ریپورتاژ آگهی
آبشار ورزان

آبشار ورزان

آبشار ورزان یا ورازان در موقعیت جغرافیایی N375654 E484146 در استان گیلان واقع است. در فاصله ۳۶كیلومتری شمالغرب شهر تالش
  • 1400/11/11
  • استان : گيلان
  • شهر : تالش
  • دسته : آبشارهای ایران
آدرس : استان گیلان - تالش- میدان نماز تالش تا ابتدای بازار سوباتان
تلفن : 66059000-021

آبشار ورزان یا ورازان در موقعیت جغرافیایی N375654 E484146 در استان گیلان واقع است. در فاصله ۳۶كیلومتری شمالغرب شهر تالش (از میدان نماز تالش تا ابتدای بازار سوباتان) و ۲۲ كیلومتری جنوب (از ایست و بازرسی جنگلبانی سوباتان تا دریاچه)دریاچه نئور اردبیل(ازمسیر فیبر نوری اردبیل گیلان) در ارتفاع ۱۹۰۰-۱۹۷۰ متری از سطح دریاهای آزاد قرار دارد.آبادی ییلاقی سوبانان روبروی بلندترین كوه رشته كوه تالش ««ریشكاجی یا ریشگاسر»» قرار دارد.جمعیت منطقه ییلاقی سوباتان (شامل گزنه هونی ، بیده پشت و…)بصورت فصلی متغیر است ،بهار تابستان و اوایل پائیز منطقه پر از هیاهو و جنب و جوش است ، تركیب جمعیتی عمداٌ از تالشان و بومیانی است كه به دامداری و دامپروری مخصوصاٌ گوسفند مشغول هستند.سایر ساكنین از اهالی بخش مركزی و بخش لیسار تالش هستند. طبیعت زیبا ،محیط دلرباوهوائی به غایت نیكوپذیرای خیل طبیعت گردان و كوهنوردان ملی و محلی و به ندرت گردشگران خارجی است.

نام سوباتان كه سووتن تلفظ می شود از تركیب واژه سو به معنای گلپر و تن به معنای وطن است و یك واژه تالشی است. بیشترین تولید گلپر از زمینهای این منطقه در تالش به عمل می آید.

این آبشار در روستای ورزان كه در ضلع شمال غربی سوباتان واقع شده و فاصله آن تا شهرك سوباتان حدود ۴ كیلو متر است . آب رودخانه ورزان یكی از شاخه های اصلی رودخانه لیسار است كه از چشمه های بالا دستی ییلاق سر چشمه گرفته در مسیر خود هنگام ریزش از صخره های عظیم ورزان آبشار زیبا و دیدنی كه ارتفاع آن بیش از ۱۰۰ متر است را تشكیل می دهد.

ساكنین روستای ورزان كه بیش از ۵۰ خانوار هستند اكثرا اهالی روستاهای هره دشت شمالی و جنوبی و كوهپایه نشینان لیسار هستند كه اكثرا به شغل دامداری و دامپروری مشغولند. بدلیل پایین بودن دمای هوای این منطقه به علت ارتفاع بیشتر نسبت به سطح دریا ، شقایق ورزان نیز دیر تر از شقایق سوباتان شكوفه می زند. از سوباتان تا آبشار ورزان حدود ۱ ساعت كوهپیمایی سبك در پیش خواهید داشت.

 

آبشار ورزان-UwCCOkoIe3

آبشار ورزان-BpRe2dnvBp

آبشار ورزان-ORf2MCtBUD

آبشار ورزان-TSSrleV4mA

آبشار ورزان-IslvKWfczV

آبشار ورزان-niEqpC6hGb

آبشار ورزان-crJEFFN8Jf

آبشار ورزان-MAIhI7vb2a