ریپورتاژ آگهی
آبشار او اسپید

آبشار او اسپید

آبشار او اسپید در موقعیت جغرافیایی N313820 E510502 در استان چهار محال و بختیاری قرار دارد. از آبشار آب سفید در نوشته ها به صورت‌های
  • 1400/11/11
  • استان : چهارمحال و بختياري
  • شهر : بروجن
  • دسته : آبشارهای ایران
آدرس : استان چهارمحال و بختیاری- ۷۵ كیلومتری جنوب غربی بروجن(به طرف لردگان)
تلفن : 66059000-021

آبشار او اسپید در موقعیت جغرافیایی N313820 E510502 در استان چهار محال و بختیاری قرار دارد. از آبشار آب سفید در نوشته ها به صورت‌های گوناگونی یاد شده است. از جمله: آب سفید، آب اسپید، آب سپید، توف سفید، او اسپید. از بین این عنوان ها، متداول‌ترین آن ها «آب سفید» است كه در زبان محلی این واژه با گویش بختیاری به «او اسپید» معروف شده است. شرایط ویژه، حجم زیاد آب و ارتفاع ریزش یكنواخت و صخره ای این آبشار، ویژگی منحصر به فردی را سبب شده تا سپیدی افسون گری را بوجود آورده و بدین گونه لقب آب سفید را شناسه ی خود می كند. آبشار آب سفید سبزكوه به لحاظ صعب العبور بودن جاده ی دسترسی، یكی از بكرترین و ناب ترین آبشارهای استان و كشور است كه در بخش گندما ن شهرستان بروجن چهار محال و بختیاری واقع شده است.

این آبشار در فاصله ی حدود ۷۵ كیلومتری جنوب غربی بروجن(به طرف لردگان) قرار دارد كه حدود ۵۰ كیلومتر آن جاده ی آسفالته، ۱۳ كیلومتر خاكی(روستای دوراهان تا سلطان ابراهیم) و مابقی ۱۲ كیلومتر آن جاده مالرو و صعب العبور است. آب سفید بسیار خنك و كم همتا با دبی متوسط حدود ۳ متر مكعب در ثانیه از ارتفاعات پوشیده از برف سبزكوه زیبای بختیاری سرچشمه می گیرد و پس از ایجاد مناظر چشم نواز و تفرجگاه های پر رمز و راز، در آغوش رودخانه ونك به سرشاخه های كارون خروشان و زیبا پیوند می خورد.
آب سفید با سختی املاح معدنی در حد سبكی ۱۴۰ به عنوان یكی از سبكترین و سالم ترین آب های ایران و جهان اعلام شده است كه این ویژگی ممتاز، آن را در بین آبشارهای دنیا بی نظیر و یا دست كم كم نظیر ساخته است، به طوری كه مردم محلی معتقدند این آب شفابخش بوده و برای درمان كلیه و بیمارهای گوارشی بسیار مطلوب است. اختصاصات ناهمتای آب سفید در منطقه‌ی حفاظت‌شده‌ی سبزكوه، پتانسیل اسرارآمیزی را برای خلق یك فضای شگفت‌انگیز اكوتوریسمی فراهم آورده است كه بعید است نتواند از هر عاشق طبیعتی هوش برباید.

 

آبشار او اسپید-0ucGczrErC

آبشار او اسپید-FJiUWjIawS