ریپورتاژ آگهی
روستاهای بن ( معرفی ۱۲ روستای بن )

روستاهای بن ( معرفی ۱۲ روستای بن )

روستاهای بن را در این مطلب می خواهیم به شما معرفی كنیم . در ابتدا با شهرستان بن آشنا خواهیم شد.شهرستان بن یكی از شهرستان‌های استان چهارمحال و بختیاری است كه در سال ۱۳۹۱ به شهرستان ارتقا یافت. مركز این شهرستان، شهر بن است.
  • 1401/05/10
  • استان : چهارمحال و بختياري
  • شهر : بن
  • دسته : روستاهای ایران
آدرس : چهارمحال و بختیاری -چهارمحال و بختیاری
تلفن : 66059000-021

روستاهای بن را در این مطلب می خواهیم به شما معرفی كنیم . در ابتدا با شهرستان بن آشنا خواهیم شد.شهرستان بن یكی از شهرستان‌های استان چهارمحال و بختیاری است كه در سال ۱۳۹۱ به شهرستان ارتقا یافت. مركز این شهرستان، شهر بن است.

تقسیمات كشوری

شهرستان بن، دارای سه شهر به نام بن، وردنجان و یان چشمه می باشد.این شهرستان شامل دو بخش: بخش مركزی به مركزیت شهر بن و بخش شیدا به مركزیت شهر یان چشمه می‌باشد.از دیگر روستاهای مهم این شهرستان می‌توان به بارده، حیدری، شیخ شبان، آزادگان، تومانك ، تمبك ، ورعبدالله ، لارك و كرسنگ اشاره كرد.شهرستان بن دارای ۲ بخش، ۴ دهستان و ۲ شهر  می باشد.

روستاهای بن ( معرفی ۱۲ روستای بن )-Gi4hoaUo1D

ریشه نام گذاری

نام بن در میان مردمان این شهر و ترك زبانان استان، در اصل (بین_ Been) گفته می شود.كلمه ( بین ) در تركی استانبولی و آذری به معنی هزار است و در تركی شرق آسیا و قشقایی مین هم خوانده می شود.بنابراین با توجه به حضور و اسكان جنگجویان ترك در این منطقه ، كلمه بین اشاره به محل اسكان (هزار جنگجو) چیزی شبیه تیپ امروزی دارد كه به مرور میان مردم منطقه متداول شده است.بنابراین وجه تسمیه قرار گرفتن میان یا بین كوه ها، بن و پایه كوه ها مصداق اغلب شهر ها و روستا های استان و مناطق زاگرس نشین است و مناسبتی هم با زبان تركی منطقه ندارد.
یا وجه تسمیه اینكه این منطقه در گذشته از نظر موقعیت جغرافیائی در محدوده‌ای بین حوزه نفوذ خوانین چهارمحال و خوانین قاشقایی بوده‌است به «بین» معروف بوده‌است كه به مرور كلمه «بین» به «بِن» تغییر شكل داده‌است هم نادرست بوده چرا كه بن هم مانند سامان، چادگان و بسیاری روستا ها در یك محور ترك نشین از شرق به غرب استان واقع شده و میان دو خوانین نبوده است.بنابراین وجه تسمیه بین به معنی هزار( محل اردوی هزار جنگجو ) به واقعیت نزدیك تر است و وجه تسمیه های معمول گفته شده كمی ساده اندیشانه به نظر می رسد.

مردم شناسی

زبان و نژاد اكثر مردم شهر بن از ترك های اغوز و قزلباشی می باشد كه به سبب نزدیكی به مردم قشقایی با اشتباه قشقایی نامیده میشود و دلیل این نیز تفاوت های تلفظ واژگانی در زبان دو طرف می باشد.بنابر شواهد موجود و تطبیق قرائن تاریخی، ترك های ساكن در این منطقه و بخشی از شهرستان های اطراف آن (همچون شهرستان سامان یا شهرستان فریدن در غرب استان اصفهان) عمدتاً توسط سلسله صفویه و پس از انتخاب اصفهان به عنوان پایتخت صفویان، در این ناحیه اسكان داده شده اند. در واقع ایلات تركی كه بخش اصلی نیروهای حامی صفویان در ابتدای تشكیل این سلسله را تشكیل می دادند، به پاداش حمایت های خود و به منظور حفاظت از پایتخت صفویه به این منطقه وارد شدند و به مرور زمان از زندگی ایلی به زندگی یكجانشینی تغییر سوق پیدا كردند.
پیشه
در این شهر اشتغال در صنعت، باغداری و دامپروری رواج دارد. اراضی و باغات دشت بن كه یكی از بزرگترین دشتهای استان چهارمحال و بختیاری است از طریق بیش از ۱۵۰ رشته قنات و ۷۰ حلقه چاه نیمه عمیق و عمیق مشروب می‌شود. همچنیم كارخانه گازكربنیك بن یكی از نقاط مهم گازكربنیك ایران می‌باشد.
هنر قالی بافی در بن
هنر قالیبافی از دیرباز همراه با كشاورزی در بن رونق داشته‌است.قالی‌های بن با استفاده از گره تركی بافته می‌شوند و رج شمار آن‌ها پایین است. شایان ذكر است كه یكی از بزرگترین قالی‌های دستباف جهان (در زمان خود) در بن بافته شده‌است. دنیل پرل، خبرنگار وال استریت ژورنال، در گزارش خود در سال ۱۹۹۷ میلادی می‌نویسد كه این قالی توسط ۸۴ زن بافته می‌شود و دارای مساحتی حدود یك سوم هكتار (سه هزار متر مربع) است و می‌تواند قیمتی تا یك میلیون دلار داشته باشد.

روستاهای بن ( معرفی ۱۲ روستای بن )-1VrRCh8Xpn

مناطق گردشگری

گرداب بن (مهمترین منطقه گردشگری در شهرستان بن)
سد زاینده رود در یانچشمه
حاشیه زاینده رود در روستای آزادگان
امامزاده باباپیر احمد
امامزاده سید بهاءالدین محمد در روستای شیخ شبان
امامزاده سید محمد بارده در روستای بارده
امامزاده حارث بن علی در روستای جمالو
كوه افغان و بقایای باقیمانده از حمله افغان‌ها در بن
قلعه محمد حسن خان در روستای بارده
پیست اسكی در روستای بارده

روستاهای بن ( معرفی ۱۲ روستای بن )-hc7flxX8fq

روستاهای بن

روستای آزادگان

آزادگان (بن)، روستایی از توابع بخش شیدا، شهرستان بن كه در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در زاینده‌رود جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مركز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۸۹ نفر بوده‌است.

روستای بارده

بارده، روستایی تاریخی از توابع شهرستان بن كه در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. مردم آن به زبان تركی قشقایی صحبت می كنند.ازمهم ترین سوغاتی های بارده می توان به گوشت اشاره كرد.این روستا بیشتر گوشت مورد نیاز استانهای چهارمحال و بختیاری و اصفهان را تامین می كند.قشقایی‌ها كه در منطقه فارس سكونت داشتند در دو دوره به منطقه چهارمحال كوچ كردند. دوره اول كه توسط آقا محمد خان قاجار بلافاصله پس از سقوط سلسله زندیه و استقرار سلسله قاجاریه به كوچ اجباری قشقایی‌ها به این منطقه اقدام كرد.بخش دیگری از آنها در سال ۱۸۷۰ میلادی به دلیل قحطی و ضعف ایلخان (سلطان محمد فرزند محمد علی خان) در مدیریت قحطی كه باعث شد حدود ۵۰۰۰ خانوار قشقایی به این منطقه بپیوندند.
این روستا در دهستان وردنجان قرار دارد و براساس سرشماری مركز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۳۵۶ نفر بوده‌است.
امامزاده سید محمد
امامزاده سید محمد از نوادگان موسی كاظم، امام هفتم شیعیان است كه در سال ۵۶۶ هجری قمری بدست مامورین حكومتی وقت در بارده به قتل رسید و توسط دو تن از یارانش ، شیخ طاهر و شیخ قاسم انصاری در مكان قتلش بخاك سپرده شد. این بنا در طول سالهای متمادی بارها مرمت و بازسازی شده است. امامزاده بارده در تاریخ ۷ خرداد ۱۳۸۷ باشماره۲۲۹۶۱ درفهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. این امامزاده هرسال شاهد حضور بسیاری از گردشگران از درون و خارج استان می باشد و از جاذبه های تاریخی و زیارتی استان بشمار می آید.
جاذبه های تاریخی
بارده دارای چندین آثار تاریخی ثبت شده‌ در فهرست آثار ملی ایران است. این روستا دارای دو قلعه است كه یكی تخریب شده و دیگری در اختیار اداره میراث فرهنگی است. قلعه محمدحسن خان بختیاری به سبك ارگ كریم خان زند ساخته شده‌است. این روستا دارای سه گرمابه بوده كه هم اینك تنها یك گرمابه باقی‌مانده و گرمابهٔ دیگر تعطیل شده و در اختیار وزارت میراث فرهنگی قرار دارد و گرمابهٔ دیگر نیز ویرانه‌هایش قابل مشاهده است. قلعه بارده با شمارهٔ ثبت ۱۲۴۰۴ حمام و غسالخانه بارده با شمارهٔ ثبت ۱۹۴۷۵ و پل بارده با شمارهٔ ثبت ۱۹۴۸۹.
پیست اسكی بارده
پیست اسكی باره یكی از اصلی ترین و پر طرفدارترین پیست های استان چهار محال و بختیاری است. این پیست در ۵ كیلومتری روستای بارده واقع شده است. سفید پوش شدن پیست اسكی بارده در روزهای پایانی پاییز هر سال،علاقمندان ورزشهای زمستانی را به این میدان ورزشی تفریحی می كشاند.ارتفاع هزار متری از سطح دریا، شیب مناسب، جاده دسترسی و نزدیكی به شهركرد از مهمترین ویژگی‌های پیست اسكی بارده است.میدان اسكی بارده دارای ۴۰۰ متر طول و مجهز به تله اسكی است.

روستای پهنا

پهنا (بن)، روستایی از روستاهای بن از توابع بخش شیدا، شهرستان بن كه در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در بخش شیدا زاینده‌رود جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مركز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۰۳ نفر بوده‌است.

روستای تمبك

تُمبك روستایی از توابع بخش شیدا ، شهرستان بن كه در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. روستای تمبك روستایی زیبا در جوار مزرعه شورا كسار شهرك شیدا دریاچه سد زاینده رود است مردم تمبك به زبان تركی قشقایی سخن میگویند.این روستا در دهستان شیدا قرار دارد و براساس سرشماری مركز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای تومانك

تومانك روستایی است از روستاهای بن از توابع بخش مركزی، شهرستان بن كه در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در دهستان وردنجان قرار دارد و براساس سرشماری مركز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۵۰ نفر (۲۴۸ خانوار) بوده‌است.

روستای جمالوی جدید

جمالوی جدید، روستایی است از روستاهای بن از توابع بخش شیدا كه در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در دهستان زاینده‌رود جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مركز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۹ نفر بوده‌است.

روستای چشمه

چشمه روستایی از توابع بخش شیدا ، شهرستان بن كه در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در دهستان شیدا قرار دارد و براساس سرشماری مركز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر ۳ خانوار بوده‌است.

روستای حیدری

حیدری ، روستایی از توابع بخش شیدا، شهرستان بن كه در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در دهستان شیدا قرار دارد و براساس سرشماری مركز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۳۳۹ نفر بوده‌است.

روستاهای بن ( معرفی ۱۲ روستای بن )-bLkbqM1f9A

روستای شیخ شبان

شیخ شبان، روستایی از توابع شهرستان بن در استان چهارمحال و بختیاری است كه از مراكز صنایع خاتم كاری در ایران محسوب می شود.این روستا در فاصله ٤٠ كیلومتری شمال غربی شهركرد میباشد. از طرف شمال به شهر یان چشمه و سد زاینده رود، از طرف غرب به روستاهای كلیچه، از طرف شرق به شهر بن و از طرف جنوب به روستای بارده منتهی می‌شود كه تقریباً دور تا دور روستا را كوه‌های بلند احاطه كرده و دارای مراتعی سرسبز با چشمه سارهای گوارا می باشد. آب و هوای این روستا در تابستان بسیار مطبوع و خنك است كه باعث جذب گردشگران بسیاری از سرتاسر استان میشود.مردم شیخ شبان چهارمحالی هستند ولی با گویشی نزدیك به گویش بختیاری تكلم میكنند و بیشتر مردم از نسل سادات می باشند.
امامزاده سید بهاالدین محمد
این امامزاده از فرزندان موسی الكاظم میباشد ، هم چنین مهمترین زیارتگاه و سیاحتگاه این روستا به شمار می آید كه مردم زیادی برای زیارت و استفاده از هوای خنك این منطقه رجوع می كنند. محل این امامزاده در كوهستان های اطراف روستا می باشد.بر اساس سرشماری مركز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۲۶۸۳ نفر بوده است.

روستای كرسنگ

كرسنگ، روستایی از توابع بخش مركزی ، شهرستان بن در استان چهارمحال و بختیاری است كه در نزدیكی بارده واقع شده است.ایل بختیاری و ایل قشقایی:تعدادی از خانوار های ایل بختیاری و ایل قشقایی در این روستا حضور دارند.این روستا در دهستان وردنجان قرار دارد و براساس سرشماری مركز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای لارك

لارك، روستایی از توابع بخش مركزی ، شهرستان بن كه در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در ۵ كیلومتری شهر بن از توابع استان چهارمحال و بختیاری و در فاصله تقریبی ۳۵ كیلومتری شهركرد قرار دارد و براساس سرشماری مركز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۱۱ نفر بوده‌است.

روستای ورعبدالله

ورعبدالله، روستایی از توابع بخش مركزی ، شهرستان بن كه در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است.
اقوام
ایل بختیاری:تعدادی از خانوار های ایل بختیاری در این روستا حضور دارند.
ایل قشقایی:كه به زبان تركی قشقایی تكلم می كنند.
این روستا در دهستان وردنجان قرار دارد و براساس سرشماری مركز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.