ریپورتاژ آگهی
باغ گلستان تبریز

باغ گلستان تبریز

باغ گلستان تبریز كه نام دیگر آن باغ فجر می‌باشد، یكی از بوستان‌های قدیمی و مشهور شهر تبریز است كه در سال ۱۳۰۸ خورشیدی در ا
  • 1400/11/11
  • استان : آذربايجان شرقي
  • شهر : تبريز
  • دسته : باغ های ایران
آدرس : استان آذربایجان شرقی، تبریز، خیابان امام، ایستگاه مترو قونقا
تلفن : 66059000-021

باغ گلستان تبریز كه نام دیگر آن باغ فجر می‌باشد، یكی از بوستان‌های قدیمی و مشهور شهر تبریز است كه در سال ۱۳۰۸ خورشیدی در اراضی گورستان گجیل احداث شد. این باغ در بخش غربی شهر تبریز در میان خیابان‌های منجم، ملل متحد، نادری و قونقاباشی* قرار گرفته است و از قدیم به عنوان گردشگاه عمومی و باغ ملی شهر، مورد توجه مردم بوده است و مردم پس از خرید از بازار، در این باغ استراحت می‌كردند. متأسفانه در سال ۱۳۷۴ دیوارهای تاریخی این باغ به دلایل نامعلومی برداشته شد و همین امر باعت شد زیبایی باغ تا حدودی از بین برود.

باغ گلستان علاوه بر فضای سبز، دارای شهربازی كوچكی نیز می‌باشد كه در آن امكاناتی همچون چرخ و فلك، قایق‌سواری، ماشین‌سواری و … وجود دارد و مورد استقبال مردم به ویژه كودكان قرار می‌گیرد.

*قونقا اصطلاحاً به قطار شهری گفته می‌شد كه در گذشته با اسب كشیده می‌شد.

 

باغ گلستان تبریز-8w2PpkB3no

چندین قرن پیش زمانی كه زبیده خاتون همسر هارون الرشید در تبریز بعد از یك مدت بیماری سلامتی خود را بدست آورد دستور داد تا باغی زیبا و سرسبز در این شهر برپا كنند. اما بعد از چند مدت در عالم رویا باغش را به صورت درختانی با میوه هایی از جنس سر انسان دید، بنابراین دستور داد تا این باغ را به گورستان تبدیل كنند. گورستان كه بعدها  گجیل نامیده می شود  به مقبره عرفای تبریز  شهرت داشته و بزرگان بسیاری در آن به خاك سپرده می شوند. بر اساس برخی مستندات احتمالا محل خاكسپاری شمس تبریزی نیز همین گورستان بوده است. اما در اوایل حكومت پهلوی مقارن با سال ۱۳۰۸ ه.ش این گورستان كه تبدیل به یك ویرانه شده بود، تخریب می شود.باغ گلستان تبریز-wkodgXSFca
تخریب این گورستان با مخالفت های فراوانی روبرو می شود ولی در نهایت جای این گورستان را یك پارك وسیع و زیبا فرا می گیرد. این پارك كه پارك گلستان نامیده می شود تبدیل به اولین پارك درون شهری شهر تبریز میشود كه وسعتی برابر با ۵۲ هزار هكتاردارد. مردم به سرعت از این پارك جدید استقبال كرده و روز بر روز بر محبوبیت این پارك افزوده می شود.  سال ها بعد با نصب وسایل بازی كودكان  و یك شهربازی كوچك، پارك گلستان پای ثابت تفریح خانواده های تبریزی می شود. این پارك علاوه بر داشتن درختان كهنسال و طبیعت سرسبز، به داشتن فواره های بلند و متعدد نیز شهره بوده است. بسیاری از قدیمی های تبریز به خاطر دارند كه روزگاری هر كسی كه به بازار تبریز سر می زد، حتما لحظاتی را در این پارك زیبا سپری می كرد. دور تا دور باغ گلستان دیواری قرار داشته كه آن را از خیابان های اطراف جدا می كرده است كه در اواسط دهه هفتاد دیوار برچیده می شود.

باغ گلستان تبریز-TLZ7dDSJYe

با ساخته شدن پارك ها و مراكز تفریحی جدید از محبوبیت این پارك كاسته می شود. این پارك در طول چند دهه اخیر نیز دستخوش تغییرات فراوانی شده است. علاوه بر نصب نیمكت، كف سازی پارك و رسیدگی به چیدمان آن، تمام وسایل بازی و شهربازی باغ گلستان به همراه فواره های قدیمی پارك جمع آوری می شوند. احداث یك ایستگاه مترو نیز باعث از بین رفتن بخشی از محیط پارك می شود. شهرداری تبریز به پاس گرامی داشتن شمس تبریزی یادمانی را در مكان قبلی فواره ها نصب می كند. این یادمان زیبا از هشت مناره بلند تشكیل شده است كه نمایانگر هشت در ورودی بهشت است. بر روی این یادمان اشعاری از شمس تبریزی حك شده است و حالا بسیاری این بوستان را به نام پارك شمس می شناسند. با وجود تمام تغییرات هنوز هم پارك گلستان یكی از زیباترین بوستان های شهری تبریز است.

 

باغ گلستان تبریز-AcUHtrqTra

باغ گلستان تبریز-ed41YwNPxE

باغ گلستان تبریز-1wg29W82gd

باغ گلستان تبریز-IXZnM23oT8