ریپورتاژ آگهی
شیراز به چه چیزی معروف است؟

شیراز به چه چیزی معروف است؟

درباره ادب، فرهنگ، هنر و تاریخ شیراز باید ساعت‌ها سخن گفت، اما شاید شما هم مثل ما كنجكاو باشید كه شیراز به چه چیزی معروف است؟
  • 1401/06/11
  • استان : فارس
  • شهر : شيراز
  • دسته : دانستنی های سفر
آدرس : فارس - شیراز
تلفن : 66059000-021

درباره ادب، فرهنگ، هنر و تاریخ شیراز باید ساعت‌ها سخن گفت، اما شاید شما هم مثل ما كنجكاو باشید كه شیراز به چه چیزی معروف است؟

سخن ما امروز درباره شهری به شیراز است، كه به ادب و فرهنگ در میان جهانیان شهره است. شیراز شهر ادبا، علما و عرفا است. درباره ادب و فرهنگ شیراز باید ساعت‌ها سخن گفت، از سعدی و حافظ گفت و دست آخر خواهی فهمید، كه هنوز هیچ از ادب و فرهنگ شیراز گفته نشده است.

شیراز شهر متمدن و با فرهنگ ایران، با تاریخی غنی همواره به ادب و فرهنگ معروف بوده است. اگر از گردشگرانی كه به آن‌جا سفر كرده‌اند، سؤال شود كه شما شیراز را چگونه دیده‌اید؟ خواهند گفت، به راستی كه شیراز دیار ادب و فرهنگ است. ما در مقاله شیراز به چه چیزی معروف است به ادب و فرهنگ شیراز خواهیم پرداخت. از ادبا و علمای شهر شیراز سخن خواهیم گفت.

شیراز به چه چیزی معروف است جز فرهنگ و ادب؟

صحبت از فرهنگ و ادب شیراز، قدمت دیرینه دارد. شهری كه بارها به عنوان پایتخت انتخاب شده است، و فرهنگ و تمدن را به ارث برده است. در الواح قدیمی و اسناد مختلف از شیراز یاد شده، همچنین به فرهنگ و ادب این شهر اشاره شده است. شهر شیراز همواره در تاریخ جهان با نام فرهنگ و ادب آمیختگی دارد.

شهر زیبای شیراز از قرن چهار و پنج، از همان زمانی كه بزرگانی چون حافظ، سعدی و ملاصدرا را در خود جای‌داده است، به شهر فرهنگ و ادب مشهور شد. شهری كه از قدیم‌الایام به نام دارالعلما معروف بوده است، صحبت از ادب و فرهنگش سخت و دشوار است. اگر می‌خواهید شیراز را بشناسید، با ما در مقاله شیراز به چه چیزی معروف است همراه باشید. ما سعی خواهیم كرد شیراز را با صفت جدایی‌ناپذیر خود یعنی ادب و فرهنگ بشناسیم.

شیراز به چه چیزی معروف است؟-ST70k6fuSg

شیراز به چه چیزی معروف است جز شاعران نامی؟

اگر در تاریخ جهان سیری بكنید، خواهید یافت كه شیراز از ابتدای تاریخ شهری ادیب و عالم پرور بوده است. جغرافیدانان جهانی نظیر ابن حوقل و تدسكو در سفرنامه‌ها و اسناد خود لقب دارالعلما را به شیراز داده‌اند. برای مثال در اسناد تاریخی، در قرن ۱۳ شیراز پایتخت و مركز علم و هنر بوده است. در قرن ۱۳ به دلیل وجود هنرمندان و عالمان نامدار در شیراز این شهر در پیشرفت علم و ادب، پیشتاز بوده است.

همان‌طور كه پیش‌تر گفتیم، از قرون ابتدایی شیراز به ادب و فرهنگ معروف بوده است. بی‌شك حضور حكومت‌هایی همچون هخامنشیان، ساسانیان و زندیان در پیشرفت فرهنگ و هنر شیراز بی‌تأثیر نیست. درست است كه شیراز ادبیات و فرهنگ خود را از شاعرانی چون حافظ و سعدی دارد، اما اگر حضور حكومت‌هایی همچون هخامنشیان، ساسانیان و زندیان نبود، پیشرفت تمدن در شیراز دیده نمی‌شد.

اگر بخواهیم به‌طور دقیق مؤثرترین حكومت بر فرهنگ و ادب شیراز نام ببریم، بی‌شك باید به متمدن‌ترین حكومت جهان یعنی هخامنشیان اشاره كنیم. بعد از آن نیز تأثیر بسزای حكومت زندیان و كریم‌خان زند را نیز نباید نادیده بگیریم. به‌طوركلی شیراز پیشرفت فرهنگ و ادب خود را مدیون ادبا و علمای خود است، و هم مدیون حضور حكومت‌هایی متمدن همچون هخامنشیان و زندیان.

 

شیراز به چه چیزی معروف است؟-xFQ3gWsHJx

شیراز به چه چیزی معروف است جز مفاخر ادبیات فارسی؟

پاسخ سؤال شیراز به چه چیزی معروف است؟ بسیار آسان است! حافظ و سعدی. حافظ و سعدی دو شاعر نامدار و سرآمد شیرازی هستند، كه نه‌تنها در ایران بلكه در سبك خود در جهان یكتا هستند. حافظ و سعدی شاعران بسیار بزرگی هستند كه نام‌ها در ادبیات جهان بسیار درخشان است. به دلیل نیست كه شیراز به ادب و ادیبانش معروف است.

برای آشنایی بیشتر با ادیبان شیرازی و همچنین درك ادبیات و فرهنگ شیراز با ما همراه باشید. به‌طور مختصر با دو شاعر شیرازی در مقاله شیراز به چه چیزی معروف است؟ آشنا می‌شویم.

 

شیراز به چه چیزی معروف است؟-vHEQsGhbw3

شیراز به چه چیزی معروف است جز مفاخر ادبیات فارسی؟

پاسخ سؤال شیراز به چه چیزی معروف است؟ بسیار آسان است! حافظ و سعدی. حافظ و سعدی دو شاعر نامدار و سرآمد شیرازی هستند، كه نه‌تنها در ایران بلكه در سبك خود در جهان یكتا هستند. حافظ و سعدی شاعران بسیار بزرگی هستند كه نام‌ها در ادبیات جهان بسیار درخشان است. به دلیل نیست كه شیراز به ادب و ادیبانش معروف است.

برای آشنایی بیشتر با ادیبان شیرازی و همچنین درك ادبیات و فرهنگ شیراز با ما همراه باشید. به‌طور مختصر با دو شاعر شیرازی در مقاله شیراز به چه چیزی معروف است؟ آشنا می‌شویم.

 

حافظ شیرازی

خواجه شمسُ‌الدّینْ محمّدِ بن بهاءُالدّینْ محمّدْ حافظِ شیرازی شاعر پرآوازه شیرازی است كه در حدود سال ۷۲۷ هجری قمری در شیراز روزگار می‌گذرانده. مهم‌ترین اثری كه از حافظ به‌جای مانده است، دیوان اشعار اوست. ا شعرهای حافظ بیشتر به حالت غزل سروده شده است. اشعار حافظ در ادبیات غرب بسیار موردتوجه است. دیوان اشعار حافظ در قرن ۱۸ و ۱۹ به زبان‌های اروپای، نظیر: انگلیسی و فرانسوی ترجمه شده است. آرامگاه حافظ در شهر شیراز قرار دارد و به حافظیه معروف است.

حافظ از اثرگذارترین شاعران تاریخ ایران است و به جرات می‌توان گفت روی درصد زیادی از شاعران پس از خود اثر گذاشته است. آخرین نمونه از كسانی كه حافظ بر آن‌ها اثر گذاشت هوشنگ ابتهاج ( ه.ا. سایه) شاعر معاصر بود كه به حافظ دوران نیز مشهور شد.

نكته جالب توجه دیگر اثر پذیری عجیب حافظ از قرآن است تا جایی كه یكی از دلایل انتخاب عنوان حافظ برای او را حفظ قرآن به چندین شیوه مختلف می‌دانند.

به باور برخی از كارشناسان و ادبیان انقلابِ حافظ در غزل، كه همانا سرودنِ ابیاتِ با معنای مستقل است، تحتِ تأثیرِ سبكِ قرآن بوده. با این وجود نباید حافظ را مستقل از فرهنگ كهن ایرانی دانست.

او جهان‌بینی رندانه‌اش را وامدارِ فردوسی، خیام، سنایی، عراقی، عطار و مولوی است. بهاالدین خرمشاهی، ادیب معاصر، حافظ از ۲۵ شاعر اثر پذیرفته‌است كه برخی از آنان مانند مولوی ستون فرهنگ ایرانی و برخی مانند عطار و خیام ستون فرهنگ و دانسش ایرانی هستند.

نكته جالب این است كه شهرت و اثرگذاری حافظ از زمان حیاتش آغاز شد و اثر او در همان زمان به شبه‌قاره هند رسید و شاعران آن سرزمین‌ها كوشیدند تا ویژگی‌های شعر حافظ را به كار برند.

در وصف جایگاه حافظ همین بس كه چند قرن است اشعار حافظ ضرب المثل ایرانیان و دیوان شعرش در كنار قرآن از مهم‌ترین كتاب‌های هر خانه است.‌

سعدی نیز همچون در زمان حیات شهرت و احترام فراوانی یافت و آثاراش به هندوستان، آسیای صغیر و آسیای میانه رفت.  

نكته جالب این جا است كه حافظ از جمله شاعرانی بوده كه تحت تأثیر سبك سعدی به سرودن غزل روی آورده و در ابتدا از سعدی الگو گرفته است. از معاصرین ما نیز چهره‌های برجسته‌ای چون محمدعلی جمال‌زاده و ابراهیم گلستان از نثر سعدی تاثیر پذیرفته‌اند.

همان‌طور كه پیش‌تر گفتیم، سخن از ادب و فرهنگ شیراز كار دشواری است. هر آنچه در مقاله شیراز به چه چیزی معروف است؟ گفته شد، شرح مختصری از ادب و فرهنگ شیراز بود. امیدواریم پاسخ سؤال شیراز به چه چیزی معروف است؟ را داده باشیم.

سعدی شیرازی

سعدی شیرازی یا استاد سخن، شاعر زبردست و چیره‌دست شیرازی است. سعدی در سال ۶۰۶ هجری قمری چشم به جهان گشوده است. سعدی شیرازی از خطبای معروف جهان اسلام در زمان خود بوده است. سعدی شیرازی به نغزگویی و ماهر سخن گفتن میان ادبا و شاعران شهره است.

آثار به‌جای مانده، از سعدی شامل گلستان، بوستان و غزلیات سعدی است. در كتاب‌های گلستان و بوستان حكایت‌ها و موعظه‌هایی وجود دارد، كه برای خوانندگان بسیار جذاب و شنیدنی است. سعدی در سال ۶۹۰ هجری قمری در شیراز چشم از جهان فروبست. آرامگاه سعدی در شهر شیراز به نام سعدیه قرار دارد.

سعدی بی‌تردید برازنده عنوان استاد سخن است. آثار او مدت‌ها در مدرسه‌ها و مكتب‌خانه‌ها به‌عنوان منبع آموزش زبان و ادبیات فارسی تدریس می‌شده و بسیاری از ضرب‌المثلهای رایج در زبان فارسی برآمده از اشعار و نوشته‌های او است.

سعدی را باید استاد ساده نویسی دانست، ساده نویسی جذابی كه البته خود هنری منحصر به فرد و پر از نكته‌های جذاب است.

آثار وی در كتاب كلیات سعدی، شامل گلستان به نثر، كتاب بوستان در قالب مثنوی و نیز غزلیات، گردآوری شده‌است. علاوه بر این او آثاری در سایر قالب‌های ادبی نظیر قصیده، قطعه، ترجیع‌بند و تك‌بیت به زبان فارسی و عربی دارد.

چند بعدی بودن سعدی نباید باعث شود كه فكر كنیم اشعار او به قوت شعرای دیگر نیست. اشعار سعدی، به خصوص اشعار عاشقانه وی، تنه به تنه اشعار حافظ می‌زند و در برخی مواقع بالاتر از اشعار حافظ قرار می‌گیرد.