ریپورتاژ آگهی
بهترین مكان برای خرید سوغات شیراز

بهترین مكان برای خرید سوغات شیراز

شیراز شهر خرید سوغاتی‌های جذاب است، بهترین مكان برای خرید سوغات شیراز كجاست و كجا می‌توان جالب‌ترین سوغاتی‌ها را خرید؟
  • 1401/06/11
  • استان : فارس
  • شهر : شيراز
  • دسته : بازارهای ایران
آدرس : فارس - شیراز
تلفن : 66059000-021

شیراز شهر خرید سوغاتی‌های جذاب است، بهترین مكان برای خرید سوغات شیراز كجاست و كجا می‌توان جالب‌ترین سوغاتی‌ها را خرید؟

بهترین مكان برای خرید سوغات شیراز كجاست؟ برای پاسخ به این سوال با ما همراه شوید. شیراز وادی شعر و عرفان ایرانیان است، شیراز در جایگاه مهد آرامش و سرزمین نامداران ایران تلقی می‌شود، این شهر به عنوان دستان پرمحبت و گرم طبع جنوب تعریف می‌شود و در یك كلام، شیراز شهری‌ست مملو از زیبایی‌ها و اماكن ارزشمند تاریخی. لذا سفر به شیراز از جمله رایج‌ترین و ملموس‌ترین گزینه‌هایی است كه می‌توان جهت یك گردشگری فوق‌العاده برگزید.

با تمام این اوصاف، در كنار اماكن تاریخی و مراكز تفریحی، یكی دیگر از دلایل اهمیت شهر شیراز سوغات آن است. قطعا نمی‌توان به این شهر سفر كرد و از لذت چیشدن یوخه و مسقطی چشم‌پوشی كرد.

سوغات شهر شیراز طیف گسترده‌ای از شیرینی‌جات را تشكیل می‌دهد كه به سبب محبوبیت فراوان در اقصی نقاط ایران زمین به فروش می‌رسند. از این رو در ادامه این مطلب قصد داریم با معرفی بهترین مكان برای خرید سوغات شیراز شما را برای خرید سوغاتی های زیبا و درجه یك آشنا كنیم.

بازار وكیل، بهترین مكان برای خرید سوغات شیراز

برای معرفی بهترین مكان برای خرید سوغات شیراز، باید پیش از هر چیز به بازار وكیل اشاره كنیم. بازار وكیل یكی از مكان‌های تاریخی شهر شیراز است كه در دوره زندیه به دستور وكیل‌الرعایا، كریم خان زند بنا نهاده شده است. این بازار از سبك معماری بسیار فوق‌العاده‌ای بهره برده است و اكثریت بازدیدكنندگان تنها به قصد خرید به این بازار مراجعه نمی‌كنند. با این حال بازار وكیل می‌تواند یكی از بهترین مقاصد برای تهیه سوغات شیراز باشد.

ناگفته نماند كه بازار وكیل شیراز از آن دسته مركز خریدهایی محسوب می‌شود كه همه چیز در آن موجود است؛ به اصطلاح از شیر مرغ گرفته تا جان آدمیزاد در بازار وكیل شیراز یافت می‌شود.

بهترین مكان برای خرید سوغات شیراز-ozWPya0c25

نان یوخه

نان یوخه به عنوان سوغات محبوب شیراز، شباهت بسیار زیادی به شیرینی كاك كرمانشاه دارد. این نان از لایه‌های نازك خمیر تهیه می‌شود كه در میان هر لایه آن پودر قند و دارچین یا در مواردی پودر پسته می‌ریزند. جهت تزئین نان یوخه از پودر نارگیل، پسته و همچنین خلال بادام استفاده می‌شود. شباهت بین كاك و نان یوخه به اندازه‌ای نیست كه بتوان گفت هیچ تفاوتی با یكدیگر ندارند؛ ضخامت هر لایه نان یوخه در موارد بسیاری كمتر از كاك كرمانشاه است. در سفر خود به شیراز جهت تهیه این سوغاتی خوشمزه و مشهور می‌توانید به یوخه‌ پزی‌های معروف شهر شیراز مانند موارد زیر مراجعه كنید.

یوخه همت: شیراز، خیابان لطفعلی خان زند، كوچه اسكندری.

یوخه پزی هفت خوان: شیراز، بلوار عدالت جنوبی، نبش كوچه طالقانی.

نان یوخه كشاورز: شیراز، بلوار سفیرجنوبی، نبش كوچه 9.

یوخه پزی ده بزرگی: شیراز، خیابان حافظ، كوچه هفدهم.

بهترین مكان برای خرید سوغات شیراز-snybqztPy5

كلوچه مسقطی

مسقطی یكی از سوغاتی‌های پرطرفدار استان فارس است كه در اقصی نقاط ایران وجود دارد؛ البته ناگفته نماند كه در حقیقت این شیرینی سوغات شهرستان لارستان یا لار فارس است، اما در شهر شیراز نیز به فراوانی یافت می‌شود و اكثرا از آن با عنوان سوغات شیراز یاد می‌كنند. طرز تهیه كلوچه مسقطی به این شكل است كه آن را با نشاسته، آب، روغن و شكر طبخ می‌كنند و خلال‌های برشته شده بادام را نیز برای تزئین و طعم فوق‌العاده آن به كار می‌برند كه در نهایت پس از سرد و سفت شدن، آماده برش دادن می‌باشد.

شیرینی مسقطی در طعم‌های گل محمدی، زعفرانی، زرشكی و... تهیه می‌شود. معمولا مسقطی به همراه كلوچه شیرازی به فروش می‌رسد كه به همین سبب در موارد بسیاری كلوچه شیرازی و شیرینی مسقطی یك سوغاتی واحد محسوب می‌شوند.

 مسقطی فروشی‌های بسیاری در شهر شیراز وجود دارد كه تقریبا جای جای این شهر را فرا گرفته‌اند، اما در عین حال بخش چهارسوق بازار وكیل بهترین فروشگاه‌های مسقطی در شیراز را دارد كه قرارگیری آن در مجموعه زندیه سبب می‌شود كه به راحتی مسقطی فروشی‌ها را در هنگام بازدیدتان از این امكان، مشاهده كنید.

بهترین مكان برای خرید سوغات شیراز-sXZK7UfyiY

بهترین مكان برای خرید سوغات شیراز و بهار نارنج

شاید برایتان جالب باشد كه بدانید نام بهار نارنج یك نوع عنوان مستعار برای شیراز است؛ عطر و بوی بهار نارنج در شهر شیراز آمیخته شده است و در كل ایران هیچ شهری پیدا نمی‌كنید كه مانند شیراز به شهر بهار نارنج‌ها شهرت داشته باشد. صحت این موضوع در فصل بهار و اردیبهشت بیشتر نمایان می‌شود، چرا كه عطر بهار نارنج در باغ‌های زیبای شهر و كوچه و خیابان‌هایش به وفور حس می‌شود.

گل‌های خوش عطر و بوی بهار نارنج در چای، شربت، دمنوش و انواع نوشیدنی‌های اصیل ایرانی به كار می‌روند و یك نوشیدنی عالی را به وجود می‌آورند. جهت خرید بهار نارنج، سه راه احمدی شیرازی یكی از بهترین مكان‌هایی است كه می‌توان پیشنهاد داد. البته ارگ كریمخان نیز گزینه مناسبی در حین تفریح و بازدید از این مكان است، خیابان پشت ارگ فروشگاه‌های مناسبی برای خرید بهار نارنج دارد.

بهترین مكان برای خرید سوغات شیراز و قالی شیراز

اگر به بهترین مكان برای خرید سوغات شیراز یا همان بازار وكیل خودمان سر بزنید، متوجه می شوید قالی شیراز از جمله محبوب‌ترین و پرآوازه‌ترین سوغات و صنایع دستی شیراز به شمار می‌آید كه نوع بافت آن با سایر شهرهای ایران دارای تفاوت‌های ملموسی است. نحوه گره‌ زدن، طریقه پودكشی و دارها، همه و همه شیوه‌ای متفاوت دارند كه قالی شیراز را متمایز می‌سازند. بازار وكیل بهترین مكان جهت تهیه قالی شیراز است.

 

بهترین مكان برای خرید سوغات شیراز-iJglWKOGh2
صنایع دستی، حلوا كاسه‌ای، نان فسایی، گبه و گلیم، ظروف خاتم كاری و پارچه از دیگر سوغاتی‌های شهر زیبای شیراز هستند كه معمولا در بسیاری از مكان‌های شیراز علی‌الخصوص بازار وكیل یافت می‌شوند.