ریپورتاژ آگهی
ریاد، قصر سنتی مراكش

ریاد، قصر سنتی مراكش

ریاد ها خانه های شهری با شكوهی بودند از آن شهروندان ثروتمند مانند تاجران و دلالان. خانه هایی به سبك اندرونی كه هم برای حفظ حریم خانواده و هم برای تعدیل هوا در مراكش به این شكل ساخته می شدند.
  • 1401/03/05
  • استان : تهران
  • شهر : تهران
  • دسته : مكانهای تفریحی جهان
آدرس : مراكش-مراكش
تلفن : 66059000-021

ریاد، قصر سنتی مراكش-85e7H18MmS

ریاد ها خانه های شهری با شكوهی بودند از آن شهروندان ثروتمند مانند تاجران و دلالان.

ریاد ها خانه های شهری با شكوهی بودند از آن شهروندان ثروتمند مانند تاجران و دلالان. خانه هایی به سبك اندرونی كه هم برای حفظ حریم خانواده و هم برای تعدیل هوا در مراكش به این شكل ساخته می شدند.

از مشخصه های این خانه ها حیاطی بود كه در وسط تعبیه شده بود و دیگر اینكه فاقد پنجره های بزرگ در دیوارهای خشت و گلی بیرونی بودند. این نوع معماری برای حفظ حریم اسلامی و حجاب بانوان خانه طراحی شده بود. در حیاط ریادهای سنتی معمولا چهار درخت پرتقال یا لیمو و یك فواره قرار داشت. دیوارهای این خانه ها با آیاتی از قرآن مزین شده بودند.

 مدل این خانه ها در طول زمان تغییر كرده است اما فرم اصلی هنوز در خانه های امروزی استفاده میشود. اخیرا در پی بازسازی شهرهایی مثل مراكش و صویره موجی از اقبال به طراحی خانه ها به شكل ریاد ها بوجود امده است و بیشتر این خانه های سنتی به شكل هتل ها و رستوران بازسازی شده اند.

ریاد، قصر سنتی مراكش-0Qa3qaJt72

خانه هایی به سبك اندرونی كه هم برای حفظ حریم خانواده به این شكل ساخته می شدند.
بیشتر املاك مخروبه در مراكش توسط خارجیان خریداری شده و علاقه آن ها به ساخت این نوع خانه ها، چالش های جدیدی به همراه داشته است اما این سرمایه گذاری ها باعث استقرار مجدد مقر یونسكو و احیای صنایع دستی و تجارت هایی شده است كه قبل از این روند در حال انقراض بودند.

ریاد، قصر سنتی مراكش-n37WPqSSoG

 از مشخصه های خانه های ریاد حیاطی بود كه در وسط تعبیه شده بود
واژه ریاد برگرفته از واژه عربی ریاض به معنی باغ است. شهر باستانی رومی ولوبیلیس سرمنشا معماری ریاد در دوره ادریسیان بوده است (اِدریسیان سلسله‌ای بودند كه در مراكش و بخشی از الجزایر فرمانروایی كرده‌اند. آنها نخستین سلسله‌ای بودند كه سعی كردند باورهای شیعه را، البته به صورت بسیار ضعیف، در مغرب رواج دهند). زمانی كه مرابطان در قرن یازدهم بر اسپانیا غلبه كردند، آنها صنعتگران مسلمان مسیحی و یهودی را از اسپانیا به مراكش فرستادند تا بر روی بناهای تاریخی كار كنند. 

ریاد، قصر سنتی مراكش-dhNTrRHdpn

شهر باستانی رومی ولوبیلیس سرمنشا معماری ریاد در دوره ادریسیان بوده است

ریاد، قصر سنتی مراكش-gHMoP5mUgT

ریاد، قصر سنتی مراكش-4zoOe2gloD

ریاد، قصر سنتی مراكش-9wrgN8nQhw

مدل خانه های ریاد در طول زمان تغییر كرده است

ریاد، قصر سنتی مراكش-XrLAO1bjcK

ریاد، قصر سنتی مراكش-OR91d68D7p