ریپورتاژ آگهی
آیا می‌دانید كاخ فلاحتی ایلام كجاست؟

آیا می‌دانید كاخ فلاحتی ایلام كجاست؟

كاخ فلاحتی در سال ۱۳۹۰ به موزه كشاورزی تبدیل شده است و شامل ۴ بخش است
  • 1401/06/17
  • استان : ايلام
  • شهر : ایلام
  • دسته : كاخ های تاریخی ایران
آدرس : ایلام -ایلام
تلفن : 66059000-021

كاخ فلاحتی در سال ۱۳۹۰ به موزه كشاورزی تبدیل شده است و شامل ۴ بخش است.بخش اول آن مربوط به( تپه علی كش)است این بخش قدیمی ترین آثار باستانی را در خود جای داده است.

آیا می‌دانید كاخ فلاحتی ایلام كجاست؟-Koeze55pgI

به گزارش سلام نو، یكی از جاذبه های استان ایلامكاخ فلاحتیاست كه در خیابان عبدالرحمن حیدری ایلامی بنا شده است و در سال ۱۳۵۷ به شماره ۱۷۵۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این كاخ در زمان قاجار و به دستور غلامرضا خان والی در سال ۱۳۲۶ هجری قمری ساخته شده است از آن جایی این محل مملو از درختان و گل های زیبا بوده است برای ساخت بنا انتخاب شده بود. این اثر قاجاری از خصوصیاتی برخوردار است كه در آن زمان بسیار مورد توجه قرار گرفت و اكنون نیز از آن به عنوان موزه كشاورزی استفاده می شود و از این رو به موزه كشاورزی شهره شده است وهمه روزه مورد استقبال بازدیدكنندگان  قرار می گیرد.

آیا می‌دانید كاخ فلاحتی ایلام كجاست؟-AguNKUzVZy

این اثر باستانی مساحت۸۱۰متر مربع را به خود اختصاص داده است و شامل اتاق ها،هال،قنات،ایوان،تراس و ستون های بسیار جذاب است. حیاط آن تماما با آجر پوشیده شده است كه بعد ها به علت خرابی درجاهایی موازییك به كار گرفته شده است و سقف آن به شكل طاق ضربی است كه با ملات و ورق گالوانیزه پوشیده شده است از خصوصیات متمایز این بنا استفاده از آجرهای مربعی شكل و سنگ های تراشیده شده برای بدنه آن است.فضای داخل كاخ از دو اتاق تو در تو و یك هال بزرگ تشكیل شده است كه تمامی آن ها به ایوان ورودی دسترسی دارند.اتاق ها به صورتی ساخته شده اند كه در كنار آن ها چند ضلعی منظمی به وجود آمده است و از آن برای ساخت تراس استفاده شده است سقف تراس بر روی دوستون قرار گرفته است كه سر ستون هایی به سبك كوفی دارند همچنین در كنار اتاق ها علاوه بر ساخت تراس پنجره های به ابعاد ۲ در ۱ متر تعبیه شده است كه طاق آن به شكل نیم دایره ای است و با استفاده از گچ نقوش خاصی را از انسان و گل و گیاه حكاكی كرده اند.آنچه قابل توجه است زیبایی ستون ها و پنجره ها است كه از تزئینات قاجاری برخوردار هستند در حالی كه فضاهای داخل آن فاقد هرگونه تزئینات است.

آیا می‌دانید كاخ فلاحتی ایلام كجاست؟-GKRzbyKERM

كاخ فلاحتی در سال ۱۳۹۰ به موزه كشاورزی تبدیل شده است و شامل ۴ بخش است.بخش اول آن مربوط به( تپه علی كش)است این بخش قدیمی ترین آثار باستانی را در خود جای داده است و قدمت آن ۸ هزار سال قبل میلاد است و اشیای آن شامل ابزار های سنگی اعم از كوبه،تیغه،ابسیدین است.در بخش دوم اطلاعاتی از كشاورزی سنتی مربوط به ۵۰ سال قبل است و دو بخش دیگر مربوط به گیاهان دارویی،اسناد زمین های كشاورزی و نمایش خرمن است.

آیا می‌دانید كاخ فلاحتی ایلام كجاست؟-uWj6w83EQA

با گسترش شهرنشینی فضای بیشتر كاخ كه زمانی محیط دلچسبی داشت به خیابان و مكان های اداری و مغازه ها تبدیل شده است و آسیب هایی زیادی به آن وارد شد اما سعی برای نگهداری این اثر تاریخی منجرب شده است اداره میراث فرهنگی برای مرمت و بازسایی آن تلاش هایی را به عمل آورد كه در این میان می توان به احیای تنها قنات آن اشاره كرد تا فضای كاخ دوباره مثل سابق شود.