ریپورتاژ آگهی
غار هیو

غار هیو

در هشت كیلومتری هشتگرد به قزوین، سه غار به فاصله تقریباً ۱۵ متر از یكدیگر در دامنه كوه قرار دارند. طبق مطالعات انجام شده این احتمال وجود دارد كه غارها مربوط به دوران پارینه سنگی باشد. ” غار هیو ” در بخش شمال غربی هیو و در دره تفریحی واسوار واقع شده است
  • 1400/11/11
  • استان : البرز
  • شهر : هشتگرد
  • دسته : غارهای ایران
آدرس : در هشت كیلومتری هشتگرد به قزوین
تلفن : 66059000-021

در هشت كیلومتری هشتگرد به قزوین، سه غار به فاصله تقریباً ۱۵ متر از یكدیگر در دامنه كوه قرار دارند. طبق مطالعات انجام شده این احتمال وجود دارد كه غارها مربوط به دوران پارینه سنگی باشد. ” غار هیو ” در بخش شمال غربی هیو و در دره تفریحی واسوار واقع شده است. این غار درلایه هایی از سنگهای آهكی با سن تقریبا دویست وشصت و پنج میلیون سال موسوم به آهكهای روته واقع شده است.البته این به معنای سن تشكیل غار نبوده و شواهد ،حاكی است از جوان بودن فوق العاده خود داراست. دهانه ی غار با قطر حدود ۶۰ سانتیمتر و شیب زیاد متاسفانه و شاید به نوعی خوشبختانه ،ورود به آن را مشكل ساخته است.

بدنه ی اصلی غار شامل گالری بزرگی است كه ارتفاع آن در قسمتهایی به بیش از ۲۳ متر می رسد . در این بخش استالاكتیتها و استالاگمیتهای وجود دارد كه بخش اعظمی از آنها متاسفانه به دلیل ناآگااهی از ارزش علمی و زیبایی شناختی ،تخریب شده است. عدم وجود ستونهای كامل (استالاك تیتها و استالاگ میت هابه هم وصل شده ) نشان از جوان بودن و یا وجود گالری های عمقی تر دارد . اصولا تشكیل غارها مراحلی دارد كهاولین مرحله آن وجودسنگ اولیه ای با توان غارزایی است كه مطلوبترین آنها سنگ آهك است . در درجه ی بعداین سنگها می بایستی از درز و شكاف مطلوب جهت هدایت آب برخوردار می باشند. مهمترین عامل در تشكیل غارهایی از این نوع ،وجود آبهایی با توان انحلال بالاست . در نهایت، كل این فرآیند در زمانی طولانی ،كه درمواردی تا دهها میلیون سال به طول می انجامد ، حفرات زیرزمینی موسوم به غار را ایجاد می كند.

غار هیو-BpYEe8OAmM

غار هیو-FQh5Q45ihD

غار هیو-2kVRj6B1hT