ریپورتاژ آگهی
آبشار سمبی

آبشار سمبی

آبشار سمبی در موقعیت جغرافیایی N363757 E534436 در استان مازندران واقع شده است. این آبشار دز نزدیكی روستای یخكش از توابع شهرستان بهشهر
  • 1400/11/11
  • استان : مازندران
  • شهر : بهشهر
  • دسته : آبشارهای ایران
آدرس : استان مازندران- شهرستان بهشهر- روستای یخكش
تلفن : 66059000-021

آبشار سمبی در موقعیت جغرافیایی N363757 E534436 در استان مازندران واقع شده است. این آبشار دز نزدیكی روستای یخكش از توابع شهرستان بهشهر قرار دارد. روستا در ۵۴ كیلومتری شرق شهرستان بهشهر ودر منطقه هزار جریب بخش یانه سر قرار دارد. یخكش از شمال به جنگلهای انبوه رشته كوه البرز ومنطقه شكار ممنوع هزار جریب و از جنوب به رودخانه بزرگ نكا كه بسمت شهرستان نكا جاریست وصل و از شرق به روستای اوارد كه جز حوزه استحفاظی شهرستان گلوگاه وصل واز غرب به روستای پچیم منتهی میشود. جنگلهای انبوه این روستا با داشتن درختان سر به فلك كشیده ای چون سوردار وسرخ دار، موزی، انجیلی و كچب و…مناظر زیبایی ایجاد كرده اند. منطقه دارای حیات وحش بسیار غنی همچون پلنگ، خرس، گرگ، روباه، شغال و پرندگانی از قبیل تیرنگ، كبك، كبوتر صحرایی و… است.

آبشار در مسیر رودخانه سمبی ایجاد شده است. آبی كه كه از داخل ارتفاعات اطراف سرچشمه میگیرد بعد از ۲۰۰ متر جاری شدن در جنگل از ارتفاع ۳۰ متری از جند مسیر به پایین میریزد. در پایین دست آبشار بركه زیبایی نیز ایجاد شده است كه از دیگر جذابیتهای این منطقه است.

 

آبشار سمبی-sN8JVyaBh5

آبشار سمبی یكی از شگفتی‌های طبیعت و جاذبه های گردشگری مازندران است. این آبشار در نزدیكی روستای یخكش یكی از توابع شهرستان بهشهر واقع شده است. یخكش میان جنگل‌های هزارجریب و رودخانه نكا قرار گرفته و چشم‌انداز بی‌نظیری دارد.

از تهران راهی مقصد بهشهر شده، سپس به سمت گرگان رهسپار شوید. در مسیر گرگان، جاده فرعی‌ای است كه پاسند نام دارد. با گذر از این جاده آسفالته به دوراهی یخكش می‌رسید. سمت چپتان را پیش بگیرید و تا مهربان رود پیش روید. حالا به آبشار سمبی رسیده‌اید.

روستای یخكش از شرق به روستای اوارد كه جز حوزه استحفاظی شهرستان گلوگاه است وصل و از غرب به روستای پچیم منتهی میشود.

آبشار سمبی-2GRF5hyjY7

آبشار سمبی چگونه است؟

آبشار در مسیر رودخانه سمبی ایجاد شده است. آبی كه كه از داخل ارتفاعات اطراف سرچشمه میگیرد بعد از ۲۰۰ متر جاری شدن در جنگل از ارتفاع ۳۰ متری از چند مسیر به پایین میریزد. در پایین دست آبشار بركه زیبایی نیز ایجاد شده است كه از دیگر جذابیتهای این منطقه است.

این آبشار در نزدیكی جاذبه‌های دیگری مثل ییلاق یخكش، آبشار اسپه او و مجموعه عباس‌آباد واقع شده است.

سنگ‌های روی آبشار لیز نیستند و می‌توانید روی آنها رفته و به وسط آبشار برسید. البته اگر بتوانید در برابر خنكی آبی كه روی بدنتان می‌ریزد، مقاومت كنید. آب آبشار آنقدر یخ است كه فراموش می‌كنید آن طرف‌تر تابستان است و خورشید سوزان وسط آسمان با لجبازی تمام ایستاده است. با وجود تابش خنك آفتاب، اگر خیس هم شوید، چندان احساس سرما نخواهید كرد.

آبشار سمبی-RHNDSbzsKV

از چه شهرهایی باید گذر كرد و به آبشار سمبی رسید؟

اگر از سمت تهران به قصد آبشار سمبی حركت می‌كنید باید خودتان را به شهرستان بهشهر برسانید. حتی اگر مقصد دیگری هم دارید، می‌توانید یك نصف روز به این آبشار سری بزنید. بعد از بهشهر به سمت گلوگاه و از آنجا به كیاسر بروید. بعد از طی مسیری در جاده كیاسر به جاده جنگلی زیبایی می‌رسید. از آن جاده‌ها كه در یك طرف كوه و در یك طرف دره‌های پر از جنگل دارد. جالب است كه در این دره‌ها و كنار جاده روستاهای زیادی وجود دارند. روستاهایی كه هنوز سبك و سیاق مازندرانی خود با آن شیروانی‌های حلبی حفظ كرده‌اند.

آبشار سمبی-0bd7GKLfeh

جنگلهای انبوه این روستا با داشتن درختان سر به فلك كشیده ای چون سوردار وسرخ دار، موزی، انجیلی و كچب و…مناظر زیبایی ایجاد كردن. منطقه دارای حیات وحش بسیار غنی همچون پلنگ، خرس، گرگ، روباه، شغال و پرندگانی از قبیل تیرنگ، كبك، كبوتر صحرایی و… است. 

بهترین زمان برای بازدید از آبشار سمبی

آبشارهای شمال كشورمان اغلب مقصدی مناسب برای سفرهای تابستانی و بهاری هستند. آبشار سمبی نیز از این قاعده مستثنا نیست. زمستان كه رخت بربست، بهترین زمان سفر به آبشار سمبی فرا می‌رسد. البته پاییزهای هفت رنگ این منطقه جذابیت خودش را دارد. هركدام از این فصل‌ها را كه برای سفر به آبشار سمبی انتخاب كنید، مناسب است.

وسایل مورد نیاز در سفر به آبشار سمبی

بازدید از آبشار سمبی یعنی طی یك مسافت جنگلی و گذر از رودخانه مهربان رود! چنین مسئله ای ضرورت استفاده از كفش های استاندارد برای جنگل پیمایی را نمایان می سازد.

با توجه به فصلی كه برای مسافرت انتخاب كرده اید، بهتر است لباس مناسب نیز استفاده كنید. در كل، هوای جنگل ها و بخصوص كنار رودخانه ها و آبشارها در مقایسه با میانگین دمای شهرستان مقصد خنك تر هستند، بنابراین بهتر است لباس گرم به همراه داشته باشید. این امر در خصوص كسانی كه می خواهند اول صبح و یا غروب در كنار آبشار باشند ضرورت بیشتری دارند.

 

آبشار سمبی-Rwe6avDT6C

آبشار سمبی-HuXQzvfG9g