ریپورتاژ آگهی
رودخانه كر

رودخانه كر

رودخانه كر از كوه‌های سید محمد و پالانگری در شهرستان اقلید سرچشمه گرفته و پس از پیوستن آب تعدادی از چشمه‌های این شهرستان به آن، با نام رودخانه دژكر (نام روستایی در منطقه اقلید) از ناحیه تنگ براق، به شهرستان مرودشت وارد می‌شود
  • 1400/11/11
  • استان : فارس
  • شهر : اقليد
  • دسته : رودخانه های ایران
آدرس : رودخانه كر از كوه‌های سید محمد و پالانگری در شهرستان اقلید سرچشمه گرفته و پس از پیوستن آب تعدادی از چشمه‌های این شهرستان به آن، با نام رودخانه دژكر (نام روستایی در منطقه اقلید) از ناحیه تنگ براق، به شهرستان مرودشت وارد می‌شود.
تلفن : 66059000-021

رودخانه كر از كوه‌های سید محمد و پالانگری در شهرستان اقلید سرچشمه گرفته و پس از پیوستن آب تعدادی از چشمه‌های این شهرستان به آن، با نام رودخانه دژكر (نام روستایی در منطقه اقلید) از ناحیه تنگ براق، به شهرستان مرودشت وارد می‌شود. رودخانه كر پس از عبور از سد درودزن، وارد دشت رامجرد می‌شود. در ادامه این رودخانه وارد بخش كربال در شهرستان شیراز شده و در نهایت در سیاه‌زار، به دریاچه بختگان می‌ریزد. طول رودخانه كر تا دریاچه بختگان ۲۸۰ كیلومتر است.

رودخانه كر بزرگ‌ترین رودخانه استان فارس و یكی از منابع اصلی تأمین آب كشاورزی، صنعتی و آشامیدنی شهر شیراز، مرودشت و شهرهای اطراف رودخانه می‌باشد.

كر یا كور نام باستانی رشته كوه زاگرس است. بر طبق اسطوره‌شناسی سومری، به كوه‌های زاگرس واقع در شرق سومر، «كور» (كر) می‌گفتند. همچنین واژه «كور» نام دیگر امپراطوری اَكَد است كه از ۳ هزار سال پیش و حتی قبل از آن، در منطقه بین‌النهرین گسترده شده بود.

 

-5Qg5ojgOxS

-RbVF6HbhcB