ریپورتاژ آگهی
آرامگاه خواجوی كرمانی

آرامگاه خواجوی كرمانی

گردشگران داخلی و خارجی شیراز را از مقاصد محبوب می‌دانند. دیدنی‌های این شهر چنان زیاد و متنوع است كه هر فردی را با هر سلیقه‌ای راضی می‌كند. در میان این دیدنی‌ها، آرامگا‌ه‌های شعرا قرار دارند كه از جمله آنان می‌توان به آرامگاه خواجوی كرمانی اشاره كرد. با كجارو همراه شوید و بیشتر درباره این مقبره بخوانید.
  • 1401/03/25
  • استان : فارس
  • شهر : شيراز
  • دسته : آرامگاه های ایران
آدرس : در دامنه كوه صبوی، ابتدای جاده شیراز - اصفهان، تنگ الله اكبر قرار دارد
تلفن : 66059000-021

آرامگاه خواجوی كرمانی-wDAcGxeLB9
گردشگران داخلی و خارجی شیراز را از مقاصد محبوب می‌دانند. دیدنی‌های این شهر چنان زیاد و متنوع است كه هر فردی را با هر سلیقه‌ای راضی می‌كند. در میان این دیدنی‌ها، آرامگا‌ه‌های شعرا قرار دارند كه از جمله آنان می‌توان به آرامگاه خواجوی كرمانی اشاره كرد. با كجارو همراه شوید و بیشتر درباره این مقبره بخوانید.

معرفی آرامگاه خواجوی كرمانی 

كمال‌الدین ابوالعطا معروف به خواجوی كرمانی در سال ۶۸۹ هجری قمری، در استان كرمان به دنیا آمد. او از شاعران دوران مغول بود و در سال ۷۵۲ هجری قمری در شهر شیراز از دنیا رفت. امروزه مقبره‌ خواجوی كرمانی از جاهای دیدنی شیراز به شمار می‌رود و رو‌به‌روی دروازه‌ی قرآن این شهر قرار دارد. چشمه‌ مشهور ركن آباد نیز از نزدیك آرامگاه خواجو عبور می‌كند.

آرامگاه خواجوی كرمانی-gUiJvKBZhf

آرامگاه خواجوی كرمانی به‌عنوان یكی ازدیدنی های استان فارس به شماره ملی ۹۱۶، در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

آرامگاه خواجوی كرمانی كجاست؟

آرامگاه خواجوی كرمانی در دامنه كوه صبوی، ابتدای جاده شیراز - اصفهان، تنگ الله اكبر قرار دارد. برای دسترسی به این آرامگاه كافی است خود را به دروازه قرآن برسانید. برای این كار، اگر از داخل شهر عازم هستید، راهی بلوار آیت الله ربانی یا بلوار هفت تنان شوید. اگر خارج از شیراز هستید، خود را به ورودی شهر، در بزرگراه مرودشت به شیراز برسانید.

خواجوی كرمانی كیست؟

خواجوی كرمانی از نوابغ عالم ادبیات است. وی در سال ۶۷۹ هجری قمری در كرمان متولد شد و در دوران جوانی علاوه بر تحصیل، به مسافرت نیز علاقه داشت. او در طول زندگی خود به مقاصدی نظیر بیت‌المقدس، مصر، شام، حجاز و عراق سفر كرد. همچنین خواجوی كرمانی مدتی در كشور بغداد زیست. سپس به ایران برگشت و به شهر شیراز رفت. او مدتی از عمر خود را در جوار فردی به نام  ابواسحاق گذراند و از وجود ایشان بهره‌ها كسب كرد.

 

آرامگاه خواجوی كرمانی-XCLzLaQe5B
خواجوی كرمانی ارتباطی خوب و صمیمی با اشخاصی بنام داشته است؛ كسانی نظیر  عماد فقیه كرمانی، سلمان ساوجی (از شاعران قرن هشتم هجری‌ قمری و قصیده‌سرایان و غزل‌گویان معروف)، عبید زاكانی (شاعر و نویسنده‌ی طنز پرداز سده‌ی هشتم هجری قمری)، شیخ امین الدین بلیانی (از عرفای قرن هفتم و هشتم هجری قمری) و خواجه حافظ شیرازی. سرانجام او در سال ۷۵۲ هجری قمری در شهر شیراز دارفانی را وداع گفت. آرامگاه خواجوی كرمانی در سال ۱۳۱۵ هجری قمری، توسط اداره فرهنگ استان فارس بنا شده است.

طبق اسناد به‌جامانده، سازمان باستان‌شناسی استان فارس در سال ۱۳۳۷ هجری شمسی، اتاقی را در بخش شمالی این بقعه طراحی كرد و ساخت. سردر این اتاق دو بیت از اشعار این هنرمند برجسته تاریخ به خط نستعلیق حك شده است. متن این غزل‌ها بدین شرح است:

دوش می‌كردم سؤال از جان كه آن جانانه كو؟                  گفت: بگذر زان بت پیمان شكن پیمانه كو؟

صبحدم دل را مقیم خلوت جان یافتم                     از نسیم صبح بوی زلف جانان یافتم

آثار خواجوی كرمانی

خواجوی كرمانی به‌عنوان شاعر پرآوازه خطه كرمان شناخته می‌شود و یكی از گوهرتراشان غزل فارسی ایران است .حضور خواجوی كرمانی و نقش وی در سال‌هایی كه در شیراز بود، بر هیچ‌كس پوشیده نیست. حافظ شیرازی بسیار از او تاثیر گرفته است و از خواجوی كرمانی می‌توان به‌عنوان شخصیت اثرگذار بر غزلیات حافظ نام برد. در این بخش اول شعرهایی را فهرست كرده‌ایم كه در آن‌ها حافظ مصرع یا بیتی از خواجو را عینا نقل قول كرده است.

خواجوی كرمانی -غزلیات -غزل شماره ۳۱:: حافظ -غزلیات - غزل شماره ۱۰

خواجو (بیت ۱):

خرقه رهن خانه خمار دارد پیر ما    ای همه رندان مرید پیر ساغر گیر ما

حافظ (بیت ۲):

ما مریدان روی سوی قبله چون آریم چون    روی سوی خانه خمار دارد پیر ما

خواجو (بیت ۲):

گر شدیم از باده بدنام جهان تدبیر چیست    همچنین رفتست در عهد ازل تقدیر ما

حافظ (بیت ۳):

در خرابات طریقت ما به هم منزل شویم    كاین چنین رفته‌ست در عهد ازل تقدیر ما

آرامگاه خواجوی كرمانی-RwfctvOJ6d

خواجوی كرمانی - غزلیات- غزل شماره ۴۰۴:: حافظ - غزلیات- غزل شماره ۳۷۳

خواجو (بیت ۲):

تا ببینند مگر نور تجلی جمال    همچو موسی ارنی گوی به میقات آیند

حافظ (بیت ۴):

با تو آن عهد كه در وادی ایمن بستیم    همچو موسی ارنی گوی به میقات بریم

از این ابیات به‌خوبی مشخص می‌شود كه چه ارتباط ادبی و معنوی زیبایی بین حافظ و دیوان خواجوی كرمانی وجود دارد. آثار وی شامل دیوان اشعار، مثنوی سام نامه، رساله البادیه، مناظره‌ی نی و بوریا، سبع المثانی و خمسه‌ی خواجو می‌شود كه از پنج مثنوی به نام‌های گل و نوروز، روضه الانوار، كمال نامه، همای و همایون و گوهر نامه تشكیل شده است.

آرامگاه خواجوی كرمانی-S5ZASchUPd

معماری آرامگاه خواجوی كرمانی

بقعه‌ی خواجوی كرمانی معماری چشمگیری دارد. در قسمت پایین و بالای آرامگاه وی دو عدد ستون تعبیه شده است و سقف ندارد. در میان این مكان تاریخی گوری وجود دارد كه سطح روی آن منحنی شكل است.

آرامگاه خواجوی كرمانی-G4AiP12EA1
روی این گور نوشته‌ای مبنی بر وجود خواجو در داخل آن حك نشده است و تنها چیزی كه روی  قبر به چشم می‌خورد، آیه‌ای از سوره‌ی الرحمن است. این آیه به خط ثلث حكاكی شده و متن آیه این است: «كل من علیها فان و یبقی وجه ربك ذوالجلال و الاكرام»

آرامگاه خواجوی كرمانی-BmJDD2eL0r
گویا سه عدد غار در نزدیكی آرامگاه خواجوی كرمانی وجود دارد كه بر اساس مدارك موجود، مریدان و عالمان آن زمان یكی از این سه غار را برای عبادت با خداوند انتخاب می‌كردند و روزها و شب‌ها حمد خداوند را در آن‌ها به‌جای می‌آوردند.

آرامگاه خواجوی كرمانی-19s0P6rzzN

در یكی از این غارها بقعه‌ی شخصی به اسم خواجه عماد‌الدین محمود وجود دارد كه گفته می‌شود از وزرای ابواسحاق اینجو (حاكم مشهور آل اینجو در دوره‌ی ایلخانی در شهرهای اصفهان و شیراز) بوده است. همچنین تصاویری زیبا به‌صورت برجسته در پیرامون این غار بنا شده است و باستان‌شناسان بر این باورند كه این نقوش به فرمان حسینعلی میرزا در سال ۱۲۱۸ طراحی شده است.

 

ساعات بازدید و بلیط آرامگاه خواجوی كرمانی

از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب می‌توانید از آرامگاه خواجوی كرمانی بازدید كنند. بهای بلیط مجموعه در سال ۱۳۹۹، سه هزار تومان بوده است. 

 

بهترین زمان بازدید از آرامگاه خواجوی كرمانی

بهترین زمان بازدید از آرامگاه خواجوی كرمانی بسته به سلیقه افراد می‌تواند متفاوت باشد. مسلما در روز امكان دیدن جزییات و عكاسی با شرایط آسان‌تری وجود دارد و شب‌ها با نورپردازی، فضا جلوه‌ای متفاوت به خود می‌گیرد. با همه این اوصاف، احتمالا بهترین زمان بازدید از آرامگاه خواجوی كرمانی برای اغلب سلیقه‌ها روزهنگام است. 

 

پرسش‌های متداول

آرامگاه خواجوی كرمانی كجاست؟

آرامگاه خواجوی كرمانی در دامنه كوه صبوی، ابتدای جاده شیراز - اصفهان، تنگ الله اكبر قرار دارد. برای دسترسی به این آرامگاه كافی است خود را به دروازه قرآن برسانید.

خواجوی كرمانی كیست؟

خواجوی كرمانی از نوابغ عالم ادبیات است و با اشخاصی برجسته ارتباط داشته است. همچنین حافظ از وی تاثیر پذیرفته است.

ساعات بازدید از آرامگاه خواجوی كرمان كدامند؟

از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب می‌توانید از آرامگاه خواجوی كرمانی بازدید كنند.

بهای بلیط ورودی آرامگاه خواجوی كرمانی چقدر است؟

بهای بلیط مجموعه در سال ۱۳۹۹، سه هزار تومان بوده است.