ریپورتاژ آگهی
روش های مختلف پخت كباب حسینی

روش های مختلف پخت كباب حسینی

روش های مختلف پخت كباب حسینی را در این مطلب برای شما آورده ایم
  • 1401/03/23
  • استان : خراسان رضوي
  • شهر : مشهد
  • دسته : غذاهای محلی ایران

روش های مختلف پخت كباب حسینی را در این مطلب برای شما آورده ایم .كباب حسینی كه كبابی قدیمی و سنتی است در شهر ها مختلف به روشهای متفاوتی پخت می شود . در گذشته برای پخت این كباب به جای سیخ چوبی از چوب درخت انار استفاده می شد . این كباب را می توان با گوشت گوسفندی ، گوشت گوساله ، گوشت چرخكرده و گوشت بوقلمون درست كرد . كباب حسینی مشهدی و هندی از انواع مشهور كباب حسینی محسوب می‌شوند.

روش های مختلف پخت كباب حسینی-49FdABhBbU

طرز تهیه كباب حسینی با گوشت گوسفندی

مواد لازم برای ۶ تا ۸ نفر

گوشت بره: ۱۰۰۰ گرم
پیاز: ۵۰۰ گرم
چربی: ۲۵۰ گرم
كره: ۱۵۰ گرم
فلفل سبز: ۲۵۰ گرم
گوجه فرنگی: ۵۰۰ گرم
نمك و فلفل: به مقدار لازم

طرز تهیه

ابتدا حتما توجه داشته باشید كه اگر از سیخ‌های چوبی استفاده می‌كنید، آنها را به مدت ۳ الی ۴ ساعت خوب خیس كنید تا نسوزند و طعم فوق‌العاده كبابتان را خراب نكنند. برای تهیه كباب حسینی، ابتدا گوشت را به قطعات با قطر حدودا ۲ سانتی‌متر برش دهید.یك تكه گوشت و یك تكه چربی و یك پیاز كوچك و یك تكه فلفل داخل سیخ ها قرار دهید تا سیخ ها كامل شوند (طول سیخ ها باید ۱۰ تا ۱۵ سانتی‌متر باشد)، سپس ته تابه، یك ردیف گوجه‌فرنگی و پیاز( به اندازه ظرفیت سیخ ) و سپس یك سیخ گوشت و دوباره یك ردیف گوجه و یك ردیف گوشت را روی آن قرار می‌دهیم و به همین ترتیب می‌چینیم.
سپس، در قابلمه را گذاشته و آن را روی حرارت ملایم قرار داده و صبر می‌كنیم تا آب گوجه‌فرنگی‌ها كاملا خشك شود. اگر گوشت كاملا پخته نشده، كمی آب به ظرف اضافه كنید. در پایان پخت، كمی نمك باید به آن اضافه شود. وقتی كباب آماده شد، نباید اصلا آب داشته باشد.
در صورت استفاده از كره، آن را برش داده و بین سیخ‌های كباب قرار دهید. می‌توانید به جای پیازهای كوچك سفید، از پیازهای درشت استفاده كنید و آنها را ۴ قسمت كنید. در صورت تمایل می‌توانید پس از پخت كمی آب انگور ترش را به گوشت اضافه كنید.

 

روش های مختلف پخت كباب حسینی-J9YmNGQGCj

طرز تهیه كباب حسینی با گوشت گوساله

مواد لازم برای ۶ تا ۸ نفر

گوشت گوساله: ۱ كیلو
پیاز: ۲ عدد
فلفل دلمه‌ای: ۲ عدد
گوجه‌فرنگی: ۴ عدد
كره: ۱۰۰ گرم
روغن: ۷۵ گرم
زعفران، نمك و فلفل سیاه: به مقدار لازم

طرز تهیه

ابتدا حتما توجه داشته باشید كه اگر از سیخ‌های چوبی استفاده می‌كنید، آنها را به مدت ۳ الی ۴ ساعت خوب خیس كنید تا نسوزند و طعم فوق‌العاده كبابتان را خراب نكنند.ابتدا گوشت را به شكل طولانی و كبابی با ضخامت حدود ۱.۵ تا ۲ سانتی‌متر برش دهید و حداقل ۳ ساعت آن را در پیاز خرد شده، آب زعفران و لیمو ترش، نمك، فلفل و سایر مواد افزودنی مورد علاقه‌تان خیس كنید.سپس گوشت را در سیخ بگذارید؛ به این ترتیب كه یك تكه گوشت و یك پیاز باشد و اگر از فلفل دلمه‌ای استفاده می‌كنید، می‌توانید آن را بین گوشت و پیاز اضافه كنید. سپس سیخ‌ها را در تابه قرار دهید، كه از قبل در آن گوجه و پیاز حلقه‌حلقه شده قرار داده‌اید.
در آخر، یك لیوان آب جوش را در قابلمه ریخته و دو قاشق غذاخوری رب به آن اضافه كنید و بگذارید به مدت ۱ ساعت روی حرارت باشد تا بخار پز شود. در پایان پخت، زعفران را روی گوشت بریزید.

فوت و فن طرز تهیه كباب حسینی با گوشت گوساله

*بعضی‌ها از رب گوجه‌فرنگی برای این غذا استفاده نمی‌كنند. البته، اگر از رب گوجه فرنگی ترش استفاده می‌كنید، باید از زعفران بیشتری استفاده كنید. روش سنتی و دستورالعمل اصلی این غذا فلفل دلمه‌ای ندارد؛ اما اگر فلفل دلمه‌ای اضافه كنید، كبابتان خوش طعم‌تر می‌شود.

*ما برای پخت كباب حسینی، به سیخ‌های چوبی كوچك احتیاج داریم كه معمولا از درختان انار ساخته می‌شود و در فروشگاه‌ها فروخته می‌شود. البته می‌توانید از سیخ‌های فلزی كوچك نیز استفاده كنید.

*كباب حسینی مثل كباب كوبیده برای مهمانی‌ها یك انتخاب غذایی ساده و بسیار خوشمزه است.

روش های مختلف پخت كباب حسینی-k1DYFxWr7z

طرز تهیه كباب حسینی با سینه مرغ یا بوقلمون

 

مواد لازم برای ۴ نفر تا ۶ نفر

سینه مرغ خرد شده: ۱ كیلوگرم
پیاز: ۲ عدد متوسط
زعفران دم‌كرده غلیظ: نصف لیوان
رب گوجه‌فرنگی: ۲ قاشق چای‌خوری
نمك و فلفل و زردچوبه و آبلیمو : به مقدار لازم
گوجه‌فرنگی خرد شده یا گوجه گیلاسی: به مقدار لازم
هویج حلقه‌حلقه شده و فلفل دلمه‌ای: به مقدار لازم
سیخ چوبی به تعداد

طرز تهیه

ابتدا سینه مرغ خردشده را با پیاز، نمك، زعفران، آب لیمو، زردچوبه و فلفل خردشده به مدت ۳ الی ۴ ساعت مزه‌دار می‌كنیم. سپس قطعات مرغ را با كمی روغن سرخ می‌كنیم.بعد از سرخ‌كردن سینه مرغ، آنها را به ترتیب در سیخ‌های چوبی قرار می‌دهیم؛ البته ترتیب در دست شماست و به سلیقه شما بستگی دارد؛ اما باید آن را رعایت كنید. توجه داشته باشید كه ابتدا نباید گوجه‌فرنگی را در سیخ بگذارید.
سپس پیاز متوسط ​​را رنده كرده و با كمی روغن در ماهی‌تابه سرخ كنید و ۱ قاشق رب به آن اضافه كنید. البته استفاده از رب هم اختیاری است. سپس نمك و زردچوبه را به آن اضافه كنید.
در این مرحله، سیخ‌ها را داخل تابه قرار دهید. سپس نصف لیوان آب زعفران اضافه كرده و آن را روی حرارت ملایم قرار دهید تا خوب بپزد. پس از گذشت نیم ساعت، گوجه‌فرنگی‌ها را به سیخ‌ها اضافه كنید و اجازه دهید تا گوجه‌ها بپزند. در آخر، مقداری فلفل سیاه به دلخواه روی جوجه‌ها بریزید. به جای گوشت مرغ از گوشت سینه بوقلمون به همین روش هم می‌توانید استفاده كنید. كباب حسینی مرغ را مثل كوبیده مرغ یا جوجه كباب با برنج سرو كنید.

روش های مختلف پخت كباب حسینی-Iwuzhhw2o1

طرز تهیه كباب حسینی با گوشت چرخكرده

مواد لازم

گوشت چرخ كرده ۳۰۰ گرم
پیاز ۲ عدد متوسط
فلفل دلمه ای ۱ عدد
گوجه فرنگی ۴ عدد
سیر ۳ حبه
رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری
نمك و فلفل سیاه به مقدار كافی
زردچوبه و روغن به مقدار كافی
سیخ كوتاه به تعداد كافی

طرز تهیه

برای تهیه كباب حسینی خوشمزه با گوشت چرخ كرده ابتدا یكی از پیازها را رنده می كنیم، سپس با فشار دست آب اضافی اش را می گیریم. در ادامه پیاز رنده شده را به همراه گوشت چرخ كرده داخل یك كاسه می ریزیم.در این مرحله مقداری نمك، فلفل سیاه و زردچوبه به مخلوط پیاز و گوشت چرخ كرده اضافه می كنیم، حالا با دست مواد را به مدت تا دقیقه ورز می دهیم تا به خوبی مخلوط شده و كاملا یكدست و منسجم شوند.
در این مرحله روی درب كاسه را با سلفون می پو شانیم و به مدت یك ساعت در یخچال قرار می دهیم تا مایه كباب به خوبی استراحت كند. در ادامه گوجه فرنگی ها را به همراه فلفل دلمه ای و سیر داخل مخلوط كن می ریزیم.
حالا مقداری نمك، فلفل سیاه و زردچوبه اضافه می كنیم، سپس مخلوط كن را روشن می كنیم تا مواد پوره شوند. در ادامه پیاز باقیمانده را به صورت نگینی ریز خرد می كنیم، سپس به همراه كمی روغن به یك تابه اضافه می كنیم.
در این مرحله تابه را روی حرارت ملایم قرار می دهیم و پیاز را به خوبی تفت می دهیم تا سبك و شیشه ای شود. در ادامه مخلوط گوجه فرنگی، سیر و فلفل دلمه ای پوره شده را به تابه اضافه كرده و با پیاز تركیب می كنیم.
پس از كمی تفت دادن، مواد را در اطراف تابه جمع می كنیم، سپس رب گوجه فرنگی را در وسط تابه تفت می دهیم تا به خوبی سرخ شود. حالا اجازه می دهیم سس با حرارت بسیار ملایم روی حرارت بماند.
در این مرحله كاسه حاوی مایه كباب را از یخچال خارج می كنیم، سپس به اندازه یك نارنگی كوچك از مایه كباب بر می داریم و آنرا مانند كباب كوبیده روی سیخ پهن می كنیم. به همین ترتیب تمام مایه كباب را سیخ می كنیم.
حالا یك تابه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و كمی روغن اضافه می كنیم. در ادامه سیخ ها را درون تابه می چینیم و هر سمت كباب ها را به مدت حدودا ۵ دقیقه سرخ می كنیم تا رنگشان طلایی شود.
در این مرحله كباب های سرخ شده را درون سس می چینیم و اجازه می دهیم سس كاملا غلیظ شده و به خورد كباب ها برود. در پایان كباب حسینی را در ظرف مورد نظرمان می كشیم و به همراه برنج یا نان سرو می كنیم.

روش های مختلف پخت كباب حسینی-DxHrF9LhgW