ریپورتاژ آگهی
ارفه كوه

ارفه كوه

ارفع كوه یا ارفه كوه (ارفعه كوه هم گفته می شود) در منطقه البرز شرقی به ارتفاع ۲۷۵۰ متر روی جی پی اس و ۲۸۰۱ متر روی نقشه و طول و عرض جغرافیایی E52° ۵۹΄۴۷۷˝ و N35˚۵۹΄.۹۵۸˝ یكی از قلل مرتفع و مهم منطقه است كه در روستای ارفعده از توابع شهرستان سواد كوه قرار دارد.
  • 1400/11/11
  • استان : مازندران
  • شهر : سوادكوه
  • دسته : كوه های ایران
آدرس : ارفع كوه یا ارفه كوه (ارفعه كوه هم گفته می شود) در منطقه البرز شرقی به ارتفاع ۲۷۵۰ متر روی جی پی اس و ۲۸۰۱ متر روی نقشه و طول و عرض جغرافیایی E52° ۵۹΄۴۷۷˝ و N35˚۵۹΄.۹۵۸˝- سوادكوه روستای ارفه
تلفن : 66059000-021

ارفع كوه یا ارفه كوه (ارفعه كوه هم گفته می شود) در منطقه البرز شرقی به ارتفاع ۲۷۵۰ متر روی جی پی اس و ۲۸۰۱ متر روی نقشه و طول و عرض جغرافیایی E52° ۵۹΄۴۷۷˝ و N35˚۵۹΄.۹۵۸˝ یكی از قلل مرتفع و مهم منطقه است كه در روستای ارفعده از توابع شهرستان سواد كوه قرار دارد. ارتفاع روستای ارفعه ده ۱۵۳۰ متر از سطح دریا می باشد. ارفع كوه در منطقه ای بسیار خوش آب و هوا قرار دارد كه چشم اندازی وسیع به بسیاری از قله هایی معروف دارد. در دامنه های این كوه كشاورزی و دامداری از مشاغل مهم محسوب می گردد.

برای دیدن آبشار باید از اینجا نزدیك چهل دقیقه جنگل نوردی كنید. مسیر ارفه ده هم مسیر زیبا و رویایی است. منطقه ارفه از نظر تنوع جانوری دارای خرس گرگ گراز و پلنگ نیز می باشد. طول مسیر صعود از روستا تا قله ۶ كیلومتر می باشد (مسیر جنوبی) طول مسیر فرود نیز ۹ كیلومتر می باشد (مسیر شمالی و تراورس) كه شامل ۵ كیلومتر فرود و ۴ كیلومتر (تراورس با شیب ملایم) می باشد.

مدت زمان صعود در تابستان : ۳ ساعت مدت زمان صعود در زمستان : ۴ ساعت

مسیر : در جاده فیروزكوه پیش می روید بعد از دو راهی خطیر كوه به رستورانی به نام چاپارخانه می رسید رستوران در سمت چپ جاده قرار دارد در مقابل آن جاده ای به طول ۶ كیلومتر وجود دارد كه نیمی از آن آسفالت و نیمی از آن خاكی است. یا به عبارتی بعد از عبور از فیروزكوه و روستای معروف ورسك به منطقه ای به نام چاپارخانه یا دم زنون كه نام رستوران های منطقه می باشد می رسیم. در سمت چپ جاده هلال احمر سرخ آباد پیداست كه كمی از كنار جاده عقب تر است. از هلال احمر ۲۰ متر بالاتر دو جاده خاكی وجود دارد كه سمت راستی به طول ۷ كیلومتر كه جاده خاكی مناسبی است و انواع سواری و مینی بوس می توانند در آن تردد كنند، ما را به روستای ارفع ده می رساند.

در تابستان پاكوب و مشخص و در زمستان پوشیده از برف است كه در مسیر كوهستانی به برف كوبی نیاز است. بخشی از مسیر جنگلی است كه هر فصل زیبایی بی نظیر خود را آشكار كرده و بخشی دیگر كوهستانی است كه به خط الراس منتهی می شود. قله : جانپناه دارد كه گنجایش ۷ تا ۱۰ نفر را داراست.

مسیر دیگر : مسیر شمالی است كه از روبروی پادگان شروع شده و چشمه پر آب و استخر بزرگ “پرو ” در این مسیر قرار دارد. صعود از مسیر شمالی در زمستان بسیار پربرف سخت تر اما لذت بخش تر از مسیر جنوبی است كه البته بدون یك راهنما امكانپذیر نیست.

طول مسیر آب ندارد، مسیر كاملا تحت پوشش شبكه همراه اول است.

وضعیت اسكان : در ورودی روستا یك امامزاده وجود دارد كه با دو اتاق تقریبا ظرفیت ۲۵ الی ۳۰ نفر را دارد و چشمه جوشانی در حیاط این امامزاده در تمام فصول سال جاری است. در داخل روستا نیز یك حسینیه وجود دارد كه به مراتب بزرگتر از امامزاده می باشد و تقریبا ظرفیت ۶۰ الی ۷۰ نفر را دارد كه با هماهنگی با مسئولین روستا امكان استفاده از آنها وجود دارد. این دو محل امكانات، آب، برق و سرویس بهداشتی را دارا می باشند.

ارفه كوه-iRN0ibyaZD

ارفه كوه-FzMCxqdfQ9

ارفه كوه-nurYpk63Mj

ارفه كوه-V5dkrrI5lt

ارفه كوه-4hCvUp29q6

ارفه كوه-c0A6faieLz

ارفه كوه-jkcdaeqwRY

ارفه كوه-APML5eW9Jy