ریپورتاژ آگهی
آریا شهر (بالاده )

آریا شهر (بالاده )

آریاشهر (بالاده) شهری است در بخش جـِره و بالاده شهرستان كازرون استان فارس در جنوب ایران. آریاشهر (بالاده) شهری است در ۴۵ كیلومتری جنوب خاوری شهر كازرون رود جره از جنوب آن می‌گذرد.
  • 1400/11/11
  • استان : فارس
  • شهر : کازرون
  • دسته : شهر-استان
آدرس : آریاشهر (بالاده) در راه اصلی شهرهای كازرون – فراشبند و در دشتی در قسمت میانی بخش جره و بالاده قرار دارد.
تلفن : 66059000-021

آریاشهر (بالاده) شهری است در بخش جـِره و بالاده شهرستان كازرون استان فارس در جنوب ایران.

آریاشهر (بالاده) شهری است در ۴۵ كیلومتری جنوب خاوری شهر كازرون رود جره از جنوب آن می‌گذرد. آریاشهر (بالاده) در راه اصلی شهرهای كازرون – فراشبند و در دشتی در قسمت میانی بخش جره و بالاده قرار دارد. فاصله آن در جنوب با آبادی جره حدود شش كیلومتر و با شهر فراشبند حدود ۵۸ كیلومتر است. این شهر از راه‌های فرعی با آبادی‌های بخش مرتبط است.

آتشكده بزرگ گره یا چهارطاق جره متعلق به دوره ساسانی، بر روی تپه‌ای نزدیك شهر آریاشهر (بالاده) و مشرف بر شهر قدیمی جره از دیدنی‌های آن است. بازمانده‌های تاریخی و سنگ نوشته‌های مهمی از روزگار هخامنشی و ساسانی در این منطقه به جای مانده‌است.این آتشكده یكی از پنج آتشكده‌ای است كه مهرنرسی وزیر بهرام پنجم در بین كازرون تا فراشبند بنا نمود.
دكتر رضا ملك‌زاده وزیر سابق بهداشت ایران زادهٔ این شهر است. جره (گِره پیشین) دهستان معروف بالاده است. نرگس‌زار معروف بالاده در این دهستان واقع شده‌است كه همه ساله بازدیدكننده‌های بسیاری رااز تمام شهرستان های اطراف برای دیدن این نرگس‌زار به خود جذب میكند نرگس‌های بالاده به خاطر مرغوبیت زیاد خواهان زیادی دارد و به شهرهای اصفهان، تهران، حاشیه‌های جنوبی خلیج فارس و… صادر می‌شود.

آریا شهر (بالاده )-WnRLR3zOul