ریپورتاژ آگهی
خلیج پزم چابهار

خلیج پزم چابهار

شهرستان چابهار یكی از مناطق دیدنی استان سیستان و بلوچستان به شمار می‌آید كه جاذبه‌های گردشگری بسیاری را در خود جای داده است
  • 1401/03/30
  • استان : سيستان و بلوچستان
  • شهر : چابهار
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : ایران، استان سیستان و بلوچستان، چابهار، ۱۰ كیلومتری غرب خلیج چابهار، انتهای پادگان كنارك
تلفن : 66059000-021

خلیج پزم چابهار-IH1NTFtfl0

شهرستان چابهار یكی از مناطق دیدنی استان سیستان و بلوچستان به شمار می‌آید كه جاذبه‌های گردشگری بسیاری را در خود جای داده است. خلیج پزم یكی از جاهای دیدنی چابهار  است كه توانمندی‌ها و پتانسیل‌های گردشگری، تفریحی و اقتصادی بالقوه‌ای دارد. گردشگران و مسافران می‌توانند در فصول مختلف سال با حضور در سواحل بكر و زیبای پزم تیاب از طبیعت شگفت‌انگیز و بكر آن در كنار پرندگان بی‌نظیر و جذاب لذت ببرند. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با این خلیج زیبا، مسیر دسترسی و دیدنی‌های آن آشنا كنیم

.معرفی خلیج پزم

خلیج پزم چابهار-CQreukrmOG

یكی از سواحل زیبای جنوب ایران و جاهای دیدنی استان سیستان و بلوچستان ، خلیج پزم است كه در حاشیه دریای عمان و در شهرستان كنارك واقع شده است. خلیج پزم در بین مردم بومی به «خلیج تیاب»، «بندر صیادی پزم» و «پزم تیاب» معروف است. این بندر مانند شبه‌جزیره است و دماغه آن به وال یا نهنگ شباهت دارد. به‌طور كلی، خلیج پزم از لحاظ شكل و موقعیت به خلیج چابهار شباهت دارد؛ با این تفاوت كه از آن كوچك‌تر است. پزم یكی از بنادر مهم جنوب كشور است كه شغل اصلی مردم خون‌گرم این خلیج صیادی است و بخش اعظمی از پروتئین كشور را تامین می‌كند.

خلیج پزم كجاست؟

  • آدرس: استان سیستان و بلوچستان، چابهار، ۱۰ كیلومتری غرب خلیج چابهار، انتهای پادگان كنارك (مشاهده روی نقشه)

خلیج پزم چابهار-RhR2fppJZj

پزم یكی از روستاهای شهرستان كنارك است كه خلیج زیبای پزم در آن قرار دارد. این خلیج در جنوب شرقی ایران و در حاشیه دریای عمان واقع شده است. خلیج پزم از چابهار ۶۰ كیلومتر و از شهرستان كنارك ۱۷ كیلومتر فاصله دارد. برای رسیدن به آن از تهران، چهار روش وجود دارد.

مسیر دسترسی

  • خودروی شخصی: فاصله زمینی تهران تا خلیج پزم در حدود ۱۸۰۰ كیلومتر است كه با خودرو شخصی بیش از ۱۹ ساعت رانندگی نیاز دارد. این مسیر از شهرهای، قم، كاشان، نایین، یزد، رفسنجان، كرمان و بم می‌گذرد و پس از ورود به استان سیستان و بلوچستان، با گذر از شهر ایرانشهر و در فاصله سه ساعت از این شهر، به شهرستان كنارك و خلیج پزم وارد خواهید شد.
  • اتوبوس:  با تهیه بلیط به مقصد چابهار می‌توانید از پایانه جنوب (در تهران) یا پایانه‌های اتوبوس‌رانی دیگر شهرها به شهر چابهار برسید. از چابهار با استفاده از خودروهای كرایه‌ایو با یك ساعت فاصله، به خلیج پزم خواهید رسید.
  • هواپیما: بهترین راه برای سفر به ساحل تیاب استفاده از هواپیما است. با توجه به وجود فرودگاه چابهار در شهر كنارك، به‌راحتی می‌توانید با تهیه بلیط، از مبدا موردنظر خود به این فرودگاه بروید و از آنجا با طی مسیر ۲۰ دقیقه‌ای با وسایل حمل و نقل عمومی خود را به خلیج پزم برسانید. مدت زمان پرواز تهران- چابهار در حدود دو ساعت است.
  • قطار: اگر علاقه به سفر با قطار دارید بهتر است بدانید كه مسیر ریلی برای دسترسی به چابهار هنوز راه‌اندازی نشده و نزدیك‌ترین ایستگاه‌های قطار به آن در شهرهای كرمان (یا بم) و بندرعباس قرار دارند؛ هردوی این شهرها با خودروی سواری یا اتوبوس حدود ۱۰ ساعت با چابهار فاصله دارند. مسیر قطار تهران- بندرعباس در حدود ۲۰ ساعت و مسیر قطار تهران-كرمان (یا بم) در حدود ۱۵ ساعت است. پس از آن باقی مسیر را می‌توانید به صورت هوایی یا زمینی بپیمایید.

دیدنی‌های خلیج پزم

خلیج پزم چابهار-a4TAMm3m5W
خلیج پزم تیاب جاذبه‌ها و مناظر طبیعی بسیار زیبا و چشم‌نوازی دارد و زیبایی‌هایش هر بیننده‌ای را ساعت‌ها مجذوب خود می‌كند. در این ساحل بكر و طبیعی، هم می­‌توان از سكوت و آرامش ساحل ماسه‌ای لذت برد و هم از تلاطم موج‌ها در كنار ساحل صخره‌­ای شگفت‌زده شد

در بندر پزم تیاب كه تقریبا شبیه بندر بریس است چند جاذبه را می­‌توان یك‌جا دید؛ از جمله سواحل زیبای صخره‌ای، اسكله صیادی و سنگی، غار ساحلی، ساحل ماسه­‌ای یا شوكین، چشم اقیانوس، كوه، غروب آفتاب و خرچنگ‌ها. همچنین می‌‌توان از قایق‌سواری و خرید در بازار ماهی لذت برد.

سواحل صخره‌ای

خلیج پزم چابهار-SefFSLf1sB

ساحل صخره‌ای بندر پزم ساحلی با صخره‌های بلند و سنگ‌های پوشیده از صدف است. برای دیدن ساحل صخره‌ای باید بعد از گذشتن از جاده خاكی، مسیری خاكی و سربالایی را پیاده پیمود تا به ساحل صخره‌ای رسید. دماغه پزم صخره‌ای با ارتفاع تقریبا ۱۰ متر رو به نمای قایق‌های كوچك و بزرگ است. در صخره‌های این ساحل زیبا حفره‌ای ایجاد شده است كه به دریا دید دارد و در هنگام اصابت موج‌ به آن‌ها، آبفشان‌های زیبایی شكل می‌گیرد. در فصل تابستان به‌دلیل وزش بادهای موسمی ارتفاع آبفشان‌ها تا ۱۰ متر می‌رسد. می‌توان ساعت‌ها روی سنگ‌های این ساحل صخره‌ای به تماشای قایق‌ها و لنج‌های صیادی نشست و با دوربین عكاسی‌ این مناظر بی‌نظیر را ثبت كرد. 

همچنین در كنار سنگ‌های پوشیده از صدف می‌توان تعداد زیادی خرچنگ كوچك و بزرگ خجالتی دید كه به سرعت خود را داخل سوراخ‌های صخره و سنگ پنهان می‌كنند. اگر كمی بی‌حركت روی سنگ‌ها بمانید، این خرچنگ‌های زیبا آرام آرام از مخفیگاه خود بیرون می‌آیند و می‌توانید آن‌ها را از نزدیك مشاهده كنید.

غروب آفتاب در ساحل ماسه‌ای

خلیج پزم چابهار-i9PvqMDseq

از  جاذبه‌های اصلی این روستا، غروب دل‌انگیز در ساحل صخره‌ای و ماسه‌ای آن است كه با وجود قایق‌ها و لنج‌های صیادی، منظره‌ای خیره‌كننده مقابل چشمان شما می‌گستراند. علاقه‌مندان بسیاری برای دیدن این غروب بی‌نظیر به بندر پزم می‌روند و عكس‌های فوق‌العاده‌ای را ثبت می‌كنند. در كنار غروب آفتاب به‌دلیل آب و هوای معتدل، این منطقه مكان مناسبی برای لذت بردن از تماشای پرندگان محسوب می‌شود. پرندگانی از جمله پرستوی دریایی، كاكایی، فلامینگو، اگرت، آبچلیم، پلیكان، هوبره و عقاب دریایی در این منطقه به‌طور ثابت یا موقت مشاهده می‌شوند.

از پدیده‌های جالب ساحل پزم، فیتوپلانكتون‌ها یا شب‌تاب‌های دریایی هستند كه شب‌ها مانند چراغ‌های آبی رنگ در ساحل خودنمایی می‌كنند و زیبایی خارق العاده‌ای به ساحل پزم می‌دهند. برای دیدن این پدیده باید ساعاتی پس از غروب آفتاب در ساحل منتظر بمانید؛ هرچند رویارویی با این پدیده در شب‌های پاییز و زمستان محتمل‌تر است.

غارهای ساحلی و چشم اقیانوس

خلیج پزم چابهار-qnCyg1Fe4B

غارهای آبی و ساحلی پزم از دیدنی‌های منحصربه‌فرد این خلیج است كه به‌دلیل فرسایش برخورد امواج آب به‌شكل‌ آدمك‌های سنگی درآمده‌اند. معروف‌ترین آن‌ها گودالی بسیار زیبا به نام چشم اقیانوس است كه شبیه به چشمی آبی رنگ است. غار زیبایی كه با پایین رفتن سطح آب نمایان می‌شود و تبدیل به یكی از نقاط بكر این منطقه شده است. غارهای صخره‌ای بسیار زیبای دیگری نیز در این منطقه وجود دارد كه حیرت هر ببینده‌ای را برمی‌انگیزد.

بهترین زمان سفر به خلیج پزم

خلیج پزم چابهار-GfL7zDhnK0

اگر قصد سفر به ساحل پزم تیاب را دارید، بهترین زمان برای سفر به آن اوایل آبان تا اواسط فروردین است. این خلیج زیبا در برخی روزهای تابستان با بادهای خنك و موج‌فشانی دریا همراه است و در فصل زمستان نیز برخلاف سرمای سوزناك در دیگر نقاط كشور، هوایی معتدل و بهاری دارد. درمجموع می‌توان گفت كه این منطقه در طول سال نسبت به دیگر شهرهای گرم و خشك كشور آب و هوایی معتدل دارد و همه روزهای سال می‌توانید به آن سفر كنید؛ اما بین ماه‌های آبان تا فروردین رطوبت هوا در كمترین حالت خود قرار دارد و نسبت به تابستان و ماه‌های اردیبهشت و خرداد شرجی هوا آزاردهنده نخواهد بود. 

بهترین زمان برای سفر به خلیج بزم اوایل آبان تا اواسط فروردین است

اگر می‌خواهید زمانی خلوت به این منطقه سفر كنید، اردیبهشت تا اواخر تابستان زمان مناسبی برای سفر است زیرا به‌دلیل گرمی هوا و رطوبت زیاد، مسافران كمتری به این منطقه سفر می‌كنند و این امر موجب كاهش قیمت هتل‌ها، اقامتگاه‌ها و خدمات گردشگری در این بازه زمانی است. البته این نكته نیز وجود دارد كه برخی به‌دلیل تعطیلات تابستانی، این زمان را برای سفر به چابهار و مناطق اطرافش انتخاب می‌كنند. معمولا تعطیلات نوروز از زمان‌های پرطرفدار برای سفر به خلیج پزم است.

اقامت در خلیج پزم

خلیج پزم چابهار-4SclZqcCgI
اقامت یكی از بخش‌های مهم در سفر محسوب می‌شود و باید مطابق با شرایط مالی و امنیتی انتخاب شود. در روستای پزم مكانی برای اقامت وجود ندارد و بیشتر گردشگران از چابهار یا كنارك برای بازدید از این خلیج زیبا می‌آیند یا در سواحل آن چادر می‌زنند و كمپ بر پا می‌كنند. به‌همین منظور، بهترین گزینه برای اقامت شهر چابهار است. چابهار یكی از مقاصد مهم گردشگری در ایران محسوب می‌شود و هتل‌ها، اقامتگاه‌های بومگردی و خانه‌های محلی مختلفی را در خود جای داده است.

این هتل‌ها و اقامتگاه‌ها با توجه به خدماتی كه ارائه می‌دهند قیمت‌های متفاوتی دارند. همان طور كه از نام اقامتگاه‌های بومگردی پیدا است به سبك خانه‌ها و زندگی محلی مردمان آن ساخته شده‌اند و از مزایای اقامت در آن‌ها می‌توان به آشنایی با زندگی بومی مردم منطقه، چشیدن طعم اصیل عذاهای محلی و همچنین پرداخت هزینه كمتر اشاره كرد.

هتل‌های چابهار

خلیج پزم چابهار-OqVBSIcIfV

هتل پنج ستاره لیپار

این هتل سه طبقه در جوار ساحل نیلگون دریای عمان در بندر چابهار قرار گرفته است. در این هتل میهمانان می‌توانند از پنجره اتاق خود طلوع و غروب خورشید را با نمای دریا تماشا كنند. همچنین امكانات رفاهی مناسبی از جمله كافه رستوران بام و فست‌فود، باشگاه بدن‌سازی، ‌استخر، سونا، سالن بیلیارد، اینترنت را در اختیار مهمانان گذاشته است. از ویژگی‌های این هتل می‌توان به نزدیكی به مناطق دیدنی چابهار و مراكز خرید اشاره كرد.

هتل چهار ستاره لاله 

هتل بین‌المللی لاله چابهار در كنار ساحل زیبای دریای عمان قرار دارد و مجهز به تمامی امكانات رفاهی از جمله رستوران،‌ كافی شاپ، استخر، سالن بدن‌سازی، سالن همایش و غرفه‌های تجاری، تاكسی سرویس، اینترنت و پاركینگ است. موقعیت مكانی مناسب این مجموعه، دسترسی آسان به ساحل و لذت بردن از تماشای زیبایی‌های آن را فراهم كرده است.

هتل چهار ستاره فردوس

 یكی دیگر از هتل‌های معروف چابهار هتل چهار ستاره بین‌المللی فردوس است و امكانات كاملی همچون رستوران، چایخانه سنتی، كافی شاپ، تاكسی سرویس، فضای سبز، اینترنت، اتاق بازی كودكان، سیستم تهویه هوا و امكانات بهداشتی مناسب را به مهمانان ارائه می‌دهد. فاصله كوتاه تا دانشگاه آزاد اسلامی چابهار، بازار و مراكز خرید، از نكات قابل‌توجه هتل چابهار به شمار می‌رود. همچنین موقعیت مكانی خاص هتل چهار ستاره فردوس چابهار، موجب دسترسی آسان تا ساحل دریای عمان شده است.

هتل چهار ستاره شاهان

 هتل چهار ستاره بین‌المللی شاهان به‌سبب فاصله دورش از بافت تجاری شهر محیطی دنج و همراه با آرامش را برای اقامت مهمانانش فراهم می‌كند و به خاطر نزدیكی به ساحل دریا، بافت قدیمی شهر، بازارهای سنتی و خیابان اصلی چابهار به یكی از اولویت‌های انتخابی مسافران تبدیل شده است. رستوران، پاركینگ مسقف، صندوق امانات، امكانات بهداشتی، سالن كنفرانس، كافی نت، فروشگاه، تاكسی سرویس، لاندری، اینترنت، استخر از امكانات این هتل به‌شمار می‌آیند.

هتل‌های چابهار تنها به این هتل‌ها ختم نمی‌شود و هتل‌های سه ستاره مانند هتل آذین، هتل ونوس و هتل دو ستاره سپیده از دیگر هتل‌های مناسب در چابهار محسوب می‌شوند.

اقامتگاه‌های بومگردی چابهار

خلیج پزم چابهار-WDHoNJMLxr

قامتگاه بوم‌گردی كلبه ساحلی گواتر

از معروف‌ترین اقامتگاه‌های بوم‌گردی چابهار اقامتگاه بوم‌گردی گوآتر است كه در خلیج گواتر  و در فاصله حدودی ۱۰۰ كیلومتری شرق چابهار قرار دارد. این اقامتگاه شامل ۹ اتاق به‌صورت سرویس كف‌خواب است و درمجموع ظرفیت ۵۷ مسافر را دارد. اتاق‌های آن دارای سرویس بهداشتی و حمام اختصاصی نبوده و مسافران باید به‌صورت مشترك از این سرویس بهداشتی و حمام موجود در محوطه اقامتگاه استفاده كنند. در این اقامتگاه می‌توانید از خوردن غذاهای خوشمزه محلی و صبحانه‌های تهیه شده از محصولات دامی و لبنی طبیعی منطقه لذت ببرند. اقامتگاه كلبه ساحلی گوآتر دارای امكاناتی مانند راهنمای تور گردشگری، پاركینگ غیرمسقف، سیستم سرمایشی پنكه و… است. نزدیكی به جاذبه‌های گردشگری چابهار از ویژگی‌های این اقامتگاه محسوب می‌شود.

اقامتگاه سرای دُر بلوچ

از خاص‌ترین اقامتگاه‌های بوم‌گردی در چابهار می‌توان اقامتگاه بوم‌گردی در بلوچ را نام برد. این اقامتگاه در حال حاضر دارای ۱۶ اتاق است كه مانند كلبه‌های كپری ساخته شده‌اند و هركدام ظرفیت پنج نفر را دارند. برخی از این كلبه‌های دارای سرویس كف خواب و برخی دارای تخت هستند. از امكانات اقامتگاه بوم‌گردی در بلوچ می‌توان به رستوران، پاركینگ غیر مسقف، سیستم سرمایشی اسپیلت، سرویس بهداشتی اختصاصی، راهنمای تور گردشگری محلی و محوطه سرسبز و زیبا اشاره كرد. در رستوران آن صبحانه محلی كه از جمله كابلی، نان پراته و چای‌شیر است نیز سرو می‌شود.

اقامتگاه پرهیزگار بریس

 اقامتگاه بوم‌گردی پرهیزكار بریس در روستای بریس و در فاصله حدودی ۶۰ كیلومتری شرق بندر چابهار قرار دارد و از اقامتگاه های بوم گردی سنتی چابهار محسوب می‌شود. این اقامتگاه دارای دو اتاق، یك كپر و سه آلاچیق سنتی است و درمجموع ظرفیت ۵۰ مهمان را دارد. تنها دو واحد از اتاق‌ها دارای سرویس بهداشتی اختصاصی است و مهمانان دیگر اتاق‌ها باید از یك مجموعه سرویس بهداشتی كه در محوطه قرار دارد استفاد كنند. از امكانات این اقامتگاه بوم گردی چابهار می‌توان به پاركینگ غیر مسقف، راهنمای محلی، سیستم سرمایش گازی و رستوران سنتی اشاره كرد. در اقامتگاه بوم‌گردی بریس انواع غذاهای محلی و سنتی نظیر بت ماش، تباهگ، تخلان، تنورچه، كراهی میگو، پلو زعفرانی، خوراك خرما و املت سوزی طبخ می‌شود. از ویژگی‌های این اقامتگاه نزدیكی به دریای عمان و سواحل مكران است و مهمانان می‌توانند از این ساحل زیبا و اسكله منحصربه‌فرد استفاده كنند.

اقامتگاه بوم‌گردی شجره

 اقامتگاه شجره واقع در روستای باهوكلات در ۹۰ كیلومتری شمال شرقی شهر چابهار است؛ دارای دو سالن بزرگ و دو اتاق با سرویس كف خواب است و درمجموع ظرفیت ۵۵ نفر را دارد. اتاق‌های اقامتگاه شجره فاقد سرویس بهداشتی و حمام اختصاصی بوده و مهمانان باید از سرویس بهداشتی و حمام مشترك در محوطه اقامتگاه استفاده كنند. از امكانات اقامتگاه بوم‌گردی شجره می‌توان به پرسنل مسلط به زبان انگلیسی، سیستم سرمایش گازی، پاركینگ و راهنمای تور گردشگری اشاره كرد.

اقامتگاه بوم‌گردی گل افشان

 اقامتگاه بوم‌گردی گل افشان در شهر كنارك، روستای كهیر، فاصله ۸۰ كیلومتری شرق چابهار واقع شده است و یكی از بهترین اقامتگاه‌های بوم گردی چابهار به حساب می‌آید. این اقامتگاه با ۱۰ كپر و پنج سوییت درمجموع قابلیت اسكان ۱۵۰ مهمان را دارد. مهمانان ساكن در كپرها باید از این سرویس‌های بهداشتی محوطه به‌صورت مشترك استفاده كنند؛ اما سوییت‌های آن دارای سرویس بهداشتی، حمام و آشپزخانه هستند. از امكانات این اقامتگاه بومی می‌توان به رستوران، راهنمای محلی، پرسنل آشنا به زبان انگلیسی و پاركینگ غیرمسقف اشاره كرد. گردشگران می‌توانند در رستوران مجموعه انواع غذاها مانند جوجه كباب، چلو كباب كوبیده و... را سفارش دهند. غذاهایی مانند بریانی، ماهی، كراهی و سبزی پلو كه از غذاهای محلی به‌حساب می‌آیند، باهماهنگی قبلی برای مسافران طبخ می‌شود.

اقامتگاه بوم‌گردی تیاب مكران

 اقامتگاه بوم‌گردی تیاب مكران با ارائه خدمات سنتی در روستای بندر تنگ و در فاصله ۱۲۰ كیلومتری غرب چابهار واقع شده است. اقامتگاه تیاب مكران كه نزدیك‌ترین اقامتگاه با ساحل معروف «درك» است، دارای هشت اتاق سنتی ۶ نفره با سرویس كف خواب است كه درمجموع ظرفیت اسكان ۵۰ گردشگر را دارد. همه اتاق‌ها فاقد سرویس بهداشتی و حمام اختصاصی هستند بنابراین مسافران باید از سرویس بهداشتی محوطه به‌صورت مشترك استفاده كنند. از جمله امكانات و خدماتی كه این اقامتگاه برای رفاه مسافران در نظر گرفته می‌توان به پاركینگ غیر مسقف داخل محوطه، راهنمای محلی تورهای گردشگری، نمازخانه، رستوران سنتی، چایخانه و سیستم سرمایشی كولر گازی اشاره كرد. می‌توان از انواع غذاهای محلی و سنتی این اقامتگاه مانند برنج ماهی سرخ شده، بریانی ماهی، بریانی مرغ، كراهی مرغ، كراهی گوشت، كباب ماهی، میگو، كباب محلی، استامبولی مرغ و استامبولی ماهی سفارش داد و نوش جان كرد. 

اگر تاكنون تجربه بازدید از این جاذبه‌ زیبا را داشته‌اید، نظر خود را در بخش دیدگاه‌ها با كاربران كجارو به اشتراك بگذارید.

پرسش‌های متداول

خلیج پزم كجاست؟

در حاشیه دریای عمان و در شهرستان كنارك

نام دیگر خلیج پزم چیست؟

«خلیج تیاب»، «بندر صیادی پزم» یا «پزم تیاب»

دیدنی‌های خلیج پزم كدامند؟

سواحل زیبای صخره‌ای، اسكله صیادی و سنگی، غار ساحلی، ساحل ماسه­‌ای یا شوكین، چشم اقیانوس، كوه، غروب آفتاب و خرچنگ‌ها

بهترین زمان سفر به خلیج پزم كدام فصل است؟

بهترین زمان برای سفر به خلیج بزم اوایل آبان تا اواسط فروردین است.

ایران، استان سیستان و بلوچستان، چابهار، ۱۰ كیلومتری غرب خلیج چابهار، انتهای پادگان كنارك