ریپورتاژ آگهی
پارك ملت تهران

پارك ملت تهران

پارك ملت تهران با ۳۴ هكتار به عنوان یكی از بوستان های بزرگ تهران محسوب می شود كه طراحی پارك نامنظم را، به سبك پارك های انگلیسی، شخصی به نام پوسن Posen انجام داده است
  • 1401/05/11
  • استان : تهران
  • شهر : تهران
  • دسته : پارك های ایران
آدرس : از شرق به خیابان ولی‌عصر، از جنوب به بزرگراه نیایش، از غرب به مجموعه ورزشی انقلاب و از شمال به ساختمان مركزی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران محدود می‌شود.
تلفن : 66059000-021

پارك ملت تهران با ۳۴ هكتار به عنوان یكی از بوستان های بزرگ تهران محسوب می شود كه طراحی پارك نامنظم را، به سبك پارك های انگلیسی، شخصی به نام پوسن Posen انجام داده است. پارك ملت مجسمه مادر و امیركبیر از معروفترین تندیس هایی هستند كه در این بوستان نگه داری می شوند.

پارك ملت كه نام سابق آن بوستان شاهنشاهی است در شمال تهران و در منطقه ۳ شهرداری قرار دارد. این بوستان از شمال به خیابان جام جم، از جنوب به خیابان نیایش، از شرق به خیابان ولیعصر (عج) و از غرب به خیابان سئول (باشگاه انقلاب) محدود می‌شود.

 

پارك ملت تهران-X9ncfRERdJ

تاریخچه پارك ملت تهران

این پارك ابتدا زمین بایری بوده كه به دستور فرح پهلوی و محمدرضا آقاجانی به بوستان تبدیل شده است. احداث آن بر اساس موقعیت خاص خود در ۲ فاز متفاوت از سال ۱۳۴۵ آغاز شده كه فاز اول آن شامل قسمتی از پارك، كه به موازات خیابان ولیعصر (عج) است، به بلوار كنار جاده موسوم بوده و بخشی از آنكه در قطعه‌ای از پیاده رو گسترده شده در سال ۱۳۴۷، بهره برداری شد.

فاز دوم آن نیز در سال ۱۳۵۳، بهره برداری شد كه شامل دو بخش تپه‌ای یعنی جنگل كاری‌های سمت صداو سیما و چمن كاری و گل كاری‌های سمت خیابان نیایش و سئول است. طراحی پارك نامنظم است كه به سبك پارك‌های انگلیسی توسط شخصی به نام پوسن Posen طراحی و اجرا شد. پارك ها از جاهای دیدنی تهران  هستند كه همیشه در دسترس بوده و به راحتی میتوان یك روز تعطیل خوب را در آنها گذراند.

پارك ملت تهران-GqTQKVs2l6

گونه های گیاهی بوستان ملت

مساحت این بوستان ۳۴ هكتار است كه حدود ۲۳ هكتار آن به چمن كاری، ۳/۲ هكتار آن به جنگل كاری و ۲/۰ هكتار آن به گل كاری اختصاص یافته است.

پوشش گیاهی اغلب پارك شامل درختان سدروس، صنوبر، چنار، نارون، اقاقیا، بیدمجنون، انواع سرو، تبریزی، زبان گنجشك، بداغ، یوكا، ارغوان، برگ بو، ترون، شمشاد، و نشاهای فصلی است.

در این پارك حدود ۱۲۰ گونه درخت و درختچه و درخت میوه از جمله سیب‌، زردآلو، هلو، توت‌، به‌، موز، خرمالو، انجیر و… وجود دارد. هم‌چنین درختان افرا، تبریزی‌، صنوبر، سپیدار، چنار، اقاقیا، سرو، سرو بادبزنی‌، نوئل نقره‌ای‌،كاج كاندیلا، توری‌، ارغوان پیچ آبجویی‌، ختمی‌، یاس شیروانی‌، شمشاد پرتقالی‌، شمشاد اناری و رسمی‌، مرچسب نی و بسیاری درختان دیگر، فضای پارك را دل‌انگیز كرده‌اند.

گل‌های چند ساله و دائمی نیز مثل رعنا، گالانیا، كوكب‌، شمعدانی و كردئوپیس و انواع رزهای مینیاتوری‌، قلمه‌ای‌، پیوندی‌، هفت‌رنگ‌، حنایی و ساناز، زیبایی خاصی به پارك بخشیده‌اند. قسمت شمالی پارك بیشتر جنگل كاری و قسمت جنوبی چمن كاری شده است‌.

همچنین در قسمت غرب پارك یك حیات وحش كوچك وجود دارد كه در آن انواع پرندگان مانند طاووس و فنچ و مرغ عشق و طوطی و همچنین انواع حیوانان مانند ش‌تر مرغ و میمون نگه داری می شود.

پارك ملت تهران-m4CPbxxIhn

نماهای دیدنی و امكانات پارك ملت تهران

سطح ورودی بوستان ملت سیقلی است كه این نوع كف محلی مناسب برای اسكیت سواری و مسابقات ماشین كنترلی است كه همین موضوع باعث ورود افراد علاقه‌مند به این دو رشته به این بوستان می‌شود.

در قسمت بالایی پارك یك آب نمای پله پله‌ای را می‌توانید مشاهده كنید كه در دو سمت آن راه پله‌ای وجود دارد كه شما را به سمت بالا هدایت می‌كند. مجسمه‌های مشاهیر بزرگ ایران زمین نیز یكی از جاذبه‌های بوستان ملت است كه در سراسر پارك و به ویژه در كنار پلكان بزرگ آن مشاهده می‌شود؛ مشاهیری همچون فردوسی، سعدی، شهریار و نیما یوشیج، مجسمه مادر در این پارك وجود دارد.

در قسمت مركزی پارك یك آبنمای بزرگ را می‌توان دید كه بروی آن پلی زرد رنگ بنا شده است و در آن طرف پل رستوران و كافی شاپ قرار دارد كه منظره‌ای رو به آب نما دارد و هر كسی را وسوسه می‌كند كه به آنجا برود و از خوردنی‌ها و نوشیدنی‌های آنجا استفاده كند و از منظره آن نیز لذت ببرد.

یكی دیگر از موارد تماشایی پارك، استقرار اولین قطار دیزل مشهور به قطار دودی است كه در ضلع غربی پارك بز روی ریل‌های خود كار گذاشته شده است. (این دیزل كه تاریخ ۱۸۸۷ میلادی را بر روی خود دارد اولین قطاری است كه در زمان ناصرالدین شاه میان تهران و حرم شاه عبدالعظیم به كار گرفته شده است.)

سینمای چهاربعدی نیز یكی دیگر از امكانات تفریحی بوستان ملت است؛ در این سینما عینك‌های مخصوصی وجود دارد كه فیلم‌ها را باید با آن‌ها دید و همچنین برروی صندلی‌های مخصوص نیز باید نشست.

پارك ملت تهران-RobwQxzZrI

پردیس سینمایی ملت جاذبه فرهنگی بوستان ملت

در روبروی این سینما پردیس سینمایی ملت واقع شده است كه دارای سازه‌ای بسیار جالب می‌باشد و توجه هر كسی را به خود جلب می‌كند. این سینما دارای حدود ۴ الی ۵ سالن می‌باشد. این یكی از اماكانات خوب این سینما است چون كه انتخاب فیلم مورد نظر شما را برایتان راحت می‌كند. ودر كنار آن نیز می‌توانید از فضای پارك لذت ببرید.

پارك ملت تهران-rzQAcEyMFe

از دیگر امكانات پارك كه می‌توان به آن اشاره كرد زمین بازی كودكان است كه یكی در غرب پارك قرار دارد و دیگر زمین بازی كودكان در بلوار پارك در مجاور خیابان ولی عصر نبش اتوبان نیایش مشخص است. البته باید اشاره كرد كه در جای جای پارك نیز وسایل ورشی نیز وجود دارد كه عموم مردم از آن استفاده می‌كنند.

خانه شطرنج نیز یكی از امكانات ورزشی ویژه بوستان ملت است. این پارك همچنین دارای یك نمازخانه و چهار سرویس بهداشتی است كه در جهت‌های اصلی پارك قرار دارد.

بر پایهٔ نظرسنجی انجام شده مركز تحقیقات و مطالعات رسانه‌ای همشهری، بوستان ملت نخستین بوستانی است كه یك شهروند تهرانی به یك می‌ه‌مان غیر تهرانی معرفی می‌كند.

آدرس پارك ملت تهران

از شرق به خیابان ولی‌عصر، از جنوب به بزرگراه نیایش، از غرب به مجموعه ورزشی انقلاب و از شمال به ساختمان مركزی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران محدود می‌شود. در لینك انتهای همین مطلب در نقشه گوگل آدرس این پارك را مشخص كرده ایم.

پارك ملت تهران-hOnBEic1bP

پارك ملت تهران-vm08Hn9qka

پارك ملت تهران-pCIhtBMfxG

پارك ملت تهران-JxHwXAt7wL

پارك ملت تهران-PgvTtIm7Mx

پارك ملت تهران-0HbPrH8tz0