ریپورتاژ آگهی
محوطه باستانی لمبران

محوطه باستانی لمبران

لمبران مزرعه ای متعلق به جوستان بوده و چون در بین راه گته ده قرار داشت قهوه خانه ای در آن دایر شده بود و محل اتراق چوپانان و مسافران بود.
  • 1400/11/11
  • استان : البرز
  • شهر : طالقان
  • دسته : محوطه های باستانی
آدرس : حدفاصل میان روستاهای خچیره و گته ده
تلفن : 66059000-021

نوع اثر: محوطه باستانی [قبرستان تاریخی]

موقعیت جغرافیایی: حدفاصل میان روستاهای خچیره و گته ده

قدمت: قاجاریه

منطقه طالقان علاوه بر آثار تاریخی و فرهنگی بیشمار ، اندیشمندان ، نویسندگان و عارفان بسیاری را در خود پرورانده و به جامعه ایران معرفی كرده است . در این بین منطقه لمبران یكی از نقاط باستانی حوزه طالقان بوده و با توجه به آثار و اشیا بدست آمده از این محوطه ، قدمت آن را حداقل به هزاره اول قبل از میلاد می رساند . این محوطه یكی از گورستان های پیش از تاریخ بوده و در حد فاصل میان روستای چیره و گته ده واقع شده است .

لمبران واقع عرض جغرافیایی ۳۶ ۱۰ ۳۲ و طول جغرافیایی ۵۰ ۵۸ ۰۶ و ۲۰۸۰ متر ارتفاع از سطح دریا از بخش بالا طالقان از شهر طالقان بوده و از سمت شمال با روستاهای مهران و ناریان از سمت شرق با ناریان رود از سمت جنوب با روستای خوچیره و از سمت غرب با روستا ی جوستان همجوار میباشد.

لمبران مزرعه ای متعلق به جوستان بوده و چون در بین راه گته ده قرار داشت قهوه خانه ای در آن دایر شده بود و محل اتراق چوپانان و مسافرن بود.قهوه خانه دار این قهوه خانه نیز یكی از اهالی روستای جوستان بود.

لمبران به علت ارتفاع از سطح دریا و قرار داشتن در نقطه كوهستانی دارای آبی صاف و هوایی دلپذیر میباشد بطوریكه در اواسط تابستان نیز شب های لمبران سرد و پاییزی است.

 

محوطه باستانی لمبران-F6TTs2qlad

محوطه باستانی لمبران-vpW6ANO58G

محوطه باستانی لمبران-TdVbYfxVWn

محوطه باستانی لمبران-XacAUJ1muq

محوطه باستانی لمبران-8LeDsZGgWv