ریپورتاژ آگهی
آبشار افجه

آبشار افجه

آبشار افجه در موقعیت جغرافیایی E514203 N355204 در استان تهران واقع است. آبشار «پسچویك» در فاصله ۵/۱ كیلومتری شمال شرقی
  • 1400/11/11
  • استان : تهران
  • شهر : لواسان
  • دسته : آبشارهای ایران
آدرس : تهران- لواسان- جاده اوشان، فشم- روستای افجه
تلفن : 66059000-021

آبشار افجه در موقعیت جغرافیایی E514203 N355204 در استان تهران واقع است. آبشار «پسچویك» در فاصله ۵/۱ كیلومتری شمال شرقی افجه و در یال كوه مشرف به دشت هویج، قرار دارد. این آبشار حدود ۱۵ متر ارتفاع دارد و اطراف آن را درختان بلندی فرا گرفته اند. شت هویج یا گرچال محوطه بسیار سرسبزی است كه انواع محصولات سردسیری در آن كاشته می‌شود. در ضلع شمالی این دشت چشمه‌هایی وجود دارد كه در كنار آن ردیفی از درختان بید قد برافراشته اند. در ضلع شمالی غرب دشت هویج در مسیر صعود به قله آتشكده دشت سبواستان با درختان گردو، و گیلاس قرار دارد.
افجه دارای انواع گیاهان دارویی با ارزش مانند آویشن، گل گاوزبان، مخلصه، چز، گل برنجاس، گل ختمی، اولیله، گل بابونه، اراز، شكر تاقار، گل سرنگین، زرعی، شیرین بیان و همچنین گیاهان دارویی خوراكی مانند تره، موسیر، بونسر، سیر دنگ، چاوك، گنه بو، كنگر، مچه، شنگ، كاردی، لواس، كاشنی، پونه، خلفه، خاشان ریزه و غیره است.
دره ضلع شمالی افجه مناظر زیبا و جذابی دارد. این دره در فصول مختلف سال مورد توجه هزاران گردشگر قرار می‌گیرد، به ویژه آن كه دره مذكور، مسیر عبور كوهنوردانی است كه برای فتح قله‌های آتشكده، ساكا، یخچال و مهرچال عزیمت می‌كنند. گفته می‌شود راه قدیمی افجه، مسیر پادشاهان صفوی در عبور از افجه به دشت لار برای شكار و تفرج بوده است. آثار كاروانسرای صفوی در آن سوی دیواره صخره‌ای كوه و در انتهای دره، از یادگارهای آن دوره است.‏ دسترسی به این روستا از طریق لواسان و جاده اوشان ـ فشم امكانپذیر است.‏

 

آبشار افجه-yqUgYpq8H2



آبشار افجه-gI6QSkh3dZ