اراك در زمان قاجار یكی از مهم ترین مراكز تولید و فروش فرش محسوب می شد كه شركت تجاری انگلیسی به نام زیگلرتوانسته بودند امتیاز این كار را از شاه آن زمان یعنی ناصر الدین شاه به خود اختصاص بدهد این شركت برای شروع كار خود در قسمت شرق اراك مجموعه های بزرگی را بنا كرد كه به انجام كارهایی از قبیل رنگرزی و بافت فرش بپردازد در این مجموعه نیز خانه های مسكونی نیز برای كاركنان آنجا ساخته شده بود. در آن دوران به خاطر حوادثی كه رقم خورد از جمله پیدایش عقیده ضد استعماریكار این شركت منحل شد و بخش از آن مجموعه توسط حاج محمد حسین میثمی وكیل خریداری شد .

 

حاج وكیل قلعه ای با دو قرن قدمت در مركزی-2Mvs8cat7h
این بنا كه به قلعه حاج وكیل شهره است  حدود ۹۰۰ متر مربع را به خود اختصاص داده است و شامل قسمت هایی از جمله حیاط ،شبستان،ایوان،بالاخانه است. بنای اصل از دو بخش شمالی و جنوبی تشكیل شده است كه بخش شمالی آن برونگرا و بخش جنوبی آن درونگرا است و به وسیله كاشی های لعابدار تزئین شده است اما داخل بنا فاقد هر گونه تزئینات است. بدنه بنا سراسر از آجر پوشیده است و تعدادی ستون های ساده و آجری در بیرون بنا وجود دارد ازز ویژگی های مهم دیگر این قلعه ساختار محكم آن است كه با گذشت سال های زیادی هنوز محكم و پابرجا به جای مانده است و هم اكنون از آن به عنوان موزه صنایع دستی استفاده می شود و در این موزه می توان آثار ارزشمندی را چون گلیم،قلمزنی،تابلو فرش،تابلو خطاطی را در آن مشاهده كرد.