ریپورتاژ آگهی
كاروانسرای علی آباد

كاروانسرای علی آباد

ساختمان این كاروانسرا به سبك معمول دارای سه تالار ستون دار در سه گوشه ی بنا است در هر یك ازاین تالا رها، سكویی بین چهار ستون وجود دارد .
  • 1400/11/11
  • استان : قم
  • شهر : قم
  • دسته : كاروانسراهای ایران
آدرس : قم
تلفن : 66059000-021

وقتی سیل راه كاروانسرای حوض سلطان را از میان برد ، راه جدید تهران – قم ساخته شد و در كنارآن مجموعه ی علی آباد شكل گرفت . ساختمان این كاروانسرا به سبك معمول دارای سه تالار ستون دار در سه گوشه ی بنا است در هر یك ازاین تالا رها، سكویی بین چهار ستون وجود دارد .

از خصوصیا ت كاروانسرا این است كه سر در آن به جای این كه جلوتر از دیوارهای اطراف باشد ، عقب رفته و با ازاره های دالبری و ستون های كوتاه بالای دیوارها تزیین شده است . همچنین به جای ایوان اصلی ، یك عقب رفتگی در حیاط وجود دارد و پشت آن تالار پذیرایی ساخته شده است . این سبك ساختمانی در خانه های كاشان و یزد معمول بود ولی نظیر آن در كاروانسراهای دیگر مشاهده نشده است. در گوشه ی بنا برج هایی به كلاه فرنگی منتهی می شود . در محور بنا، قهوه خانه و حمام و سمت دیگر مسافرخانه ای برای مسافران درجات بالاتر اجتماعی وجود دارد. در پشت مسافرخانه باغ كوچكی با درخت های انار و حوض آب تمیزی وجود داشت . مجموع عناصر تشكیل دهنده این كاروانسرا و بناهای جنبی آن نشان از دورنگری بانی آن دارد.

 

كاروانسرای علی آباد-gwciaSEONh

كاروانسرای علی آباد-N8Z1y7pFRg

كاروانسرای علی آباد-QaeXfLr4Zf

كاروانسرای علی آباد-MT0tZVAwLq

كاروانسرای علی آباد-b99JUeOeie