ریپورتاژ آگهی
موزه تاریخ – آمل

موزه تاریخ – آمل

موزه تاریخ آمل نام موزه‌ای است كه در عمارت ساختمان دارائی واقع شده‌ است.
  • 1400/11/11
  • استان : مازندران
  • شهر : آمل
  • دسته : موزه های ایران
آدرس : آمل – خیابان امام رضا زمان
تلفن : 66059000-021

موزه تاریخ آمل در خیابان امام رضا آمل و در وسط دو پل معلق آمل و پل دوازده چشمه قرار دارد. موزه تاریخ آمل نام موزه‌ای است كه در عمارت ساختمان دارائی واقع شده‌ است. این ساختمان در سال ۱۳۱۵ به عنوان اداره مالیه شهرستان آمل بنا شده و سال ۱۳۸۷ با كاربری فرهنگی در اختیار اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران قرار گرفته و پس از مرمت افتتاح شد. موزه تاریخ آمل در سه طبقه و شامل گالری های آثار باستان شناسی، مردم شناسی و اسناد تاریخی ایران و مازندران است.

اشیا مردم شناسی موزه تاریخ بابل :

گالری بخش اشیای مردم شناسی موزه آمل نمونه ای از بافته های محلی شامل جاجیم، گلیم، ظروف چوبی، ظروف مسی مانند آفتابه، لگن، كاسه، سینی و ده ها اثر دیگر در این بخش است.

اسناد تاریخی موزه تاریخ بابل :

در بخش اسناد تاریخی این موزه، گزارش های ادارات وقت در خصوص زلزله و آتش سوزی آمل مربوط به سال های ۱۳۳۵ و ۱۳۳۶ و دست نوشته های شاهان دوره قاجار و مكاتبات اداری دربار قاجار با رؤسای حاكمان آمل به چشم می خورد. قدیمی ترین دست نوشته های اسناد تاریخی موزه صورت اسامی علما در آمل در سال ۱۲۸۶ هجری قمری است.

باستان شناسی موزه تاریخ بابل :

اما در بخش باستان شناسی كه این بخش را از دیگر قسمت های موزه متمایز كرده وجود اشیای با ارزش تاریخی كه است كه قدمت تعدادی از این آثار به بیش از سه و چهار هزار سال قبل از میلاد مسیح و دوره های آهن می رسد. بخش باستان شناسی موزه تاریخ آمل آثاری همچون سفال، فلز، سنگ و شیشه كه به جای مانده از دوران پیش از تاریخ تا زمان قاجار در محدوده شمال كشور و معرفی اشیای سفالینه از سایر استان های كشور و فرهنگ های تاثیرگذار و تاثیرپذیر منطقه شمال كشور است، چشم هر بیننده ای را به خود مجذوب می كند. در موزه آمل یكی از بخش های جالب توجه كه بازدیدكنندگان و محققان تاریخی را برای دقایقی بیشتر كنار خود نگه می دارد، ویترین سكه ها است. موزه تاریخ آمل از وجود سكه ها كه تاریخ مصوری از خط، آداب و رسوم كهن، آرایش صورت و نوع پوشش شاهان را نشان می دهد، بی بهره نمانده و سكه های مربوط به دوره های هخامنشی اسكندر، سلوكیان، اشكانیان، ساسانیان و دوره های اسلامی تا صفوی و قاجار را در خود جای داده است. آثار به دست آمده از كاوش های علمی باستان شناسان آملی در سال ۸۸ در محوطه باستانی قلعه كش آمل كه مربوط به دوره مفرغ و آهن هست نیز در موزه تاریخ آمل به نمایش گذاشته شده است.

 

موزه تاریخ – آمل-mzOYk9EAMr

موزه تاریخ – آمل-pifK07Ditd
آدرس : آمل – خیابان امام رضا
زمان : زمانهای معمول
تلفن :۰۱۲۱-۳۲۷۱۹۱۱