ریپورتاژ آگهی
سه مركز مهم گردشگری در جنوب ایراند

سه مركز مهم گردشگری در جنوب ایراند

با سفری به سه مركز مهم گردشگری در جنوب ایران می‌توان بخش‌های جذاب و دیدنی این منطقه از كشور را از نظر گذراند. با ما همراه باشید تا از «بافت قدیم دزفول»، «بندر سیراف» و «جزیره هرمز» بیشتر بدانیم.
  • 1401/06/15
  • استان : تهران
  • شهر : تهران
  • دسته : دانستنی های سفر
آدرس : تهران-تهران
تلفن : 66059000-021

با سفری به سه مركز مهم گردشگری در جنوب ایران می‌توان بخش‌های جذاب و دیدنی این منطقه از كشور را از نظر گذراند. با ما همراه باشید تا از «بافت قدیم دزفول»، «بندر سیراف» و «جزیره هرمز» بیشتر بدانیم.

انتخاب سه مركز مهم گردشگری در جنوب ایران بین این حجم از مقاصد و نقاط گردشگری این منطقه در سه استان خوزستان، بوشهر و هرمزگان كار دشواری است. جنوب كشور به دلیل وجود جزایر مسكونی و غیر مسكونی هم چنین ارتباط آن با خلیج فارس، دریای عمان و تنگه هرمز، سرشار از دیدنی‌ها و جاذبه‌های طبیعی و گردشگری است. از این رو تصمیم‌گیری برای معرفی سه مركز در این اقلیم و اتمسفر بی‌نظیر، چندان راحت نخواهد بود.

بافت تاریخی دزفول

بافت قدیم هر منطقه، شهر و روستایی علاوه بر جذابیت‌های بصری، نشان از قدمت و سبك زندگی مردم آن دیار دارد. دزفول به عنوان یك شهر با پیشینه تاریخی ۵۰۰۰ ساله از اهمیت بالایی در ایران برخوردار است و بافت قدیم آن در كنار رودخانه دز كه از به هم پیوستن دو رود سزار و بختیاری تشكیل شده، به وجود آمده است. این بافت سنتی و دیرینه مساحتی حدود ۲۴۴ هكتار دارد و خانه‌ها و گذرها با توجه به اقلیم منطقه به زیبایی و با در نظر گرفتن آسایش دمایی ساخته شده‌اند.

۱۲۰۰۰ واحد مسكونی عدد قابل توجهی برای یكی از زیباترین و قدیمی‌ترین بافت‌های شهری ایران به شمار می‌آید. در بافت تاریخی دزفول بیش از ۱۱۳ اثر به ثبت ملی رسیده است كه شامل خانه‌ها، گذرها، مساجد و حمام‌ها می‌شود. مصالح آجر یكی از ارزشمندترین و مهم‌ترین عناصر معماری این بافت بی‌نظیر به گونه‌ای شایسته در آن اجرا شده است. با وجود عوض شدن نوع معیشت مردم و تغییرات فرهنگی این سال‌ها در این بافت شگفت‌انگیز، شاهد حفظ هویت و معماری آن هستیم.

سه مركز مهم گردشگری در جنوب ایراند-z2ptaAULhR

بندر سیراف

به زعم ما بندر سیراف یكی از سه مركز مهم گردشگری در جنوب ایران است، این بندر با پیشینه‌ای طولانی در شهرستان كنگان استان بوشهر قرار گرفته و به آن صیراف، سیراب و بندر طاهری نیز می‌گویند. بندر سیراف به عنوان یك نمونه موردی مهم همواره در نظر بسیاری از باستان‌شناسان، تاریخ‌دانان و محققان بوده است. سیراف پذیرای افراد با هر عقیده، باور و دین و مسلكی است و این امر را می‌توان در داشتن گورستان‌هایی از ادیان مختلف در این بندر زیبا دید.

این بندر با وجود ۲۵۰۰ سال قدمت، مملو از آثار تاریخی است و جاذبه‌های گردشگری و طبیعی در آن بی‌شمار است. دخمه‌های باستانی، حوضچه‌های آب باران، عمارت شیخ جبار نصوری، آرامگاه سیبویه و مسجد امام حسن تنها بخش اندكی از دیدنی‌های این مركز جذاب در جنوب ایران است. پیشنهاد می‌كنیم برای خرید سوغاتی به مراكز خرید این بندر بروید و در سیراف از خوردن غذاهای محلی نظیر میگو پلو، قلیه ماهی و ماهی سرخ كرده غافل نشوید.

سه مركز مهم گردشگری در جنوب ایراند-HBRUpShCg3

جزیره هرمز و تفریحات دریایی

جزیره هرمز به عنوان كلید خلیج فارس، اهمیتی خاص به لحاظ بازرگانی دارد. این جزیره مدت زیادی در اشغال پرتغالی‌ها بوده و ۴۰۰ سال می‌شود كه باز پس گرفته شده است. هرمز از نظر تنوع بالای خاك به بهشت زمین‌شناسی شهرت دارد و از خاكی به نام بومی گلك، در آشپزی و تزئینات هنری استفاده می‌شود. این جزیره رنگارنگ دارای جاذبه‌های طبیعی بسیاری از جمله ساحل سرخ، دره رنگین‌كمان، در مجسمه‌ها و الهه نمك است.

بازار جزیره هرمز، قلعه پرتغالی‌ها، خانه زعفرانی، برج تیراندازی و مكتب‌خانه از دیگر فضاهای دیدنی این جزیره هیجان‌انگیز است. پرسه‌زنی در ساحل هرمز شما را شگفت‌زده خواهد كرد، از این رو با قدم زدن در خط ساحلی یك آرامش و شعف وصف نشدنی به خود هدیه دهید. پیشنهاد می‌كنیم با رفتن به جزیره هرمز از تفریحات آبی مثل غواصی و قایق‌سواری به راحتی گذر نكنید و توجه داشته باشید این مركز گردشگری نیز در اواخر زمستان و اوایل بهار آب و هوای دلپذیرتری دارد.

 

سه مركز مهم گردشگری در جنوب ایراند-dtZ6TdOJPN