ریپورتاژ آگهی
قله درفك گیلان

قله درفك گیلان

قله درفك بی‌شك از زیباترین كوهستان‌های ایران به شمار می‌رود و از زیستگاه‌های گیاهی و حیوانی مهم كشور است. این قله از جاهای دیدنی رودبار به شمار می‌آید و بین دو شهرستان رودبار و سیاهكل بر بالای منطقه دیلمان، عمارلو و خرگام قرار دارد.
  • 1401/04/08
  • استان : گيلان
  • شهر : رودبار
  • دسته : كوه های ایران
آدرس : ایران، استان گیلان، ۲۷ كیلومتری شمال شرقی شهرستان رودبار، دهستان دشتویل
تلفن : 66059000-021

قله درفك گیلان-Oa87mN1JQp

قله درفك بی‌شك از زیباترین كوهستان‌های ایران به شمار می‌رود و از زیستگاه‌های گیاهی و حیوانی مهم كشور است. این قله از جاهای دیدنی رودبار به شمار می‌آید و بین دو شهرستان رودبار و سیاهكل بر بالای منطقه دیلمان، عمارلو و خرگام قرار دارد.

قله درفك از جاهای دیدنی استان گیلان محسوب می‌شود و آتشفشانی خاموش است. طبق روایت‌ها، زلزله سال ۱۳۶۹ بخش‌هایی از این قله را در هم فرو ریخت و بعد از آنهر سالبر شدت فرسایش قله افزوده شده است. اهالی معتقدند قله درفك اسرار سالیان سال اقوام گیل و دیلمی‌ را در خود نهفته دارد؛ رازهایی كه هنوز در دل غارها و جنگل‌های انبوه سر به مهرباقی مانده‌اند.

قله درفك گیلان-5dTXrBXMN5

ارتفاع قله درفك با ۲۷۰۰ متر ارتفاع، بام گیلان است و از سمت جنوب به كوه‌های منجیل متصل و از مشرق و جنوب شرقی تا كوه‌های پیشكوه و رشته كوه‌های عظیم تخت سلیمان ادامه دارد و تا دره سه هزار تنكابن ادامه می‌یابد.

قله درفك كجاست؟

قله درفك استان گیلان، ۲۷ كیلومتری شمال شرقی شهرستان رودبار، دهستان دشتویل قرار دارد.

قله درفك گیلان-1u5X50yt90

مسیر دسترسی به قله درفك

اگر از تهران به‌سمت درفك حركت می‌كنید، باید در اتوبان قزوین-رشت برانید تا بعد از رودبار به رستمآباد برسید. در این مكان به‌سمت راست تغییر مسیر بدهید. پس از عبور از توتكابن و پل واقع روی سپیدرود، به‌سمت روستای شیركوه می‌روید. در این منطقه می‌توانید كمی استراحت كنید و برای این كار مسجد و حسینیه روستا گزینه خوبی است.

قله درفك گیلان-GcrWFGN0K1

از شیركوه كه راه بیفتید، بلافاصله وارد جنگل‌های زیبای منطقه می‌شوید. اگر آن را ادامه دهید، بعد از عبور از یك سراشیبی تند به فضایی بی‌درخت و سرسبز خواهید رسید با كلبه‌ای چوبی در میان آن. اینجا لارنه است. بعد از لارنه دوباره تا چشم كار می‌كند، جنگل است و گیاهان بلندی كه گاهی ارتفاع‌شان تا دو متر می‌رسد.

قله درفك گیلان-5b10fsnInG

در ادامه مسیر، بعد از آنكه از منطقه كم‌درختی به نام مزرعه گذشتید، یك شیب تند مقابلتان قد علم می‌كند. بعد سیاه دره است و درختچه‌های سیب جنگلی، ازگیل، خرمالوی وحشی و آلوچه كه مقابلتان صف می‌كشند. سپس به چشمه جیرونی خواهید رسید كه كلبه‌های آن تنها فضای استراحت‌تان قبل از حركت به قله هستند. از جیرونی به بعد به تدریج منطقه كم درختمی‌شود و بعد از گذر از گردنه پهن دژ به قله می‌رسید.

غار یخی درفك

یك غار یخی به طول ۱۰۰ متر در این منطقه وجود دارد كه آب شرب مردم منطقه را تامین می‌كند. این غار روی قله قرار دارد. عشایر در داخل كاسه قله با سنگ خانه ساخته‌اند و از داخل این غار كه بر اثر جمع شدن برف در زمستان تبدیل به یخچال می‌شود، یخ بیرون می‌آورند و برای سیراب كردن احشام خود از آن استفاده می‌كنند.

قله درفك گیلان-AR1tnlsdFA
البته اهالی می‌گویند این غار در تمام سال برف را در خود نگه می‌دارد و به همین دلیل منبع تامین آب چوپانان منطقه محسوب می‌شود. دهانه این غار بسیار تنگ است و ورود به آن بدون تجهیزات یخ‌نوردی ممكن نیست؛ بنابراین سعی نكنید وارد آن شوید.

صعود به قله درفك

برای صعود باید به سیاهكل بروید و از جاده دیلمان شروع كنید كه از انتهای خاكی آن به روستای معروف شاه شهیدان می‌رسیم. ابتدای كوهپیمایی از شاه شهیدان به‌صورت مراتع و علفزار شروع می‌شود و بعد از حدود یك ساعت به ابتدای مسیر جنگلی خواهیم رسید. عبور از جنگل‌ها نیز حدود یك ساعت طول خواهد كشید

قله درفك گیلان-IZirV07TG7

بعد از آن به ییلاق «وزنه بن» می‌رسیم كه در آن چشمه‌ای گوارا انتظار كوهنوردان را می‌كشد و ادامه مسیر را می‌توان تا كاسه درفك پیمود. مسیر اولسینه‌كش سمت راست است كه به تدریج صعود می‌كند و به خط‌الراس كاسه ختم می‌شود. مسیر دوم نیز مسیر سمت چپ است كه از حاشیه دره‌ای پرشیب به ارتفاعات قله می‌پیوندند. از «چشمه وزنه بن» تا قله سه ساعت طول خواهد كشید.

قله درفك گیلان-6v1IG0rqdB

مسیر «سطلخ جان» (جبهه غربی) یكی دیگر از مسیرهای صعود به این قله است كه از مسیرهای طولانی صعود به درفك محسوب می‌شود و در سمت غرب قرار دارد. بدون شك مسیر سطلخ جان از زیباترین مسیرهای درفك یا بهتر بگوییم، از زیباترین مسیرهای كوهستانی ایران است. از انتهای روستا و از كنار استخر بزرگ آب، از پاكوب مشخصی صعود آغاز می‌شود كه در حین گذر از جنگل، از پیچ و خم‌های دره نیز می‌گذریم تا به منطقه «گرده تال» برسیم. از آنجا صعود خود را ادامه می‌دهیم تا به «سیاه دره» برسیم و بعد از ساعتی، به منطقه «جیرونی پایین» خواهیم رسید كه دارای سنگ‌های سفید و چند گودال در سمت چپ است. همچنین كمیپایین‌تر از آن چشمه آبی قرار دارد كه در انتظار كوهنوردان است.

قله درفك گیلان-SUU2NOxpmb

بعد از آن به منطقه «جیرونی بالا» و بعد از مدت زمانی به منطقه معروف پهن دشت خواهیم رسید و حدود دو ساعت و نیم پس از آن نیز در منطقه كاسه درفك قرار خواهیم گرفت. 

جالب است بدانید كه كوهنوردان زمان صعود به درفك با تابلویی چوبی مواجه می‌شوند كه روی آن نوشته شده است: «اینجا محل عبور فرشتگان است، زمین را آلوده نكنید» و بعد روی تابلو جهت فلشی به سوی قله است.

طبیعت‌گردی در ییلاق قله درفك

اگر ترجیح می‌دهیدیك سفر طبیعت‌گردیبی‌دردسر و دلچسب را در این منطقه تجربه كنید، بخش ییلاقی را در شمال این رشته كوه به شما پیشنهاد می‌كنیم. دشتی سرسبز كه چراگاه گوسفندان منطقه است و بخش مهمی از آن را گیاهان گزنه تشكیل می‌دهند. محلی‌هایدرفك این گزنه‌ها را درمانی طبیعی برای دردهای روماتیسم می‌دانند.

قله درفك گیلان-qWPW71fznZ

بهترین زمان بازدید از قله درفك

تابستان درفك، هوای روح‌بخش و طبیعتی سرسبز دارد و این زمان، بهترین وقت برای صعود از قله است. در فصل پاییز نیز می‌توان در برگ‌های پاییزی درفك غرق شد و شگفت‌زده از رنگارنگی برگ‌ها در جنگل قدم زد و زیباترین خاطره زندگی خود را خلق كرد

قله درفك گیلان-KtGrIjUh1r

اقامت در بازدید از قله درفك

برای اقامت می‌توانید در اقامتگاه‌های اطراف اتاقی رزرو كنید. همچنین فرصت دارید در یكی از كلبه‌های دوست‌داشتنی دشت بمانید و مهمان روستاییان منطقه باشید. در ضمن اگر با كمپینگ آشنایی دارید، چادر زدن در جنگل درفك مه غلیظ و ابرهایی كه در ارتفاعات به زیر پایتان می‌رسند سفرتان را رؤیایی‌تر می‌كنند.

قله درفك گیلان-6SPo3JUgzv

نكات بازدید از قله درفك

  • برای سفر به این مناطق حتما از كسانی كه راهنما هستند استفاده كنید و به‌تنهایی به این مسیرها نروید؛ چراكه بخشی از این طبیعت گردی‌ها نیاز به آگاهی و تجهیزات دارد.
  • سگ‌های درفك بعد از سگ‌های سبلان وحشی‌‏ترین سگ‌های ایران محسوب می‏‌شوند؛ بنابراین بهتر است با یك تیم كوهنوردی حرفه‌ای و مجهز به این قله سفر كنید.
  • به‌دلیل دشواری مسیر، از صعود قله در فصول سرد سال بپرهیزید.
  • سعی كنید پیش از سفر مایحتاج خود را تهیه كنید.
  • وسایل ضروری نظیر كمك‌های اولیه، لباس اضافی و گرم، خوراكی‌های سبك و... را فراموش نكنید.
  • به طبیعت آسیب نرسانید و زباله‌های خود جمع كنید.
  • در افروختن آتش محتاط باشید و پیش از ترك محل، حتما از خاموشی آن مطمئن شوید.

قله درفك گیلان-eEHjZrZOs1

پرسش‌های متداول

قله درفك كجاست؟

قله درفك استان گیلان، ۲۷ كیلومتری شمال شرقی شهرستان رودبار، دهستان دشتویل قرار دارد.

چطور به قله درفك برویم؟

اگر از تهران به‌سمت درفك حركت می‌كنید، باید در اتوبان قزوین-رشت برانید تا بعد از رودبار به رستم‌آباد برسید. در این مكان به‌سمت راست تغییر مسیر بدهید. پس از عبور از توتكابن و پل واقع روی سپیدرود، به‌سمت روستای شیركوه می‌روید. از شیركوه بلافاصله وارد جنگل‌های زیبای منطقه می‌شوید. بعد از عبور از یك سراشیبی تند به فضایی بی‌درخت و سرسبز خواهید رسید به نام لارنه. در ادامه مسیر، بعد از آنكه از منطقه كم‌درختی به نام مزرعه گذشتید، یك شیب تند مقابلتان قد علم می‌كند. بعد سیاه دره است. سپس به چشمه جیرونی خواهید رسید. از جیرونی به بعد به‌تدریج منطقه كم درخت می‌شود و بعد از گذر از گردنه پهن دژ به قله می‌رسید.

بهترین زمان بازدید از قله درفك چه وقتی است؟

تابستان درفك، هوای روح‌بخش و طبیعتی سرسبز دارد و این زمان، بهترین وقت برای صعود از قله است. در فصل پاییز نیز می‌توان در برگ‌های پاییزی درفك غرق شد.

در بازدید از قله درفك كجا اقامت كنیم؟

برای اقامت می‌توانید در اقامتگاه‌های اطراف اتاقی رزرو كنید. همچنین فرصت دارید در یكی از كلبه‌های دوست‌داشتنی دشت بمانید و مهمان روستاییان منطقه باشید. در ضمن اگر با كمپینگ آشنایی دارید، چادر زدن در جنگل درفك مه غلیظ و ابرهایی كه در ارتفاعات به زیر پایتان می‌رسند سفرتان را رؤیایی‌تر می‌كنند.

ایران، استان گیلان، ۲۷ كیلومتری شمال شرقی شهرستان رودبار، دهستان دشتویل