ریپورتاژ آگهی
بازارچه مرزی جلفا

بازارچه مرزی جلفا

این بازارچه در سال ۱۳۷۳ شروع به فعالیت نمود. كه در حال حاضر یكی از بازارهای پر رونق استان آذربایجان شرقی محاسبه میشود.
  • 1401/05/11
  • استان : آذربايجان شرقي
  • شهر : جلفا
  • دسته : بازارهای ایران
آدرس : در كنار رودخانه ارس و در شهر جلفا، درست در مرز ایران با جمهوری خودمختار نخجوان ایجاد گردیده است
تلفن : 66059000-021

بازارچه مرزی جلفا در كنار رودخانه ارس و در شهر جلفا، درست در مرز ایران با جمهوری خودمختار نخجوان ایجاد گردیده است. این بازارچه در سال ۱۳۷۳ شروع به فعالیت نمود. كه در حال حاضر یكی از بازارهای پر رونق استان آذربایجان شرقی محاسبه میشود. تبدیل شدن جلفا به منطقه آزاد ارس باعث رشد و گسترش بازارچه مرزی جلفا و مراكز خرید زیادی در این منطقه گردید. این امر با افزایش روز افزون تجارت در این منطقه باعث رشد و ترقی تجاری در جلفا شد كه این رشد نه تنها در احداث مراكز تجاری بزرگ بلكه در عریض كردن مسیر رفت و برگشت به تبریز٬ ساخت هتل٬ رستوران و مراكز تفریحی و ورزشی همچون زیپ لاین جلفا٬ بازسازی آثار تاریخی جلفا و… شد.

بازارچه مرزی جلفا-3Mer8QL87L

بازارچه مرزی جلفا

جلفا شهری كوچك در شمال غربی استان آذربایجان شرقی در جنوب رود مرزی ارس و شمال كوههای قره داغ و مرز رسمی ایران و جمهوری خودمختار نخجوان آذربایجان است. جلفا با داشتن دو بازارچه مرزی از نظر اقتصادی رونق نسبی دارد.

بازارچه مرزی محوطه‌ ای است محصور در نقطه صفر مرزی و در جوار گمركات، مجاز به انجام تشریفات ترخیص كالا یا مكانهایی كه طبق تفاهم نامه های منعقده بین جمهوری اسلامی ایران و كشـورهای همجوار تعیین می شود. اهالی دو طرف می توانند تولیدات و محصولات كشور را با رعایت مقررات صادرات و واردات جهت دادو ستد در این بازارچه ها عرضه نمایند.

بازارچه مرزی جلفا كه در كنار پل چوبی و در جوار پایانه مرزی واقع شده به مساحت یك هكتـار میباشد. در غرب بازارچه مرزی بازاری پر رونق با ورودی از خیابان پل چوبی قرار دارد كه در آن خرید برای عموم آزاد است.

با توجه به تسهیلات آمد و شد مرزنشینان و تردد مسافران بسیار از مرز جلفا و تردد هزاران مسافر از اقصی نقاط شهرستان، استان و حتی كشور بدنه تجاری جلفا با رشد و توسعه همراه بوده است. ارزانی كالاهای وارداتی از نخجوان از یك سو و نیاز آنها به مایحتاج روزمره خود از شهر جلفا از طرف دیگر رونق روز افزون برای جلفا به همراه داشته است.

قسمتی از جلفا كه در حاشیه رودخانه ارس واقع شده دارای آب و هوای گرم و معتدل و مناطق ییلاقی آن در ارتفاعات، از آب و هوای خنك در تابستان ‌ها و برف و كولاك شدید در زمستان‌ ها برخوردار است. وجود این تنوع اقلیمی و رویش لاله های رنگارنگ در كوهپایه ها خود بر جاذبه‌های توریستی منطقه افزوده است.

بازارچه مرزی جلفا-0ccy0QhRLo

امكانات و خدمات

با توجه به موقعیت قرار گیری آن دارای امكانات درون شهری (جلفا) می باشد. گردشگران نوروزی می توانند از امكانات دانشگاه آزاد اسلامی جلفا نیز برای اسكان شبانه بهره ببرند. همچنین این شهر دارای مهمانسرای جهانگردی و هتل آپارتمان میباشد.

برخی مراكز خرید شهرستان جلفا

مجتمع تجاری آراز ۲۴۸ واحدی
بازار روس ها: جلفا- خیابان پل چوبی
مجتمع تجاری ولی عصر: فلكه عاشورا خیابان پل چوبی
پاساژ نیلوفر آبی: فلكه عاشورا خیابان پل چوبی
پاساژ شمس تبریزی: خیابان شمس تبریزی
پاساژ امیر: فلكه عاشورا خیابان ولایت فقیه
پاساژ صبا: فلكه عاشورا خیابان ولایت فقیه
مجتمع تجاری صدف: فلكه عاشورا خیابان ولایت فقیه
مجتمع تجاری صاحب الزمان: توسط شهرداری در حال ساخت و تجهیز میباشد.

بازارچه مرزی جلفا-X4UbiTUi6B

جاذبه های گردشگری جلفا

حمام تاریخی جلفا٬ رودخانه ارس٬ زیپ لاین جلفا٬ كاروانسرای خواجه نظر٬‌كلیسا چوپان ٬ كلیسا سنت استپانوس ٬ كلیسای مریم مقدس در غرب جلفا و آبشار آسیاب خرابه در شرق جلفا

بازارچه مرزی جلفا-R9Ho5lJ8kE

بازارچه مرزی جلفا-wLyTvWB5MC