ریپورتاژ آگهی
قلعه سفید اشكنان

قلعه سفید اشكنان

این قلعه تاریخی كه از جمله آثار دوره قاجاریه به شمار می آید از آثار رئیس علی خان اشكنانی فرزند رئیس محمد تقی، حاكم منطقه اشكنان میباشد گویا ایـن قلعه در حـوالـی سال ۱۲۱۷ شمسی بنـا شده است.
  • 1400/11/11
  • استان : فارس
  • شهر : اشكنان
  • دسته : قلعه های باستانی ایران
آدرس : استان فارس- اشكنان-قلعه سفید اشكنان
تلفن : 66059000-021

این قلعه تاریخی كه از جمله آثار دوره قاجاریه به شمار می آید از آثار رئیس علی خان اشكنانی فرزند رئیس محمد تقی، حاكم منطقه اشكنان میباشد گویا ایـن قلعه در حـوالـی سال ۱۲۱۷ شمسی بنـا شده است. ساخت این قلـعه در اواخر دوره قاجاریـه صورت گرفـته و در دوره پهلوی هم همچنـان آبـاد بـوده است.(طول و عرض هر ضلع قلعه ۶۵×۹۰ متر و حداكثر ارتفاع آن ۵متر است.ضلع شمالی ۹۰ و ضلع شرقی و غربی هر كدام ۶۵ متر ) خندقی دور تا دور این قلعه را فـرا گرفته كه در امتـداد دیـوار دور قلـعـه گسترش یافتـه و عرض آن ۴ متر و عمق فعلی آن ۳ متر می باشد. دیوارهـا از خشت ساخـته شده و در برخی جاها از سنگ نیز استفاده شده است. ورودی قلعه درضلع جنـوب غربی حصـار قرار دارد. دو برج در گوشه جنوب غربی و شمال شرقی قلعه هنوز تقریبا سالم مانده است و سه قوس متداخل این برج ها را شكل داده اند. اتاقهای متعددی در اطراف حیاط چهار گـوش قلعـه وجود داشته كه امروزه اكثر آن ها به صورت آوارهایی ریخته و متلاشی شده اند.پوشش این دیوارها از گچ بوده است.وجود طاقچه های متعدد در دیـوار های این قلعه از منظر معماری سازه، جالب است. در مركز قلعه یك عمارت كلاه فرنگی قرار داشته كـه سقـف آن فـرو ریخته و تنـهـا بعـضـی از قسمـت هـای آن امـروزه

مشخص است. از طبقـه بالای ایـن عمـارت كه كوچكتر از بنای زیرین ساخته شده تنها یك اتاق۴×۳ متر مربع شكلی وجود دارد كه از گچ و سنگ ساخته شده است و سقف آن طاق دار بوده است.روبروی این عمارت یعنی محوطه جـنوب آن یـك حـوض و چاه آب وجود داشته است. این عمارت رو به جنوب ودر مركز قلعه ساخته شده است این قلعه دارای ۴ برج در چهار جهت قلعه و یك بـرج بـزرگ در وسط محـوطـه قلـعـه بوده است. از این ۵ برج، امروزه تنها آثاری از ۲بـرج آن به صـورت نیـمه تخریب باقی مانده است. علاوه بر ایـن دارای شش حیـاط داخلی بوده است دو اصطبـل نـیـز در بیرون قلعه قرار داشته است.بر اساس روایت های موجود حدودا ۱۵۰ خدمه و تفنگدار تحـت سرپرستی خان خدمت می كرده اند تفنگداران تحـت فرماندهی خان قلـعـه نشین امنیت قلعه ودیگر قلاع منطقه را در برابر شـورش هـای احتـمالی بر عهده داشته اند. امادرخود قلعه بیش از ۱۲ تفنگدار حضور نداشته است.بر این افراد می بایست خدمتكاران را نیز افزود.حقوق و مواجب این افرادتوسط خان و بیشتر از طریق مالیات هایی كه درفصول مختلف ازمردم اخذ می شده است پرداخت می شده است.

علت اینكه قلعه مزبور به قلعه سفید شهـرت یافـته به ایـن خـاطـر است كـه برای اولین بار در منطـقـه بـرای نمای ساختمان قلعه ازگچ استفاده كرده اند گچ كاری نمای ظاهری ساختمان در آن زمان، به علت گرانی و كمبود آن در منطقه رایج نبوده است.

 

قلعه سفید اشكنان-10ad0e8HYo