ریپورتاژ آگهی
آبشار ایلان دره سی

آبشار ایلان دره سی

آبشار ایلان دره سی در موقعیت جغرافیایی N365939 E482907 در استان زنجان واقع است. این آبشار در دره ایلان دره سی واقع در ۲ كیلومتری
  • 1400/11/11
  • استان : زنجان
  • شهر : زنجان
  • دسته : آبشارهای ایران
آدرس : استان زنجان- ۲ كیلومتری شرق روستای ماری - منطقه دربند سرخ آباد
تلفن : 66059000-021

آبشار ایلان دره سی در موقعیت جغرافیایی N365939 E482907 در استان زنجان واقع است. این آبشار در دره ایلان دره سی واقع در ۲ كیلومتری شرق روستای ماری در منطقه دربند سرخ آباد واقع شده است. سرخ آباد یكی از مناطق حفاظت شده كشور است كه از تنوع زیستی بالایی برخوردار است. ارتفاع این آبشار در حدود ۱۲ متر و آبشاری فصلی است كه از ذوب برفهای ارتفاعات بالادست و ریزش های جوی پدید می آید. روستای ماری از توابع شهر ارمغانخانه زنجان و فاصله آن تا شهرستان زنجان در حدود ۵۰ كیلومتر است.

این منطقه در ۱۸ كیلومتری شمال غرب زنجان واقع شده است. این منطقه به دلیل شرایط اكولوژیكی خاص خود، دارا بودن زیست گاه های متنوع كوهستانی، تپه ماهوری، دشتی و محیط های آبی از تنوع گونه جانوری بالایی برخوردار است. آهوی ایرانی زیباترین و بارزترین پستاندار منطقه است. تشی بزرگترین جونده منطقه است كه در اطراف باغها و مزارع زندگی می كند و آفت محصولات باغی و جالیزی است.
كل و بزوحشی، خرس قهوه ای، پلنگ، شنگ(پستاندار خزدار) و انواع پرندگان بومی و مهاجر مانند بالابان، قرقی، طرلان، شاهین، كبك دری، تیهو، كبك و … انواع مارها، مارمولك ها و ماهی ها در این منطقه زندگی می كنند. این منطقه از وفورگیاهی با ارزشی برخوردار است مانند باریحه و راس … این منطقه بیش از نیمی جنگل های طبیعی و خودرو استان زنجان را در خود جای داده است. كوه های قله ها و دره های این منطقه زیبایی خاصی را برای بینندگان رقم زده است.

 

آبشار ایلان دره سی-ekRCCWHWZb

آبشار ایلان دره سی-1adCCZ8IsR

آبشار ایلان دره سی-9Q3KdNwhcP

آبشار ایلان دره سی-SdKJbfvZTM