ریپورتاژ آگهی
كشتی یونانی كیش

كشتی یونانی كیش

كشتی یونانی در سال ۱۳۴۵ هجری شمسی در دریای خلیج فارس و در ساحل جزیره كیش به گل نشست و امروزه از معروف‌ترین جاهای دیدنی كیش است.
  • 1401/05/08
  • استان : جزیره ها
  • شهر : كیش
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : ایران، استان هرمزگان، جنوب غربی جزیره كیش، خیابان غروب، میدان غروب، پارك ساحلی غروب (پارك ساحلی كشتی یونانی)
تلفن : 66059000-021

كشتی یونانی كیش-iK18GkJEyE

كشتی یونانی در سال ۱۳۴۵ هجری شمسی در دریای خلیج فارس و در ساحل جزیره كیش به گل نشست و امروزه از معروف‌ترین جاهای دیدنی كیش است. هنگام سفر به این خطه از كشور می‌توانید غروب خورشید را از كنار آن به نظاره بنشینید؛ به‌خصوص كه فرورفتن خورشید در آب را برایتان تداعی می‌كند. ضمن اینكه منظره كشتی در سكوت و آرامش صبحگاهی نیز بسیار دیدنی است. در كنار بازدید از كشتی یونانی، شترسواری و اسب‌سواری در ساحل آن را از دست ندهید! در آلبوم عكس خود از سفر به كیش، حتما باید با كشتی یونانی عكس داشته باشید.

كشتی یونانی كجاست؟

كشتی یونانی از جاذبه های گردشگری استان هرمزگان در جزیره كیش است. این كشتی در جنوب غرب جزیره و در حوالی میدان غروب قرار دارد.

كشتی یونانی كیش-iW4nXdcgGO

بهترین راه دسترسی به این جای دیدنی استفاده از تاكسی یا اجاره خودرو است. تاكسی‌ها، بیشترین وسیله حمل‌ونقل عمومی در جزیره هستند كه اكثرا به‌صورت دربستی فعالیت می‌كنند.

  • آدرس: استان هرمزگان، جنوب غربی جزیره كیش، خیابان غروب، میدان غروب، پارك ساحلی غروب (پارك ساحلی كشتی یونانی)

تاریخچه كشتی یونانی

كشتی‌سازی ویلیام همیلتون و شركا در سال ۱۹۴۳ میلادی (۱۳۲۲ هجری شمسی) شروع به ساخت یك كشتی باربری در شهر پورت گلاسگو اسكاتلند كرد كه امپایر ترومپت یا شیپور امپراتور نام داشت. این كشتی در آن سال ساخته و به وزارت حمل‌ونقل جنگ بریتانیا فروخته شد. در ادامه شركتی به نام كشتی بخار لاریناگا، آن را در اختیار گرفت و دو سال بعد كشتی را به شركت تی اند جی هریسون واگذار كرد. در فاصله این سال‌ها (از ۱۹۴۳ تا ۱۹۴۶ میلادی)، كشتی مذكور در اجازه دولت آفریقای جنوبی بود.

كشتی یونانی كیش-1PLgw0pHDY

كشتی بخار شرانت در سال ۱۹۴۶ میلادی اقدام به خرید آن كرد و نام كشتی را به نچرالیست تغییر داد. سپس تصمیم بر این شد كه مدیریت آن به تی اند جی هریسون، صاحب قبلی كشتی، واگذار شود.

سال ۱۹۵۹ میلادی نوبت یك شركت ایرانی بود كه مالكیت كشتی را از آن خود كند. شركت ایرانی لوید اند كو خرمشهر، پس از تغییر نام كشتی به كوروش ایرانی، مدیریت آن را به شركت بی اش‌ورث و شركا سپرد. در سال ۱۹۶۵ میلادی، خطوط كشتیرانی ایران در خرمشهر مالك آن شد و نام همدان را برای كشتی انتخاب كرد.

كشتی یونانی كیش-V9DyqCWapT

دو فرد یونانی به نام‌های «پی.جی فرانگولیس» (P.J. Frangoulis) و «ای.آی كلیافز» (A.I. Cliafas) آخرین صاحبان كشتی بودند كه در سال ۱۹۶۶ اقدام به خرید آن كردند و به‌ این ترتیب، نام كشتی به كوالا اف تغییر یافت. ماجرای به‌گل‌نشستن كشتی در همان سال رخ داد و از آنجا كه كشتی متعلق به یونانی‌ها بود، به كشتی یونانی معروف شد.

چرا كشتی یونانی به گل نشست؟

كشتی یونانی كیش-gN3RdttrtP

كشتی یونانی در چهار مرداد ۱۳۴۵ هجری شمسی با انبوهی از ذخایر نفتی باارزش در نزدیكی روستای باغو به گل نشست. در نتیجه خدمه چاره‌ای جز ترك كشتی و تخلیه بار آن نداشتند. گفته شده است كه فقدان فانوس دریایی در این منطقه، اشتباه محاسباتی كاپیتان كشتی و عمق كم دست‌به‌دست هم دادند و این اتفاق را رقم زدند.

كشتی یونانی در سال ۱۳۴۵ در نزدیكی روستای باغو به گل نشست

روایت دیگری كه بومیان جزیره مطرح می‌كنند، این است كه كاپیتان‌ كشتی مست بوده و به همین دلیل به‌جای توقف در یكی از بنادر نزدیك كیش، از مسیر خود خارج شده و با آمدن به این محل، در گل‌ولای نزدیك ساحل از حركت ایستاده است.

در این میان عده‌ای علت حادثه را حق بیمه كشتی می‌دانند و معتقدند كه صاحبان كشتی برای گرفتن حق بیمه زیاد عمدا كشتی را به این وضع درآوردند.

كشتی یونانی كیش-4Ar82vOVc1

جالب اینكه داستان عاشقانه‌ای نیز از این ماجرا مطرح است. به باور مردم بومی، ناخدای كشتی در روزگار جوانی طی سفری به كیش، با دختری زیبارو آشنا شده و عاشق او می‌شود؛ اما به‌دلیل مخالفت خانواده متعصب او، ناخدا با مریم قرار می‌گذارد كه كشتی‌ را به ساحل بیاورد و عشقش را با خود به یونان ببرد. همین ماجرا منجر به گل‌ نشستن كشتی می‌شود و این دو دلداده به وصال یكدیگر نمی‌رسند. جالب اینكه پیرزنی به نام «مش مریم» در جزیره زندگی می‌كند كه به اعتقاد بومیان همان دختر است.

در هر صورت، پس از آنكه كشتی به گل نشست، هیئت‌های مختلفی به جزیره اعزام شدند تا با بررسی اوضاع، راهكاری برای كشتی پیدا كنند. با وجود تلاش‌های زیادی كه به‌منظور حركت كشتی انجام شد؛ بعد از گذشت ۸۰ روز تلاش یدك‌كش هلندی، نتیجه‌ای به دست نیامد. در نهایت، حاصل محاسبات آن‌ها از این قرار بود كه هزینه خارج‌كردن كشتی از گل، صرفه اقتصادی ندارد. پس كشتی به حال خود رها شد و تا به امروز كسی به‌درستی نمی‌داند كه علت اصلی این ماجرا چه بود.

طبق گفته بومیان جزیره، یونانی‌ها پس از ترك كشتی آن را به آتش كشیدند و شاهد سوختن آن بودند. این موضوع احتمالا صحت دارد؛ زیرا امروزه هیچ عنصر غیرفولادی در بدنه و عرشه كشتی دیده نمی‌شود.

داخل كشتی یونانی

كشتی یونانی كیش-G8czUWU2Wk

كشتی یونانی با گذشت زمان و در اثر رطوبت هوا پوسیده است. در دوره‌ای كوتاه نیز اجازه تردد به داخل كشتی تحت شرایط خاص داده می‌شد كه همین موضوع روند تحریب كشتی را تسریع كرد.

فرسودگی كشتی بسیار زیاد است؛ به‌خصوص بخش زیری كشتی كه به‌خاطر برخورد با امواج دریا و شوری آب پوسیده شده و ممكن است به اعماق آب فرو رود. در حال حاضر، این كشتی به محل زندگی موجودات دریایی تبدیل شده و وضعیت ایمنی آن به‌حدی است كه دیگر كسی نمی‌تواند در آن پا بگذارد.

هر چند سال پایداری كشتی كمتر می‌شود و بخشی از آن فرو می‌ریزد؛ اتفاقی كه برای عقب كشتی افتاد. حالا بدنه كشتی در حال تكه‌تكه شدن و فروریختن در آب است و كسی نمی‌داند تا چند سال دیگر امكان تماشای آن وجود دارد. از آنجا كه هزینه نگهداری و مرمت آن به‌صرفه نیست، این كشتی زیبا احتمالا در چند سال آینده از جاذبه‌های گردشگری جزیره حذف خواهد شد.

شرایط بازدید از كشتی یونانی

كشتی یونانی كیش-XQxyz7cjib

در حال حاضر امكان بازدید از داخل كشتی وجود ندارد. با اینكه شاید تصاویری از غواصی در حوالی كشتی یونانی دیده باشید، به‌دلیل خطرات زیادی كه غواصی در زیر كشتی می‌تواند به وجود آورد، چنین برنامه‌ای توسط كلوپ‌های غواصی ارائه نمی‌شود. احتمالا تصاویر ذكرشده مربوط به غواصان حرفه‌ای یا زمانی است كه كشتی یونانی در وضعیت خوبی قرار داشت.

همچنین شاید برخی افراد خواسته‌اند كه تا قبل از فروریختن كامل كشتی، درون آن را ببینند؛ اما به‌دلیل برندگی آهن‌ها نتوانسته‌اند بیش از حد جلوتر بروند.

تفریحات و جاهای دیدنی اطراف كشتی یونانی

كشتی یونانی كیش-tnTdl4K0Vc

تماشای غروب آفتاب

اكثر گردشگرانی كه به كیش سفر می‌كنند، لحظه‌های پایانی روز را به بازدید از كشتی یونانی اختصاص می‌دهند تا از تماشای غروب آفتاب حیرت‌انگیز آن لذت ببرند.

عكاسی از كشتی یونانی

كشتی یونانی در هر زمان از روز، سوژه خوبی برای عكاسی است و یادگاری ویژه‌ای از جزیره به حساب می‌آید كه هیچ‌گاه فراموش نخواهید كرد. در واقع، حتی اگر به‌عنوان یك عكاس آماتور با تلفن همراه‌تان عكس می‌گیرد، با كمی ذوق و خلاقیت می‌توانید تصاویر نابی از این كشتی ثبت كنید.

ساعتی در نزدیكی كشتی قرار دارد كه به‌شكل سكان است، بسیاری از گردشگران از این محل، سوژه‌های جالب عكاسی را شكار می‌كنند و عكس‌های متفاوتی می‌گیرند. علاوه بر این، مجسمه‌ها و سازه‌های دیگری در نزدیكی كشتی قرار دارد كه بسته به سلیقه‌تان می‌توانید از آن زوایا اقدام به عكاسی و ثبت لحظه‌ها كنید.

شترسواری و اسب‌سواری

كشتی یونانی كیش-uKJNvaD9dX

یكی از تفریحاتی كه گردشگران می‌توانند هنگام بازدید از كشتی یونانی انجام دهند، شترسواری و اسب‌سواری است كه بی‌شك تجربه متفاوتی را برایتان رقم خواهد زد.

پارك ساحلی كشتی یونانی

مسئولان كیش به‌بهانه وجود كشتی یونانی، پارك ساحلی جذابی با امكانات متنوع در نزدیكی آن احداث كرده‌اند تا گردشگران ضمن بازدید از كشتی، به تفریح بپردازند.

كشتی یونانی كیش-hUGuCHkCZC
این پارك ۶۰ هزار مترمربعی در محوطه ساحلی كشتی یونانی قرار دارد و علاوه بر اینكه امكان كرایه دوچرخه از آن وجود دارد؛ می‌توانید از بوفه پارك، خوراكی و تنقلات بخرید. ضمن اینكه پارك ساحلی مجهز به پاركینگ است و در صورتی كه با خودرو راهی جزیره شده‌اید، خودروی خود را در این محل پارك كنید و با خیال راحت به‌طرف كشتی یونانی بروید.

پارك آبی اوشن

كشتی یونانی كیش-3os9qQkgoU

پارك آبی اوشن یكی دیگر از جاذبه‌های جزیره كیش است كه حدودا در هشت كیلومتری كشتی یونانی قرار دارد. این پارك كه به‌عنوان بزرگ‌ترین پارك آبی روباز ایران شناخته می‌شود، مجهز به استخر، سونا و جكوزی‌، امكانات موج‌سواری، اسپا و... است.

از آنجا كه این پارك از سیستم گرمایشی برای فصول سرد استفاده می‌كند؛ در هوای خنك نیز می‌توانید از آن لذت ببرید. جالب است بدانید كه پارك آبی اوشن، تنها پارك آبی روباز كشور ویژه خانم‌ها است!

روستای باغو

كشتی یونانی كیش-cBnDPCllJk

روستای باغو به‌لطف خانه‌های گلی زیبا و جاذبه‌هایی همچون مسجد روستا و درخت لور، به مقصد بسیاری از گردشگران كیش تبدیل شده است. ضمن گشت‌وگذار در این روستا می‌توانید با ساكنان بومی معاشرت كنید و با گویش خاص آن‌ها آشنا شوید.

گفته می‌شود كه در گذشته، پیرزنی ۱۰۰ ساله به نام باغو در این روستا زندگی می‌كرد و زمان تصرف كیش به دست پرتغالی‌ها، سربازان برای اشاره به روستا، از نام این پیرزن استفاده می‌كردند.

شهر حریره

كشتی یونانی كیش-7j1icZDJql
شهرحریر با كشتی یونانی حدود ۱۱ كیلومتر فاصله دارد و انتخابی عالی برای علاقه‌مندان به تاریخ محسوب می‌شود. از بقایای این شهر بزرگ می‌توان به یك مجموعه ساحلی، حمام، مسجد، كارگاه شیشه‌گری، قنات و عمارت اعیانی اشاره كرد كه بهتر است در فصل پاییز و زمستان از آن دیدن كنید كه هوای مطلوبی در جزیره وجود دارد. شهر حریره در سال ۱۳۷۶ هجری شمسی در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت و می‌توانید به‌ رایگان از آن دیدن كنید.

 

پرسش‌های متداول

علت به گل نشستن كشتی یونانی چیست؟

فقدان فانوس دریایی در این منطقه، اشتباه محاسباتی كاپیتان كشتی و عمق كم دست‌به‌دست هم دادند و این اتفاق را رقم زدند.

چرا كشتی یونانی به این نام خوانده می‌شود؟

از آنجا كه كشتی متعلق به یونانی‌ها بود، به كشتی یونانی معروف شد.

وضعیت فعلی كشتی یونانی چگونه است؟

در حال حاضر، این كشتی به محل زندگی موجودات دریایی تبدیل شده و وضعیت ایمنی آن به‌حدی است كه دیگر كسی نمی‌تواند در آن پا بگذارد.

آیا امكان بازدید از داخل كشتی یونانی وجود دارد؟

به‌دلیل خطرات زیادی كه غواصی در زیر كشتی می‌تواند به وجود آورد، چنین برنامه‌ای توسط كلوپ‌های غواصی ارائه نمی‌شود.