ریپورتاژ آگهی
خانه نیكدل  تبریز

خانه نیكدل تبریز

خانه نیكدل یكی از خانه‌های قدیمی و جاهای دیدنی تبریز است كه از دوران قاجار به جا مانده است
  • 1401/04/04
  • استان : آذربايجان شرقي
  • شهر : تبريز
  • دسته : عمارت های تاریخی ایران
آدرس : ایران، استان آذربایجان شرقی، تبریز، خیابان امام خمینی، پیاده‌راه مقصودیه، پلاك ۷
تلفن : 66059000-021

خانه نیكدل  تبریز-1dVua9juE6

  خانه نیكدل یكی از خانه‌های قدیمی و جاهای دیدنی تبریز است كه از دوران قاجار به جا مانده است وارد محله‌ مقصودیه كه می‌شوید، دیوارهای كوتاه این خانه، بهشتی را به پیش چشمان شما می‌كشاند كه روزگاری زندگی در آن جریان داشت. همراه ما باشید تا بیشتر درباره خانه نیكدل بدانید.

معرفی خانه نیكدل

گفته می‌شود این خانه متعلق به «سالار قلی خان قره باغی» بود. «كریم مینت نژاد» كه یكی از محققان و نویسندگان تاریخ تبریز است، می‌گوید زمانی ستارخان در این خانه زندگی می‌كرد و مسئولیت اسب‌ها را بر عهده داشت و پس از مدتی با دختر سالار قلی خان ازدواج كرده و داماد این خانه می‌شود.

خانه نیكدل  تبریز-dHBJBrgTD7

بعدها این خانه به آقای نیكدل فروخته می‌شود كه تاجری بود كه لوازم‌خانگی از ژاپن وارد می‌كرد كه از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به چرخ خیاطی اشاره كرد. خانه نیكدل در ۱۴ مرداد ۱۳۸۲ با شماره‌ ۹۴۷۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. 

خانه نیكدل كجاست؟

خانه نیكدل كه از جاهای دیدنی اذربایجان شرقی محسوب می‌شود، در پیاده‌راه مقصودیه تبریز قرار دارد.

  • آدرس: استان آذربایجان شرقی، تبریز، خیابان امام خمینی، پیاده‌راه مقصودیه، پلاك هفت (مشاهده روی نقشه)

مسیر دسترسی به خانه نیكدل

از دو طریق می‌توانید به این مكان دسترسی داشته باشید؛ از طرف میدان ساعت و از طرف خیابان ارگ جدید. ایستگاه تربیت اتوبوس تندروی شریعتی-آبرسان در فاصله كمی از خانه نیكدل قرار دارد. همچنین اتوبوس‌های پایانه خاقانی می‌تواند گزینه مناسبی برای دسترسی به این مكان باشد. در این صورت از میدان خاقانی تا میدان ساعت را باید پیاده طی كنید. ایستگاه متروی میدان ساعت نیز نزدیك‌ترین ایستگاه به خانه نیكدل است. برای استفاده از خودروی شخصی شلوغی مركز شهر و كمبود فضای پارك را در نظر داشته باشید.

معماری خانه نیكدل

این خانه دارای حیاط اندرونی (در ضلع جنوبی) و حیاط بیرونی (در ضلع شمالی خانه) است.

خانه نیكدل  تبریز-miUw6b5gWA

عمارت در دو طبقه بنا شده و زیرزمینی بسیار زیبا با حوضخانه‌های قاجاری نیز دارد.

خانه نیكدل  تبریز-zlXIUfN17c

در مركز بنا یك تالار بزرگ مستطیل شكل قرار دارد و در ضلع شرقی آن دو راهرو و دو اتاق جانبی (گوشواره) وجود دارد. در ضلع جنوبی پنجره‌های ارسی با شیشه‌های رنگی مشرف بر ایوان ستون‌دار است.

خانه نیكدل  تبریز-ARbBuwJnfI

سقف حوضخانه و زیرزمین به‌شكل طاق‌های قوسی هستند و زمانی كه وارد آن می‌شوید تابستانی را به چشم خود می‌بینید كه اهل خانه در خنكای حوضخانه مشغول استراحت هستند.

خانه نیكدل  تبریز-PzHM0uqJ7S

خانه نیكدل  تبریز-lCodMHhe6W

ساعات بازدید و بلیط خانه نیكدل

همه‌روزه می‌توانید از خانه نیكدل بازدید كنید. ساعات بازدید خانه از ۸ صبح تا ۶ عصر است. برای ورود به خانه نیاز به بلیط ندارید و به‌صورت رایگان می‌توانید از آن دیدن كنید. 

 

پرسش‌های متداول

خانه نیكدل كجاست؟

خانه نیكدل در پیاده‌راه مقصودیه تبریز قرار دارد.

خانه نیكدل به چه دوره‌ای تعلق دارد؟

قدمت خانه نیكدل به دوره قاجار بازمی‌گردد.

چطور می‌توان به خانه نیكدل دسترسی داشت؟

از دو طریق می‌توانید به این مكان دسترسی داشته باشید؛ از طرف میدان ساعت و از طرف خیابان ارگ جدید. ایستگاه تربیت اتوبوس تندروی شریعتی-آبرسان در فاصله كمی از خانه نیكدل قرار دارد. همچنین اتوبوس‌های پایانه خاقانی می‌تواند گزینه مناسبی برای دسترسی به این مكان باشد. در این صورت از میدان خاقانی تا میدان ساعت را باید پیاده طی كنید. ایستگاه متروی میدان ساعت نیز نزدیك‌ترین ایستگاه به خانه نیكدل است.

ساعات بازدید خانه نیكدل كدامند؟

همه‌روزه می‌توانید از خانه نیكدل بازدید كنید. ساعات بازدید خانه از ۸ صبح تا ۶ عصر است. برای ورود به خانه نیاز به بلیط ندارید.

ایران، استان آذربایجان شرقی، تبریز، خیابان امام خمینی، پیاده‌راه مقصودیه، پلاك ۷