ریپورتاژ آگهی
آبشار شاهاندشت

آبشار شاهاندشت

این آبشار یكی از بلندترین آبشارهای استان مازندران است كه به عنوان یك اثر ملی در فهرست آثار طبیعی ملی به ثبت رسیده است.
  • 1400/11/11
  • استان : مازندران
  • شهر : لاریجان
  • دسته : آبشارهای ایران
آدرس : آبشار شاهاندشت آمل-لاریجان در موقعیت جغرافیایی E521527 N355431 در استان مازندران واقع است.
تلفن : 66059000-021

آبشار شاهاندشت – مازندران
آبشار شاهاندشت آمل-لاریجان در موقعیت جغرافیایی E521527 N355431 در استان مازندران واقع است. آبشار شاهاندشت با طول تقریبی ۱۷۰ متر در كنار قلعه باشكوه ملك بهمن در دهكده ای به نام شاهاندشت در منطقه امیری لاریجان در جاده هراز قرار دارد قلعه ملك بهمن در سال ۱۰۰۵ هجری ساخته شده است و بقایای آن به وضوح از زیر آبشار نمایان است.

این آبشار یكی از بلندترین آبشارهای استان مازندران است كه به عنوان یك اثر ملی در فهرست آثار طبیعی ملی به ثبت رسیده است. این آبشار پرآب، دائمی و عظیم، درجانب جنوبی جاده و رودخانه هراز باشكوهی وصف‌ناپذیر خودنمائی می‌كند كه از كنار قلعه ملك بهمن بر روی یك‌كوه هرمی شكل مشرف به روستای شاهان‌ دشت به پایین میریزد.در ارتفاعات مشرف به روستای شاهاندشت آبشار اصلی شاهان‌ دشت با ارتفاع ۴۳ متر كه دارای مجموعا هشت آبشار متعدد است در مجموعه ارتفاعی ۱۷۰ متری دارد.

در بالای آبشار شاهاندشت قلعه ملك بهمن كه به قلعه ملكه قلاع یا ملك بهمن مشهور است و نام تاریخی آن قلعه فرشته بوده است، واقع شده و از عظیمترین قلاع كوهستانی البرز ایران است كه از سنگ و نوعی ساروج كه مخلوطی از شیر و تخم مرغ و نوعی خاك است ساخته شده و استحكام زیادی دارد كه قدمت آن به سه هزار سال پیش می رسد. مسیر رسیدن به قلعه و آبشار گذر از پل روستای وانا، جاده روستای شاهاندشت، پاركینگ شاهاندشت، گذر از روستای شاهاندشت و حدود ۱۵ دقیقه پیاده‌روی است.

برای رفتن به كنار این آبشار می بایست ابتدا شیب تند روستای شاهاندشت را طی كرد كه مسیری چهار كیلومتری است و از كنار رودخانه و كوه می گذرد. در ابتدای روستا برای پارك اتومبیل مكان مناسبی در نظر گرفته شده است و ادامه مسیر را از میان كوچه باغ ها و خانه های اهالی روستا بایستی پیاده پیمود. این مسیر از كنار یك قبرستان و مسجد قدیمی گذشته و تابلوهای كوچكی شما را به سمت آبشار راهنمایی می كنند. از دو مسیر می توان جهت ادامه راه استفاده كرد یكی مسیر شمالی از بالای روستا كه شما را مستقیما به بالای آبشار و منظره روبروی آن میرساند. این مسیر كمی ناهموار بوده و وجود تخته سنگ های بزرگ و شیب تند جایی برای اطراق باقی نگذاشته است و بیشتر جهت بازدید به كار می رود.

مسیر جنوبی روستا مسیر بهتری است كه در انتها به پایین آبشار برمی خورد و مكان اطراق و حتی چادر زدن نیز وجود دارد. البته طول ایبن مسیر بیشتر است. در هر دو حالت زیبایی و شكوه آبشار به خوبی نمایان است. شدت ریزش شلاق گونه آب از این آبشار پنجاه متری به حدی است كه قطرات آب تمامی فضای پایین آبشار را فراگرفته و وجود ابری متراكم از آب! مانع از حركت انسان از كنار آبشار می شود. البته همین امر باعث ایجاد شور و هیجان در گردشگران است. آبشار شاهاندشت به صورت دوپله ای بوده و گیاهان آبزی و خزه ها در میان دیواره های آن دیده می شوند.

 

آبشار شاهاندشت-AfzXXhbAxj

دسترسی به آبشار شاهاندشت

برای رسیدن به آبشار شاهاندشت دو مسیر وجود دارد:

  • مسیر اول: جاده هزار، نرسیده به شنگلده، جاده روستای شاهاندشت. پارك ماشین در كنار رودخانه هراز صورت می‌گیرد و از آنجا تا مكان آبشار حدود ۴۵ دقیقه پیاده‌روی می‌طلبد.
  • مسیر دوم: جاده هزار، نرسیده به شنگلده، گذر از پل روستای وانا، جاده روستای شاهاندشت، پاركینگ شاهاندشت. از محل پارك تا آبشار حدود ۱۵ دقیقه پیاده‌ باید بروید كه این مسیر مناسب‌تر و پرترددتر است.

آبشار شاهاندشت-eVJDmchtRk

جاذبه‌های اطراف آبشار شاهاندشت

در بالای آبشار شاهاندشت قلعه ملك بهمن كه به قلعه ملكه قلاع یا ملك بهمن مشهور است، قرار دارد. این قلعه از عظیم‌ترین قلاع كوهستانی البرز ایران به شمار می‌آید كه از سنگ و ساروج ساخته‌ شده است. بنای قلعه را روی صخره‌ای حدود ۲۲۰ متر بالاتر از سطح اراضی شاهاندشت، از لاشه سنگ‌های بزرگ و كوچك و ملات گچ و ساروج ساخته‌اند كه به‌صورت طبقه طبقه و شامل اتاق‌ها و قسمت‌های مختلف ساختمانی است.

قلعه ملك بهمن به دستور شاه عباس صفوی و در سال ۱۰۰۵ فتح شد. این قلعه متعلق به حكام پادوسبانیان بوده است كه بر رویان، نور، كجور و رستمدار حكومت داشته‌اند. این اثر در تاریخ ۱۹ مرداد ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۲۷۷۸ به‌عنوان یكی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

آبشار شاهاندشت-S1h6iAGzfs

از دیگر جاذبه‌های این منطقه مرتعی زیباست به نام فلالس (پلالس) است، مرتعی زیبا در ارتفاع ۲۷۰۰ تا ۲۹۰۰ متری محصور در میان رشته كوه‌های البرز، در ضلع شمال شرق منطقه امیری لاریجان. فلالس از شمال آرمیده در سایه دیواره عظیم برز و از غرب زیر نگاه تماشایی دماوند است. دو دیواره ۸۵ و ۱۰۰ متری، آبشار ۵۰ متری برز را چون نگینی در بر گرفته‌اند كه با وجود كم آبی این روزها، همچنان چشم‌نواز و روح‌افزا است. ارتفاع رشته كوه صخره‌ای برز از ۳۰۰۰ متر در كنار آبشار تا ۳۷۷۰ متر در غرب می‌رسد. به یمن وجود چشمه‌های فراوان، همچون چشمه سفید (اسپه چشمه)، فلالس (پلالس) پوشیده از انواع گیاهان دارویی و گل‌های معطر است و زیستگاه حفاظت‌شده حیواناتی چون بز كوهی و قوچ و خرس محسوب می‌شود.

امكانات آبشار شاهاندشت

در محدوده آبشار شاهاندشت امكانات خاصی وجود ندارد و تنها یك سفره‌خانه در نزدیكی آن واقع شده است. برای خرید می‌توانید از مغازه‌های روستا استفاده كنید. 

بهترین زمان بازدید از آبشار شاهاندشت

بهترین زمان بازدید از آبشار شاهاندشت از اردیبهشت ماه تا مهر ماه است. فصول تابستان و بهار به‌دلیل هوای مطبوع، زمان مناسب‌تری برای سفر به این منطقه است. در فصول سرد به‌خاطر سردی هوا، سفر به آبشار شاهاندشت توصیه نمی‌شود.

آبشار شاهاندشت-tTj8saaSdM

نكات بازدید از آبشار شاهاندشت

  • مسیر آبشار شاهاندشت می‌تواند برای افراد سالمند و افرادی با مشكلات زانو مناسب نباشد. 
  • حتما مایحتاج لازم و لباس اضافی با خود همراه ببرید و كفش‌های مناسب طبیعت‌گردی به پا داشته باشید.
  • مكان‌های كمی برای نشستن در نزدیكی آبشار وجود دارد. بنابراین اگر قصد پیك‌نیك دارید، حتما صبح زود در محل آبشار حاضر باشید.
  • از ایستادن زیر آبشار خودداری كنید؛ زیرا احتمال سقوط سنگ‌های غلتان وجود دارد.
  • طبیعت نعمتی است كه كم قدر آن را می‌دانیم. در بازدید از آبشار شاهاندشت، سپاسگزار طبیعت باشیم و از شكستن شاخه‌ها، ریختن زباله (حتی موارد تجزیه‌پذیر) و دیگر صدمات به پیكر آن خودداری كنیم.

آبشار شاهاندشت-M8BhvoR1G7

پرسش‌های متداول

آبشار شاهاندشت كجاست؟

آبشار شاهاندشت از جاهای دیدنی لاریجان به شمار می‌رود و در روستایی به همین نام و در كیلومتر ۹۶ جاده هراز قرار دارد.

چطور می‌توانیم به به آبشار شاهاندشت برویم؟

برای رسیدن به آبشار دو مسیر وجود دارد. از سمت تهران، وارد جاده هراز شوید. نرسیده به شنگلده، می‌توانید جاده روستای شاهاندشت را پیش بگیرید. همچنین می‌توانید با گذر از پل روستای وانا به آبشار شاهاندشت برسید.

چه امكاناتی در آبشار شاهاندشت وجود دارد؟

در محدوده آبشار شاهاندشت امكانات خاصی وجود ندارد و تنها یك سفره‌خانه در نزدیكی آن واقع شده است. برای خرید می‌توانید از مغازه‌های روستا استفاده كنید.

بهترین زمان بازدید از آبشار شاهاندشت چه وقتی است؟

بهترین زمان بازدید از آبشار شاهاندشت از اردیبهشت ماه تا مهر ماه است. فصول تابستان و بهار به‌دلیل هوای مطبوع، زمان مناسب‌تری برای سفر به این منطقه است. در فصول سرد به‌خاطر سردی هوا، سفر به آبشار شاهاندشت توصیه نمی‌شود.

آبشار شاهاندشت-eFSDHcvftr

آبشار شاهاندشت-i7dkShOLDF