ریپورتاژ آگهی
جاهای دیدنی اردبیل ( ۲۰ جاذبه گردشگری )

جاهای دیدنی اردبیل ( ۲۰ جاذبه گردشگری )

جاهای دیدنی اردبیل در تابستان و بهار جزو مقاصد اصلی مسافران بوده و همه از مكان های دیدنی اردبیل بازدید می كنند. استان اردبیل جاذبه های تاریخی و گردشگری بی مثالی دارد كه طبیعت زیبا و مردم خونگرم و مهمان نوازوآب و هوای خنك بخصوص در فصل تابستان مسافران بسیاری را به سمت خود جذب می كند. شهری كه متوسط دمایش در تابستان به ۱۹ درجه سانتی گراد می‌رسد و این یعنی برای فرار از گرما میتوان به آن پناه برد. اردبیل، جدا از هوای خنك و بهاری‌اش در دل روزهای گرم تابستان، سرزمین دشت‌های سرسبز، دریاچه ها و آبهای گرم و گردنه حیران هم هست و علاوه بر این عسل و آش دوغش نیز بسیار محبوب است. اما در سفر به اردبیل، شهری با قدمتی ۴۰ هزار ساله باید كجاها را دید و جاهای دیدنی اردبیل كجاست؟در این مطلب ما ۲۰ جاذبه های گردشگری از معروف ترین جاهای دیدنی اردبیل را معرفی كرده ایم .
  • 1401/03/22
  • استان : اردبيل
  • شهر : اردبيل
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : این دریاچه در ۴۸ كیلومتری جنوب شرقی اردبیل بطرف خلخال می باشد
تلفن : 66059000-021

جاهای دیدنی اردبیل در تابستان و بهار جزو مقاصد اصلی مسافران بوده و همه از مكان های دیدنی اردبیل بازدید می كنند. استان اردبیل جاذبه های تاریخی و گردشگری بی مثالی دارد كه طبیعت زیبا و مردم خونگرم و مهمان نوازوآب و هوای خنك بخصوص در فصل تابستان مسافران بسیاری را به سمت خود جذب می كند. شهری كه متوسط دمایش در تابستان به ۱۹ درجه سانتی گراد می‌رسد و این یعنی برای فرار از گرما میتوان به آن پناه برد. اردبیل، جدا از هوای خنك و بهاری‌اش در دل روزهای گرم تابستان، سرزمین دشت‌های سرسبز، دریاچه ها و آبهای گرم و گردنه حیران هم هست و علاوه بر این عسل و آش دوغش نیز بسیار محبوب است. اما در سفر به اردبیل، شهری با قدمتی ۴۰ هزار ساله باید كجاها را دید و جاهای دیدنی اردبیل كجاست؟در این مطلب ما ۲۰ جاذبه های گردشگری از معروف ترین جاهای دیدنی اردبیل را معرفی كرده ایم .

جاهای دیدنی اردبیل

رودخانه قزل اوزن خلخال

معروفترین و پر آب ترین رودخانه شهرستان خلخال است كه در قسمت غربی شهرستان خلخال و در بخش خورش رستم از شمال به جنوب در جریان بوده و بعلت ارتفاع نسبتا زیاد روستاهای اطراف آن ، استفاده از آب آن برای اغلب روستاها میسر نیست . این رودخانه از ارتفاعات كردستان سرچشمه می گیرد كه پس از گذر از مسیر های پر پیچ و خم كردستان و آذربایجان شرقی به حوزه خلخال وارد شده و پس از گذر از آن به سد منجیل میریزد كه در ادامه با نام سفید رود به دریای خزر می ریزد .اخیرا مسأله حقابه استان اردبیل از قزل اوزن در استان اردبیل مطرح شده كه امیدواریم مردم منطقه خلخال به حق واقعی خودشان برسند.

جاهای دیدنی اردبیل ( ۲۰ جاذبه گردشگری )-pQJvYXk0dF

دریاچه شورابیل

یكی از جاذبه های گردشگری اطراف اردبیل دریاچه شورابیل است كه این دریاچه قبلاً بسیار شور بوده است ولی امروزه با افزوده شدن آب شیرین از شوری آن كاسته شده ، بطوریكه نوعی ماهی در آن پرورش داده می شود . این دریاچه دارای امكانات تفریحی ، ورزشی و فرهنگی بسیاری از جمله قایق رانی ، پیست دو و میدانی ، دوچرخه سواری ، باغ وحش ، هتلهای مجهز و زیبا، مجموعه شهر بازی برای بچه ها ، رستوران در وسط دریاچه و … است . این دریاچه در ۴۸ كیلومتری جنوب شرقی اردبیل بطرف خلخال می باشد…

جاهای دیدنی اردبیل ( ۲۰ جاذبه گردشگری )-u9XcKoyeut

پل معلق مشگین شهر

پل معلق مشگین‌شهر به عنوان بزرگترین پل معلق خاورمیانه در ارتفاع ۸۰ متری رودخانه خیاوچایی و بر روی پارك جنگلی مشگین‌شهر احداث شده، ۲ متر عرض و ۳۶۵ متر طول دارد. سازه این پل توسط كارشناسان داخلی و مهندسان منطقه اجرا شده و دانش ساخت آن بومی است.

جاهای دیدنی اردبیل ( ۲۰ جاذبه گردشگری )-PHZbzTbB8K

قلعه قهقهه

قلعه قهقهه در بخش ارشق، ما بین روستای گنچویه و قره آغاج كلان از توابه مشگین‌شهر در استان اردبیل قرار دارد و از آثار دوره صفویه به حساب می‌آید.این دژ به دلیل اینكه محل زندانی شدن افراد سیاسی مهمی، مانند شاهزادگان صفوی در زمان گذشته بوده‌است در تاریخ شهرت بسیاری دارد.

جاهای دیدنی اردبیل ( ۲۰ جاذبه گردشگری )-r9lHzNfEnI

عجیب ترین گورستان تاریخی اردبیل

منطقه باستانی معروف به شهر یری در شمال غربی روستای پیرازمیان در ۳۱ كیلومتری شرق مشگین شهر قرار دارد. جایی در كنار رود قره سو كه وسعت آن به ۴۰۰ هكتار می رسد و از سه قسمت دژ نظامی، معبد و قوشا تپه تشكیل می شود. قدمت قلعه و معبد به ۱۴۵۰ پیش از میلاد و قوشا تپه به ۷ هزاره پیش از میلاد می رسد.

جاهای دیدنی اردبیل ( ۲۰ جاذبه گردشگری )-HBvybGOMzV

دریاچه نئور

دریاچه نئوردر فاصله ۴۲ كیلومتری جنوب شرقی اردبیل در ارتفاع ۲۴۸۰ متری از سطح دریا قرار دارد. راه اصلی دسترسی دریاچه جاده روستائی آسفالته به طول ۱۳ كیلومتر می باشد كه از كیلومتر ۲۹ جاده بین شهری اردبیل – خلخال در محل قریه بودالالو بطرف شرق منشعب می شود .

جاهای دیدنی اردبیل ( ۲۰ جاذبه گردشگری )-730pdrIeYn

جنگل فندقلو مشرف به گردنه حیران

جنگل فندقلو به واسطه قرار گرفتن آن در شمال غربی كشور یكی از جنگل های مناسب برای گذران تعطیلات تابستانی است. این جنگل در ۳۰ كیلومتری شهر اردبیل و در ۱۰ كیلومتری جنوب شهر نمین قرار گرفته است و به خاطر داشتن جاذبه های منحصر به فرد جنگلی و نزدیكی آن به گردنه حیران پیشنهاد مناسبی برای طبیعت دوستان به شمار می رود.

جاهای دیدنی اردبیل ( ۲۰ جاذبه گردشگری )-mQ0Kbu3teJ

غار یخگان

غار یخگان در ۷۷ كیلومتری شهر خلخال در ضلع غربی رشته كوه ماسوله داغ (تالش) و در ارتفاع حدود ۲۴۰۰ متری از سطح دریا در دامنه غربی كوهی به نام یخگان داغی (بوزخانه داغی) واقع شده است. مساحت این غار ۱۱۰۰ هكتار می‌باشد و دارای دو دهانه است كه با اختلاف ارتفاع حدود ۲۵ كیلومتر از یكدیگر قرار دارند. قطر دهانه ورودی اصلی این غار در حدود نیم متر است كه به وسیله راهرویی تنگ و باریك به طول ۱۰ متر، به تالار وسیعی منتهی می‌شود. حوضچه آبی به عمق ۲۰ سانتی‌متر و در ارتفاع ۱/۵ متری در كف غار تشكیل شده است.

جاهای دیدنی اردبیل ( ۲۰ جاذبه گردشگری )-kVCdqgxxpH

دشت مغان

دَشت مُغان نام جلگه‌ای است در شمالی‌ترین قسمت استان اردبیل در شمال باختری ایران. مغان جلگه‌ای است در ساحل جنوبی رود ارس و غرب دریای خزر كه قسمت عمده آن در جمهوری آدربایجان و بخشی نیز شمالی‌ترین قسمت استان اردبیل در شمال غربی ایران را تشكیل داده‌است.

جاهای دیدنی اردبیل ( ۲۰ جاذبه گردشگری )-W9pInNBJ70

پل معلق پیر تقی

پل معلق پیر تقی  در دره های عمیق و زیبای شهر هشتجین از توابع خلخال شاید یكی از بلند ترین پل های معلق ایران باشد. عبور از این پل كه از روی دره های عمیق می گذرد با تكان هایش قطعا یكی از هیجان انگیز ترین لحظات را برای بازدید كننده ها به ارمغان خواهد آورد. سالانه عده زیادی برای بازدید از این پل راهی این شهرستان می شوند

جاهای دیدنی اردبیل ( ۲۰ جاذبه گردشگری )-8qyaQMTlG6

آبشار كركری

ابشار كركری یكی از آبشارهای بلند و پرآب مشگین شهر می باشد كه می توان آن را یكی از زیباترین و در عین حال بی نظیرترین آبشارهای منطقه نامید. این آبشار در مسیر رودخانه كركری و در نزدیكی روستای ییلاقی قیرخ بولاغ در جنوب مشگین شهر واقع شده است. ارتفاع این آبشار به بیش از ۲۵ متر می رسد.

جاهای دیدنی اردبیل ( ۲۰ جاذبه گردشگری )-sJPFztqBJS

منطقه حفاظت شده مغان

منطقه دشت مغان در جنوب غرب بخش اصلاندوز از توابع شهرستان پارس آباد و غرب بخش قشلاق دشت از توابع شهرستان بیله سوار، در شمال استان اردبیل واقع گردیده است.

جاهای دیدنی اردبیل ( ۲۰ جاذبه گردشگری )-E7Us8n29We

پارك جنگلی خیاو چایی

پارك جنگلی مشكین شهر كه در حاشیه رودخانه خیاوچایی با انبوه درختان برافراشته قرار داره به دلیل مجاورت با شهر و برخورداری از طبیعت ناب، هر روز میزبان علاقمندان زیادی ست. جاده ماشین رو این پارك از ورودی جاده اردبیل به مشكین آغاز شده و انتهای آن به میدان سبلان در شهر منتهی می شود.

جاهای دیدنی اردبیل ( ۲۰ جاذبه گردشگری )-59wGNpQRrO

آبشار هشتجین

ابشار هشتجین  دراستان اردبیل قرار دارد. شهر هشجین مركز بخش خورش‌رستم شهرستان خلخال واقع در استان اردبیل در شمال غرب ایران است. بخش خورش رستم از شمال با خلخال و كوثر از جنوب با استان زنجان از شرق با بخش شاهرود و از غرب با شهرستان میانه همسایه‌است.

جاهای دیدنی اردبیل ( ۲۰ جاذبه گردشگری )-0AJ0UMnKKZ

روستای مرزی پست كندی

روستای مرزی پست كندی از نظر جغرافیای در شمال شهرستان مشگین شهر قرار گرفته و از شهر رضی ۱۸كیلومتر فاصله دارد .موقعیت خود روستا ازشمال باكشور جمهوری آذربایجان به راه شوسه معروف به پاترلان ازمشرق با روستای قاسم كندی ازغرب با روستای علیكران و از جنوب باروستای خلیفه لو همجوار می باشد .

جاهای دیدنی اردبیل ( ۲۰ جاذبه گردشگری )-ld4O2JP2gf

آبشار چالاچوخور

آبشار چالاچوخور یكی از آبشارهای بكر و زیبای شهرستان گرمی است كه در نزدیكی مرز جمهوری ایران و آذربایجان در میان پرتگاه‌ها و دره‌های عمیق واقع شده است. شهرستان گرمی یكی از شهرستان‌های استان اردبیل در ایران است كه در شمال غربی كشور و شمال استان اردبیل واقع شده است.

جاهای دیدنی اردبیل ( ۲۰ جاذبه گردشگری )-JYE5TQHOfF

تالاب جیران گلی

تالاب جیران گلی تالاب كوچكی است كه در زیستگاه شیروان دره سی در استان اردبیل واقع است. این تالاب در ۲۰ كیلومتری جنوب شرقی مشگین شهر و در نزدیكی لاهرود قرار دارد، ارتفاع آن از سطح دریا ۲۲۰۰ متر است. شیروان دره سی دره عمیق و عریض است كه بریدگی‌های دیواره‌های صخره‌ای، چشم انداز ویژه‌ای به این منطقه بخشیده‌است وسنگها در آن به صورت تندیس هایی دیده می‌شوند كه انسان فكر می‌كند هركدام به دست هنرمندی با ذوق تراشیده شده‌است.

جاهای دیدنی اردبیل ( ۲۰ جاذبه گردشگری )-03gzJlHbNS

قلعه اولتان در ۵۰۰ متری روستای اولتان و ۳ كیلومتری پارس‌آباد در كنار رودخانه ارس قرار دارد. این قلعه ۳۲۰ هزار مترمربع مساحت دارد و وضع ظاهری ساختمان آن همانند قلعه‌های نظامی است. به نظر می‌رسد بانیان نخستین قلعه، اشكانیان بوده‌اند ولی با توجه به استحكام مناسب آن، این قلعه تا قرن ۱۲ هجری قمری مورد استفاده بوده است و این موضوع از سفال‌های متنوع بدست آمده مربوط به دوره‌های مختلف اسلامی تائید می‌شود.

جاهای دیدنی اردبیل ( ۲۰ جاذبه گردشگری )-hwmBpYXcXO

غار یخگان

قلعه یخگان  در ۷۷ كیلومتری شهر خلخال در ضلع غربی رشته كوه ماسوله داغ (تالش) و در ارتفاع حدود ۲۴۰۰ متری از سطح دریا در دامنه غربی كوهی به نام یخگان داغی (بوزخانه داغی) واقع شده است. مساحت این غار ۱۱۰۰ هكتار می‌باشد و دارای دو دهانه است كه با اختلاف ارتفاع حدود ۲۵ كیلومتر از یكدیگر قرار دارند.

جاهای دیدنی اردبیل ( ۲۰ جاذبه گردشگری )-Z5c2WxFpEB

معروفترین جاذبه گردشگری طبیعی اردبیل كجاست؟

دریاچه شورابیل از جاذبه‌های طبیعی اردبیل است كه قدمت آن بیش از دریاچه ارومیه است.

بهترین زمان سفر به اردبیل چه زمانی است ؟

فروردین، اردیبهشت و مهر بهترین ماه ها برای لذت بردن از رخ نمایی بهاری دل انگیز و یا پاییزی افسونگر است. تابستان نیز اردبیل را به بهشتی سرسبز تبدیل می كند و آب و هوای مطبوع و دلپذیرش رخوت گرمای تابستان را به در می كند. زمستان هم فصل یخبندان سردترین سرزمین ایران است و مطمئنا پیست های اسكی در كنار چشمه های آب گرم سرعین حسابی دلچسب و جذاب هستند.

سوغات اردبیل چیست ؟

یكی از مشهورترین سوغات اردبیل كه همه می‌دانیم، عسل است. این عسل از گل‌های دامنه‌ی سبلان (كوه ساوالان) و در طبیعت پاك و بكر آن تولید می‌شود. از دیگر سوغات، عصاره‌ی گل‌های سبلان، حلوای سیاه، سرشیر، كره محلی، شكلات روسته، شیرینی‌های محلی و تخمه آفتابگردان است.