ریپورتاژ آگهی
پشنهاداتی برای ایمنی بیشتر در كمپینگ

پشنهاداتی برای ایمنی بیشتر در كمپینگ

پشنهاداتی برای ایمنی بیشتر در كمپینگ را در این مطلب آورده ایم . با توجه به نزدیك شدن تابستان و گرما برخی از افراد تصمیم به اقامت چند روزه در طبیعت یا به اصطلاح كمپ زدن در جنگل و ساحل و دیگر محیط ها می گیرند .اگر چه این كار به ظاهر ساده می باشد ولی نكاتی دارد كه حتما باید آنها را در نظر بگیرید تا نه تنها از لحاظ راحتی بلكه از لحاظ ایمنی هم مشكلی پیش نیاید و سفری خاطره انگیز و خوش باشد
  • 1401/03/22
  • استان : تهران
  • شهر : تهران
  • دسته : اخبار گردشگری
آدرس : تهران_تهران
تلفن : 66059000-021

پشنهاداتی برای ایمنی بیشتر در كمپینگ را در این مطلب آورده ایم . با توجه به نزدیك شدن تابستان و گرما برخی از افراد تصمیم به اقامت چند روزه در طبیعت یا به اصطلاح كمپ زدن در جنگل و ساحل و دیگر محیط ها می گیرند .اگر چه این كار به ظاهر ساده می باشد ولی نكاتی دارد كه حتما باید آنها را در نظر بگیرید تا نه تنها از لحاظ راحتی بلكه از لحاظ ایمنی هم مشكلی پیش نیاید و سفری خاطره انگیز و خوش باشد . گاهی ممكن است عدم رعایت برخی از نكات بسیار پیش پا افتاده، مشكلات و اتفاقات جبران ناپذیری را رقم برند. از این رو لازم است تمام افرادی كه قصد طبیعت‌گردی یا حضور در كمپ‌ها را دارند، یكسری نكات ایمنی را مدنظر قرار دهند.

پشنهاداتی برای ایمنی بیشتر در كمپینگ-UudzpWPjPy

كمپینگ چیست ؟

این واژه انگلیسی در معنای لغوی چادر زدن ترجمه می‌شود اما در اصطلاح به نوعی سفر می‌گویند كه به برپایی چادر در دل طبیعت اشاره می‌كند و آداب و رسوم خاص خودش را دارد. بدون شك سفر به طبیعت اگر چه خوشایند و جذاب به نظر می‌رسد اما اگر آگاهی درباره آن نباشد ممكن است جان ما و همراهانمان را به خطر بیندازد. تمام نیازهای روزمره در یك سفر هم كنار ما هستند و شاید حتی نیازهای دیگری به دلیل فعالیت‌های متنوع ما به وجود می‌آید كه اگر به درستی مرتفع شود تجربه‌ای نو و البته جذاب می‎سازد.

احتمالا هر كدام از ما حداقل یك تجربه كمپینگ در روزهای كودكی داشتیم، مثلا سفری كه به شمال كشور داشتیم و در نزدیكی دریا یا جنگل چادر زدیم، غذا پختیم و از آرامش یا شاید هیجان طبیعت لذت بریدم. در سطوح بالاتر كمپینگ نوعی فعالیت یا سفر در فضای باز و طبیعت است كه هدف اصلی آن لذت بردن از طبیعت خواهد بود. كمپینگ می‌تواند در كوهستان باشد، در دل جنگل یا كویر اما معمولا كمپینگ در جنگل طرفداران زیادی دارد. البته نباید فراموش كنیم معمولا این محیط‌ها آسیب پذیر هستند و مسائل محیط زیستی باید رعایت شود. اگر كمپینگ را نوعی اقامت تعبیر كنیم، خیلی جاها یك انتخاب بر اساس علاقه خواهد بود و در بعضی جاها تنها انتخاب؛ مناطقی بكر كه خدمات اقامتی تعریف نشده و معمولا گردشگران ماجراجو به دنبال آن هستند. كمپینگ در طبیعت به یك سفر یك یا چند روزه محدود نمی‌شود و می‌تواند به یك یا چند هفته برسد كه قاعدتا هر كسی توانایی تجربه آن را نخواهد داشت. برای اینكه درك از این نوع سفر داشته باشید، شاید بد نباشد به سبك زندگی مردم عشایر توجه كنید كه نیازهای زندگی را ازخود طبیعت تأمین می‌كنند و این هنر لذت در عین محدودیت‌ امكانات رفاهی است. ما به طبیعت سفر می‌كنیم، كمپ می‌زنیم تا از شهر نشینی دور شویم تا جانی دوباره بگیریم.

پشنهاداتی برای ایمنی بیشتر در كمپینگ-lLZ7IsYsWO

چرا كمپینگ در طبیعت؟

احتمالا در پاسخ به این سوال باید از مزایای كمپینگ بگوییم، اما همه چیز دقیقا به خودتان بستگی دارد! بله اینكه چقدر با طبیعت دوست باشید نشان می‌دهد شما در سفرهای كمپینگ حاضرید چشم اندازی زیبا داشته باشید، از آرامش و هیجان آن استفاده كنید اما در عین حال دور امكانات رفاهی متعارف را خط بكشید و بخواهید كه حتی برای چند روز سبك زندگی متفاوتی را تجربه كنید؟ با اولین تجربه در كمپینگ متوجه خواهید شد كه شما برای این نوع سفرها ساخته شده‌اید یا خیر البته شاید نیاز به زمان داشته باشید خودتان را تجهیز كنید چرا كه كمپینگ با وسایل كامل تجربه دلچسبی خواهد بود. كمپینگ در جنگل یا كویر ویژگی‌های خاص خودش را دارد كه انتخاب آن به علاقه شما برمی‌گردد اما باید و نباید، مزایا و تجارب آن نیز متفاوت می‌شود.

اگر افراد برای اولین بار قصد حضور در كمپ و چنین فضاهایی را داشته یا محل اقامتشان فضایی است كه آشنایی چندانی با آن ندارند، لازم است كه اولا حتما پیش از سفر اطلاعات لازم در خصوص محیط، دمای هوا، درجه سختی و … را از راهنما و همچنین جستجو در اینترنت و رسانه‌های معتبر به دست بیاورند. دوما حتما باید با افراد آشنا به محیط و مورد اعتماد همراه شده و راهنما یا همان لیدر كمپ خود را از میان افراد خوشنام و دارای مدرك لیدری انتخاب كنند. این‌ها نكات مهمی است كه باید مورد توجه قرار بگیرد.

علاوه بر این موارد موضوعات ایمنی برای كمپ كردن را می‌توان در سه دسته قبل، حین و بعد از كمپینگ تقسیم كرد.

برخلاف آنچه كه ممكن است تصور شود، حیوانات وحشی در طبیعت، مهم‌ترین خطر در كمپ‌ها نیستند، البته معنای این جمله این نیست كه هیچ خطری از جانب حیوانات افراد را تهدید نمی‌كند. اقامت كنندگان در طبیعت باید توجه داشته باشند كه وارد زمین‌های شخصی افراد نشوند، چرا كه احتمال حمله سگ‌های نگهبان وجود دارد و علاوه بر آن وارد محیط‌هایی كه شناختی از آن نداشته یا اطلاعات كمی از پوشش گیاهی و تنوع زیستی جانوران آن وجود دارد نشوند. در عین حال باید مراقبت گزیده‌شدن از سوی زنبور و دیگر حشرات و همچنین وجود مار در برخی از مناطق باشند. اما تصوراتی مانند حمله خرس و … بسیار دور از ذهن است.

احتمال وقوع مواردی مانند دزدی، خسارت مالی و … هم در كمپ وجود دارد، به همین دلیل به طبیعت گردان توصیه می‌كنم كه از همراه داشتن پول نقد زیاد یا اقلام گران‌بها و قیمتی در وسایل خود پرهیز كنند. در طبیعت نیازی به همراه داشتن لپ‌تاپ، بلندگو، جواهرات و … وجود ندارد و توصیه می‌شود كه تا حد امكان سبك و صرفا اقلام ضروری مانند كیسه خواب، لباس اضافه، دفترچه بیمه، وعده غذایی متناسب با روزهای اقامت و … همراه آورده شود.

پشنهاداتی برای ایمنی بیشتر در كمپینگ-pW15dBoxDw

نكات ایمنی قبل از كمپینگ

یكی از مهم‌ترین اقداماتی كه باید انجام شود، رعایت هنجارهای اجتماعی متناسب با فرهنگ بومی مقصد است. در همین راستا نیز توصیه می‌شود كه از هر نوع رفتار خارج از عرف، اقدامات جلب توجه‌كننده و … پرهیز شود. پس لازم است قبل از شروع سفر اطلاعاتی هم از وضعیت فرهنگی محل كمپ كسب شود.بعضی از محل‌های برپایی كمپ فاقد آنتن‌دهی موبایل است، پس توصیه می‌شود كه حتما این موضوع به خانواده‌ها و نزدیكان اطلاع داده شود تا موجب نگرانی آنان نشود.

قبل از رسیدن به نقطه كمپ كردن قطعا از یك روستا كه به عنوان آخرین آبادی از آن یاد می‌شود عبور شده است و افراد كمپ حتما با مردم بومی آن منطقه برای تامین خوراكی یا آب یا هر چیز دیگری برخورد خواهند داشت و باید با اهالی این مناطق ارتباط برقرار شود، پس بهتر است این ارتباط با روی خوش و تعاملی دو سویه شكل بگیرد.

همچنین توصیه می‌كنم در آخرین نقطه تا قبل از اینكه آنتن یا اینترنت تلفن همراه از دسترس خارج شود، مختصات یا همان لوكیشن محل تقریبی كمپ برای افراد مورد اطمینان ارسال شود، تا در صورت هر نوع حادثه احتمالی محل تقریبی اسكان مشخص باشد. قبل از سفر بهتر است وضعیت آب و هوا و پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت جوی محدوده نیز مورد بررسی قرار بگیرد.

پشنهاداتی برای ایمنی بیشتر در كمپینگ-YvZCISpTAL

نكات ایمنی حین كمپینگ

نیاز است چادر در نقطه مناسبی بر پا شود. در فصل بارش نباید در حریم رودخانه كمپ كرد. این نكته‌ مهمی است و بارها نیز در هشدارهای مدیریت بحران تاكید شده كه باید از استقرار در حریم رودها به خصوص در شرایط جوی نامناسب پرهیز شود. در شرایط عادی هم لازم است كه فاصله تا رودخانه حداقل ۶۰ متر باشد. همچنین بهتر است از اقامت در حاشیه ساحل دریا نیز پرهیز شود چرا كه گاهی ممكن است بالا آمدن سطح آب مشكلاتی را ایجاد كند. اقامت در شرایط بارندگی، رعد و برق، توفان و … نیز توصیه نمی‌شود.

برای كمپ كردن در طبیعت اگر قصد بر پایی چادر وجود داشته باشد، باید نكاتی مثل مسطح بودن، عدم وجود اشیای تیز مثل سنگ، عدم نصب چادر زیر درخت خشك شده یا دارای شاخه شكسته و … را مورد توجه قرار داد. همچنین اگر ضمن رعایت این نكات بتوان مسیر حركت خورشید را تخمین زده و كمپ را در پشت یك بلندی دایر كرد، می‌توان از تابش خورشید نیز در امان بود. در معرض دید بودن محل استقرار، به امنیت و احتمالاً راحتی جستجو برای گروه‌های امداد و نجات كمك خواهد كرد. همچنین محل چادر نباید در معرض خطر ریزش سنگ، بهمن و … باشد و محل اسكان موقت نیز نباید در مسیر رفت و آمد كوهنوردان دیگر یا افراد محلی باشد.

شوخی بی‌مورد با دوستان، شنا كردن در آب‌هایی كه عمق آن مشخص نیست، عبور از پل‌های نامقاوم، بالا رفتن از درختان و اقداماتی این چنینی نیز جزو مواردی است كه باید از آن پرهیز شود. تاب درست كردن در كمپ هم اقدامی است كه بهتر است انجام نشود چرا كه علاوه بر آسیب به طبیعت احتمال شكسته‌شدن شاخه و آسیب جانی هم وجود دارد.نوشیدن آب طعم‌دار از چشمه و رودخانه ممكن است احتمال ابتلا به بیماری‌هایی مانند اسهال را افزایش دهد، از این رو اگر منبع آب مناسبی در طبیعت پیدا نشد، بهتر است از آب معدنی استفاده شود.

میان چادر كمپ و چادر مسافرتی تفاوت وجود دارد و چادرهای مسافرتی مقاومت لازم در برابر باران و باد را ندارند. از این رو توصیه می‌شود كه حتما از چادر ویژه كمپ استفاده شده و هنگام حضور در چادر حتما زیپ آن بسته شود تا از ورود جانورانی مانند سوسك و … به داخل چادر جلوگیری شود.

همچنین از روشن كردن آتش بزرگ در محل كمپ یا روشن كردن آتش در فاصله نزدیك چادرها پرهیز كرده و تا حد امكان تلاش كنند كه در پایان كمپ به جز ردپا اثر دیگری از خود برجای نگذارند. روشن كردن گاز پیك‌نیكی در داخل چادر هم بسیار خطرناك است و احتمال گاز گرفتگی و آتش‌سوزی را افزایش می‌دهد.به تنهایی نباید از محیط كمپ و اردوگاه دور شد و لازم است حتما برای پیاده‌روی آن هم تا شعاع چند صدمتر از محل كمپ حداقل دو نفر با هم باشند، تا در صورت بروز حادثه برای هر یك، دیگری امكان اطلاع به امدادگران و آوردن كمك را داشته باشد. همراه داشتن یك سوت برای اطلاع موارد امدادی و اضطراری و كمك خواستن از دیگر افراد كمپ هم توصیه می‌شود. پیمایش بیش از چندصد متر و دور شدن از كمپ نیز توصیه نمی‌شود.

این موضوع به ویژه در شب‌ها نیز بیشتر باید مورد توجه قرار بگیرد چرا كه در ساعات تاریكی احتمال گم شدن افراد بیشتر است.برخی برای انداختن یك عكس، جلب‌توجه و … دست به اقدامات عجیبی می‌زنند كه ممكن است جان‌شان را به خطر بیاندازد، به همین دلیل تاكید می‌كنم كه از ابتدا تا انتهای اقامت در كمپ باید از رفتارهای هیجانی یا همان جوگیر شدن پرهیز كرد. حتما باید آتش خاموش شود. لازم است از عجله وشتاب در بازگشت پرهیز و زمان مناسبی برای بازگشت انتخاب شود. همراه داشتن كیسه زباله محكم برای جمع‌آوری زباله‌ها و انتقال آن به سطل زباله موضوع دیگری است كه باید مورد توجه باشد. همچنین در حین برگشت باید توجه داشت كه از رانندگی در حین خستگی و خواب‌آلودگی پرهیز شود. برای آشنا بیشترراهنمای كاربردی كمپینگ كه در چند مقاله قبلا در سایت منتشر شده را مطالعه بفرمایید .

پشنهاداتی برای ایمنی بیشتر در كمپینگ-J7fuhY15cv