ریپورتاژ آگهی
آبشار امدوا

آبشار امدوا

آبشار امدوا یا جلنگ جلینگ در موقعیت جغرافیایی N360745 E533633 در استان مازندران واقع است. آبشار جلنگ جلینگ در شرق روستای
  • 1400/11/11
  • استان : مازندران
  • شهر : کياسر
  • دسته : آبشارهای ایران
آدرس : استان مازندران- كیاسر- شرق روستای تیلك و غرب روستای پایین ده
تلفن : 66059000-021

آبشار امدوا یا جلنگ جلینگ در موقعیت جغرافیایی N360745 E533633 در استان مازندران واقع است. آبشار جلنگ جلینگ در شرق روستای تیلك و غرب روستای پایین ده و جنوب غربی منطقه دوسرشمار قرار دارد . این تفریحگاه دارای ویژگی های منحصر بفرد و چشم اندازهای زیبایی است. ایم آبشار در حدود ۱۴ متر ارتفاع دارد. چند راه دسترسی به این تفریحگاه وجود دارد : در منطقه دوسرشمار از دشت آیسر یا كرسكلا و عبور از ” پایین ده دره ” و از روستای تیلك هم از مسیر “پشت امدوا ” می توان به این چشمه و آبشار رسید اما اكثر اهالی منطقه دوسرشمار ترجیح می دهند جهت رفتن به این تفریحگاه از مسیر روستای پایین ده بگذرند.

این منطقه حدودا در ارتفاع ۲۵۰۰ تا ۲۸۰۰متری قرار داشته و آب و هوای كوهستانی و سردی دارد. بالاده در واقع در جنوب شرقی ساری و شمال سمنان و بین رشته كوه‌های البرز كه از غرب به شرق كشیده شده‌اند – جایی كه رطوبت و خنكای جنگل در كویر سمنان رو به خشكی می‌گراید- قرار گرفته است.‌ بارش نخستین برف پاییزی در آبان بر بلندای كوه چهارنو شروع می‌شود و برف تا اوایل خرداد در دره‌های این منطقه باقی می‌ماند. در فصل بهار سراسر منطقه با گل‌های رنگارنگ وحشی و شكوفه‌های درختان آذین‌بندی می‌شود و عطر گل‌های بهاری مشام آدمی را می‌نوازد و چشم‌اندازی‌هایی بدیع به وجود می‌آورد. در فصل تابستان نیز كه هوای مازندران در اغلب مناطق دست‌كم به ۳۸درجه سانتی‌گراد می‌رسد و به‌خاطر رطوبت بالا نفس كشیدن برای انسان مشكل می‌شود، در این منطقه گرمای هوا به ندرت به ۲۰درجه می‌رسد.
در شمال روستای بالاده قله شاهدژ قرار دارد كه در واقع سمبل و نماد این روستاست.
دامنه‌های شاهدژ تا ارتفاع ۲۵۰۰متری پوشیده از جنگل است و در تاج قله، دیوار سنگی
سفید و براقی در آفتاب پرنور كوهستان چون نگینی درخشان بر مخملی زمردین دیدگان را به خود معطوف می‌دارد. در بالای این قله زمینی سرسبز و نیمه‌هموار با پوشش علفی حدود یك‌هزار مترمربع قرار دارد كه نشانه‌‌ای از دژ و اماكن مسكونی كهن در آن به چشم می‌خورد؛ البته امروزه جز تكه‌های خشت و سنگ‌چین‌ خرابه‌هایش چیزی از آنها باقی نمانده است.

 

آبشار امدوا-hom35Kfz2i

آبشار امدوا-yz8JlXji79

آبشار امدوا-pgVmSp9IF7

آبشار امدوا-3YSKOltLIK