ریپورتاژ آگهی
آبشار غسلگه

آبشار غسلگه

آبشار غسلگه نورآباد در موقعیت جغرافیایی E4754 N3358 در استان لرستان واقع است. بومیان منطقه آن را خسلگه می نامند. شهرستان نورآباد
  • 1400/11/11
  • استان : لرستان
  • شهر : نور آباد
  • دسته : آبشارهای ایران
آدرس : استان لرستان- شهرستان نورآباد- سیصد متری امامزاده حسن گاویار
تلفن : 66059000-021

آبشار غسلگه نورآباد در موقعیت جغرافیایی E4754 N3358 در استان لرستان واقع است. بومیان منطقه آن را خسلگه می نامند. شهرستان نورآباد یكی از سردترین مناطق استان لرستان می باشد كه در شمال این استان واقع است. طبیعت بكر این منطقه با آداب و سنن هزاران ساله در هم آمیخته است. آثاری مربوط به دوره نوسنگی در آن یافت شده است و مراسم تمنای باران و جشن های این دیار ویژگی های خاص خود را دارد. آبشار غسلگه(خسله)، در ۱۵ كیلومتری جنوب نورآباد و در فاصله سیصد متری بقعه امامزاده حسن گاویار(سیدپیرمحمد) واقع است. این آبشار كه دارای حوضچه ای به مساحت ۲۵ متر مربع است، معمولا هر سال تا اواسط تابستان دوام می آورد اما آب چشمه ای كه در كنار حوضچه واقع است، تقریبا در تمام فصول سال جاری است. در سالیان اخیر حفاری های غیرمجاز، منظره طبیعی این منطقه را دچار تغییر كرده است. از دیگر آبشارهای قابل ذكر در این منطقه می توان به آبشار روستای پیردوستی در شمال نورآباد نیز اشاره كرد.

در گذشته منطقه آبشار غسلگه، یك مكان مقدس برای فرقه‌ی اهل حق محسوب می‌شده است. در فاصله‌ی چند صد متری آبشار نیز مقبره‌ی یكی از رهبران این فرقه (معروف به حسن گاویار) قرار دارد كه هم اكنون نیز زیارتگاه مردم منطقه است. این محدوده همچنین از دیدگاه باستان‌شناسی نیز مورد توجه می‌باشد. آبشار غسلگه یكی از آبشارهای زیبا و با طراوت منطقه است كه هر ساله و به خصوص در فصل بهار، میزبان گردشگران و طبیعت‌گردان می‌باشد.

 

آبشار غسلگه-bUJqB0DxfL

آبشار غسلگه-qkroPijLDn

آبشار غسلگه-5wEdYMfu1K