ریپورتاژ آگهی
امامزاده سید بهلول

امامزاده سید بهلول

این مزار قدیمی‌ترین مزار خوی می‌باشد و از تاریخ دقیق فوت سید بهلول، (از نوادگان امام علی النقی (ع)) و شرح حال وی اطلاعی در دست نمی‌باشد.بر روی سنگ قبر این امامزاده كه قدمت طولانی دارد، نوشته‌هایی به زبان عربی وجود دارد كه شامل تاریخ وفات وی و اسم و لقب و … است؛ ولی نصف نوشته‌ها كه مربوط به تاریخ وی نیز می‌باشد.
  • 1400/11/11
  • استان : آذربايجان غربي
  • شهر : خوي
  • دسته : امامزاده های ایران
آدرس : آرامگاه امامزاده سید بهلول، در سه كیلومتری از مركز شهر خوی و در سمت غرب شهر قرار دارد
تلفن : 66059000-021

آرامگاه امامزاده سید بهلول، در سه كیلومتری از مركز شهر خوی و در سمت غرب شهر قرار دارد.این مزار قدیمی‌ترین مزار خوی می‌باشد و از تاریخ دقیق فوت سید بهلول، (از نوادگان امام علی النقی (ع)) و شرح حال وی اطلاعی در دست نمی‌باشد.بر روی سنگ قبر این امامزاده كه قدمت طولانی دارد، نوشته‌هایی به زبان عربی وجود دارد كه شامل تاریخ وفات وی و اسم و لقب و … است؛ ولی نصف نوشته‌ها كه مربوط به تاریخ وی نیز می‌باشد.

این امامزاده در بین اهالی خوی و اطراف آن از احترام فوق‌العاده‌ای برخوردار است و مردم برای رفع مشكل و گرفتاری‌ها و برآورده شدن حاجات به زیارت وی می‌روند و معمولاð پول نقد یا سایر اجناس مورد نیاز زوار را به امامزاده وقف نموده یا گوسفندانی را جهت آن نذر و قربانی می‌كنند.همچنین در حدود ۵۰۰ متری این امامزاده، امامزاده‌ی دیگری نیز وجود دارد كه مشهور به ”بالا امامزاده“ یا ”امامزاده كوچك” می‌باشد و به نقل از اهالی برادر كوچكتر مرحوم سید بهلول می‌باشد.كرامات زیادی از این دو امامزاده پیرامون برآورده شدن حاجات و شفای مریضان مشاهده شده است.

امام زاده سید بهلول این امام زاده در محله‌ای به همین نام در شهرستان خوی واقع گردیده و بزرگترین مكان زیارتی این شهر است. كه اكثر رجال مذهبی و سیاسی و نامی این شهر در این مكان مدفون هستند.نقل است جنازه این سید پس از قتل توسط عباسیان كه دشمن سر سخت علویان بودند، در این محل كه گندم زاری بوده است به صورت شبانه و پنهانی مدفون گردیده بود.كه كشاورز این مزرعه هنگام آبیاری آن متوجه می شود آب در قسمتی از زمین فرو نرفته و جمع می شود. به موضوع كشاورز حساس می شود و پس از كندن زمین برای علت این امر، به جنازه سید بهلول می رسد.شیعیان اندكی را كه در شهر بودند(اكثر جمعیت شهر اهل تسنن بوده و بسیاری هنوز بر دین مسیح بودند) را خبر می كند تا در آن مكان دفنش می كنند.

به استناد سنگ قبر مرمری كه سال ۱۳۷۶ خورشیدی در این مكان كشف گردیده، وی با دو نسل ، منسوب به امام علی النقی می‌باشند كه در سال ۳۲۷ هجری پیكرش در این مكان دفن شده‌است. داخل حرم آیینه كاری و منقش كاری زیبایی به چشم می‌خورد.این بنای مذهبی تا كنون بیش از ۳ بار تجدید بنا و بازسازی گردیده است كه آخرین بازسازی آن مربوط به سال ۱۳۶۷ می باشد.هم اكنون نیز( سال۱۳۹۱) طرح های گسترش حرم در مورد ایجاد بناهای جدید در اطراف آن در دست اجراست .طرح گسترش و رهاسازی مسیر این امام زاده تا مزار شمس تبریزی كه در فاصله ۸۰۰ متری آن است ، در سال های اخیر با جدیت طرح های مطالعاتی آن در شرف تكمیل و اجرا است. در راستای توسعه امكانات زیارتی و گردش گری این مكان زیارتی، هتل بزرگ و مجهزی در سال ۱۳۹۰ در نزدیك این مكان مذهبی افتتاح گردیده است.اطراف این مكان مذهبی از دیر باز به عنوان مكانی مقدس برای دفن اموات بود. كه در سال ۱۳۵۹ بخشی بزرگی از این گورستان را دولت تملك نموده و در آن اقدام به ساخت مدرسه و در مانگاه كرد

در این گورستان در سال ۱۳۰۵ سیدی به نام میر هادی سید كوثری مدفون می گردد. سالیان بعد كه گورستان بزرگ امام زاده تبدیل به مراكز دولتی می گردد، آرامگاه او به علت احترام فوق العاده وكثرت زایران وی تخریب نمی شود و به صورت زیارتگاهی كه ۲۳ متر زیر بنا دارد مورد بازسازی و بر بالای آن گنبد و گلدسته ای ساخته می شود.كه هم اكنون به نام مقبره( میر هادی آقا)در بین مردم مورد زیارت قرار می گیرد.ایشان از ساكنان منطقه قفقاز ایران بود كه پس از تسلط روس ها به آن منطقه و افزودن این سرزمین بر قلمرو خود در زمان قاجار، ملك و خانه و كاشانه خود را ترك و به شهر خوی مهاجرت می نمایند.داخل این زیارت گاه آرامگاه خانوادگی ایشان است.نقل است خود این سید مكان دقیق دفن خود را كه هم اكنون در آن مدفون است، قبلا مشخص و وصیت كرده بود

امامزاده سید بهلول-SKbBlv4wnk

امامزاده سید بهلول-japhnexnmG

امامزاده سید بهلول-fEbdrkKX9c