ریپورتاژ آگهی
بازار بزرگ رشت‌

بازار بزرگ رشت‌

بازار سنتی رشت شامل میدان بزرگ، میدان كوچك، چهارسوق‌ها و كاروانسراها است و از دیدنی های رشت به حساب می‌آید
  • 1401/04/09
  • استان : گيلان
  • شهر : رشت
  • دسته : بازارهای ایران
آدرس : ایران، استان گیلان، رشت، مركز شهر، میدان شهرداری، خیابان امام خمینی، بازار سنتی
تلفن : 66059000-021

بازار بزرگ رشت‌-ZVZ0uDPMh4

بازار سنتی رشت شامل میدان بزرگ، میدان كوچك، چهارسوق‌ها و كاروانسراها است و از دیدنی های رشت به حساب می‌آید. معماری كاروانسراها و طاقی‌های موجود در بازار رشت از جذابیت‌های این بازار دوست‌داشتنی هستند. انواع خوراكی‌های محلی تازه در بازار به فروش می‌رسند و بوی ماهی و انواع سبزیجات بومی در فضای آن پیچیده است. در گشت‌و‌گذار در این بازار رنگارنگ همراه كجارو باشید.

معرفی بازار بزرگ رشت‌

در گوشه‌و‌كنار بازار رشت می‌توان جلوه‌های گوناگونی از زیبایی‌های فرهنگ بومی مردم گیلان را یافت كه به نوبه خود بسیار زیبا و جذاب است. این بازار از بخش‌های گوناگونی نظیر كاروانسراها، طاقی‌ها و... تشكیل می‌شود. در بافت ۲۴ هكتاری بازار رشت، ۱۴ كاروانسرا وجود دارند كه توسط راسته‌های مختلف به هم مرتبط هستند. این كاروانسراها در دوره قاجاریه و اوایل دوره پهلوی به‌عنوان كانون‌های بازرگانی ساخته شدند.

بازار بزرگ رشت‌-e6OwQMCrEs

خرید از بازار بزرگ رشت با مشكلات عبوری روبرو است؛ اما از جذاب‌ترین دیدنی های استان گیلان و جالب‌ترین تجربه‌های سفر به رشت محسوب می‌شود. در میان تنوع اجناس بازار رشت، از محصولات كشاورزی گرفته تا انواع ماهی و خوراكی‌های خوشمزه، خریدی هیجان‌انگیز انتظار شما را می‌كشد. همچنین در كنار خرید، لذت بازدید از كاروانسراهای قدیمی رشت و طاقی‌های بزرگ و كوچك آن را نباید فراموش كرد.

بازار بزرگ رشت‌ كجاست؟

بازار بزرگ رشت‌ در میدان شهرداری، خیابان امام خمینی قرار دارد. برای دسترسی می‌توانید از خودروی شخصی و تاكسی استفاده كنید. البته شلوغی منطقه را، به‌خصوص در ایام تعطیلات، در نظر داشته باشید.

بخش‌های بازار بزرگ رشت‌

بازار بزرگ رشت از بخش‌های زیادی تشكیل شده است كه در ادامه برخی از آن‌ها را معرفی می‌كنیم:

  • طاقی بزرگ: این كاروانسرا در سال ۱۳۲۱ هجری قمری ساخته شده است و در ضلع جنوبی كاروانسرای طاقی كوچك و راسته دوم زرگرها، ضلع غربی سرای قیصریه فخر و ضلع شرقی راسته پلاستیك فروش‌ها قرار دارد.
  • طاقی كوچك: این كاروانسرا در ضلع شمالی بازار رشت، جنب مسجد حاج مجتهد قرار دارد و از طریق دالان جنوبی و شرقی به كاروانسرای طاقی بزرگ و راسته گونی‌فروشان و كاروانسرای ملك مرتبط است. همچنین از طریق دالان شمالی، طاقی كوچك به مسجد حاج مجتهد خیابان شریعتی راه دارد.

بازار بزرگ رشت‌-q5Sgz7NZZr

  • طاقی سعادت: طاقی سعادت در محدوده میدان بزرگ واقع شده است و در بافت بازار درون‌شهری نقش مهمی دارد. قدمت طاقی سعادت به دوره قاجاریه می‌رسد و در گذشته یكی از قطب‌های تجاری مهم محسوب می‌شد.
  • كاروانسرای محتشم:‌ كاروانسرای محتشم همانند دیگر كاروانسراها در سال ۱۳۰۰ ساخته شده است و در ضلع شمال غربی، آن كاروانسرای گلشن و ضلع غربی آن، بازارچه عطاران قرار دارد.

بازار بزرگ رشت‌-M46dy9N0mE

  • كاروانسرای چینی‌چیان: كاروانسرای چینی‌چیان نیز در قسمت شمال غرب بازار رشت نزدیك چهار سوق قرار دارد و در قسمت شرق، با سرای حاجی حسن خان و از غرب۷ بعد از راسته حلبی‌سازها، با سرای سعادت همجوار است. این بنا در سال ۱۳۰۸ توسط برادران چینی‌چیان ساخته شده است.
  • كاروانسرای ملك: كاروانسرای ملك دارای بافت بازار درون شهری است و در دوران قاجاریه ساخته شده است. این كاروانسرا برای صادرات برنج به روسیه و ابریشم به كاشان و یزد مورد استفاده قرار می‌گرفت.

خرید در بازار بزرگ رشت‌

در بازار بزرگ رشت بوها و رنگ‌ها در هم آمیخته‌اند. انواع و اقسام مواد خوراكی محلی را می‌توان در بازار مشاهده كرد، از سبزیجات گرفته تا ماهی و زیتون. همچنین رستوران‌ها و دكه‌های متعدد در سراسر بازار در حال فروش خوراكی‌های خوشمزه‌ای نظیر كلوچه فومن، رشته خشكار و باقالی تازه هستند. اگر علاقه‌ای به خرید خوراكی ندارید و اهل خرید صنایع دستی هستید، این بازار گزینه‌هایی برای شما نیز دارد.

ساعات كار بازار بزرگ رشت‌

بازار بزرگ رشت كار خود را از ساعت ۸ صبح آغاز می‌كند و مغازه‌های آن تا ساعت ۸ تا ۱۰ شب فعال هستند. برخی از مغازه‌ها نیز تا ساعت ۱۲ شب كار می‌كنند. البته روزهای جمعه ممكن است مغازه‌ها دیرتر كار خود را آغاز كنند.

بازار بزرگ رشت‌-OygrZuDxLZ

پرسش‌های متداول

بازار بزرگ رشت‌ كجاست؟

بازار بزرگ رشت‌ در میدان شهرداری، خیابان امام خمینی قرار دارد.

چه محصولاتی در بازار بزرگ رشت‌ به فروش می‌رسد؟

انواع و اقسام مواد خوراكی محلی را می‌توان در بازار مشاهده كرد، از سبزیجات گرفته تا ماهی و زیتون. همچنین صنایع دستی در بازار به فروش می‌رسند. 

آیا بازار بزرگ رشت‌ از نظر تاریخی دارای ارزش است؟

بله. در بافت ۲۴ هكتاری بازار رشت، ۱۴ كاروانسرا وجود دارند كه در دوره قاجاریه و اوایل دوره پهلوی به‌عنوان كانون‌های بازرگانی ساخته شدند.

ساعات كار بازار بزرگ رشت‌ چیست؟

بازار بزرگ رشت كار خود را از ساعت ۸ صبح آغاز می‌كند و مغازه‌های آن تا ساعت ۸ تا ۱۰ شب فعال هستند. برخی از مغازه‌ها نیز تا ساعت ۱۲ شب كار می‌كنند. البته روزهای جمعه ممكن است مغازه‌ها دیرتر كار خود را آغاز كنند.

ایران، استان گیلان، رشت، مركز شهر، میدان شهرداری، خیابان امام خمینی، بازار سنتی

بازار بزرگ رشت‌-3uTDBxigmT

بازار بزرگ رشت‌-pdvX12bho9

بازار بزرگ رشت‌-Vq6bx1BuBF