ریپورتاژ آگهی
منطقه شكارممنوع كمرسرخ

منطقه شكارممنوع كمرسرخ

این منطقه كه در شمال سرایان و استان خراسان جنوبی قرار دارد،‌ از ارتفاعات مشرف به روستای نوده آغاز شده و به ارتفاعات مشرف به روستای دره‌باز
  • 1400/11/11
  • استان : خراسان جنوبي
  • شهر : سرايان
  • دسته : مناطق حفاظت شده ایران
آدرس : استان خراسان جنوبی-شمال سرایان- روستای نوده
تلفن : 66059000-021

این منطقه كه در شمال سرایان و استان خراسان جنوبی قرار دارد،‌ از ارتفاعات مشرف به روستای نوده آغاز شده و به ارتفاعات مشرف به روستای دره‌باز شهرستان قائن ختم می‌شود و همجوار شهرستان گناباد نیز هست. این منطقه دارای طبیعت بسیار زیبا و حیات وحش متنوع است كه در سال‌های گذشته توسط شكارچیان متخلف صدمات زیادی به آن وارد شده است. منطقه كمر سرخ شهرستان سرایان واقع در استان خراسان جنوبی به استناد بند “و” ماده ۶ قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست از پانزدهم اسفندماه ۸۹به مدت ۵ سال منطقه شكار ممنوع اعلام شد. رشته كوه قهستان در غرب و شاسكوه و آهنگران در شرق آن سر به آسمان سوده و بلندترین قله منطقه كمر سرخ با ۲۸۴۲ متر است.

در این منطقه گیاهان دارویی گوناگون، جنگلهای تنگ، پسته كوهی، بنه، قیچ و بادامشك دیده می‌شود. قریب به ۵۹ گونه پرنده ، ۲۵ نوع پستاندار و ۱۷ گونه از خزندگان و دوزیستان منحصر به فرد زندگی می‌كنند.

منطقه كمرسرخ كمرسرخ به استناد بند “و” ماده ۶ قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست از تاریخ ۱۵/۱۲/۸۹ به مدت ۵ سال به عنوان منطقه شكار ممنوع به تصویب سازمان حفاظت محیط زیست رسیده است. مساحت ۱۱۴۸۵ هكتار و بین E5825 طول غربی تا E5841 طول شرقی و N3355 عرض جنوبی تا N3405 عرض شمالی واقع گردیده است.

حدود اربعه
شمالاً: از دره نوده به مرز و آبریز سرایان- گناباد و سپس در امتداد خط الراس جغرافیایی مرز سرایان و گناباد و قاین
شرقاً: خط الراس جغرافیایی ارتفاعات مرز سیاسی شهرستان های سرایان و قاین
جنوباً: از دره باز در امتداد خط الراس ارتفاعات كمرسرخ به سمت منتهی الیه اراضی كشاورزی روستای چرمه
غرباً: از منتهی الیه اراضی كشاورزی روستای چرمه و در امتداد دامنه ارتفاعات كوه آسمانی به منتهی الیه اراضی كشاورزی روستای خاور بالا و پس از عبور از دامنه ارتفاعات كوه سیاه به سمت منتهی الیه اراضی كشاورزی روستاهای كریمو، دره­پر، مصعبی و نوده).

پوشش گیاهی
با توجه به جهت ارتفاعات منطقه، آب وهوا ومنابع آبی نسبتا” پوشش گیاهی متنوعی در منطقه كوهستانی وجود دارد. در كف دره ها ورودخانه ها كه آب جریان دارد گیاهان آب دوست از قبیل پونه، گزنه، بید، بارهنگ، پده، بید، نسترن وحشی، گز، نیزار، شیرین زبان میروید و در مناطق خشك وارتفاعات منطقه می توان بنه، انجیر وحشی، بادامشك، درمنه، فرفیون، سریش، ریواس، آنغوزه، زیره سیاه، سپند، گل گاو زبان، پیچك، كاكوتی، تلخه بیان، اسپرس، علف هفت بند، بومادران، گون، كلاه میر حسین، كنگر، سوسن، شقایق، لاله سرخ، زنبق، بابونه، كاسنی و دیگر گونه های علفی یكساله و دوساله و خشبی دیده می شود و در دامنه بعضی از ارتفاعات نیزارهای كوچك، انواع درختچه ها و بعضی از گونه های آب دوست مشاهده می شود كه نشان دهنده لكه های آبخیز در دل كوه می باشد. در برخی مناطق به دلیل چرای بیش از حد گیاهان مهاجم ازقبیل سپند پوشش بومی منطقه را دگرگون نموده است كه نیاز به حفاظت بیشتر دارد.

حیات وحش

گونه جانوری متنوعی در منطقه زیست می كنند كه گونه شاخص آنرا می توان قوچ ومیش اوریال(ناخالص) نام برد كه در سرتاسر منطقه بصورت پراكنده دیده می شود. میزان ارتفاع، جهت و سرعت باد و اشكال زمین شناختی بر میزان پراكنش و زیستگاههای گونه تاثیر گذاشته است. از دیگر پستانداران می توان گرگ، شغال، روباه، گربه وحشی، خرگوش، خفاش، خار پشت، جربیل، پایكا، تشی، ول و….را نام برد. از پرندگان عقاب طلایی، سارگپه، شاهین، دلیجه،جغد، هدهد، زنبور خار، انواع گنجشك، كلاغ سیاه، كلاغ كوهی نوك سرخ، سار، چكاوك، سهره، كوكی معمولی، زاغی، دم جنبانك، زرده پره، قمری، كبك، تیهو، كوكر شكم سیاه، كبوتر چاهی و در فصل زمستان می توان بعضی از گونه های آبزی و كنار آبزی از قبیل اردك سرسبز، آبچیلك، انواع مرغابی سانان و…را نام برد. از گونه خزندگان می توان بزمجه، آگاما، انواع مار ( جعفری، كبری، تیر مار، مار زنگی، قیطانی) انواع مارمولك و از گونه دوزیستان قورباغه و وزغ را نام برد.

 

منطقه شكارممنوع كمرسرخ-or1nwoVR4c

منطقه شكارممنوع كمرسرخ-Ysuy7dvX5s

منطقه شكارممنوع كمرسرخ-b36CtkWm3q

منطقه شكارممنوع كمرسرخ-rcRf9OaN2t

منطقه شكارممنوع كمرسرخ-V02TzlhTmq

منطقه شكارممنوع كمرسرخ-B3Qaan4rHc

منطقه شكارممنوع كمرسرخ-8V2uvPOuZ9

منطقه شكارممنوع كمرسرخ-me75mDhByL

منطقه شكارممنوع كمرسرخ-MpGFOMiQhN